ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ποια πτυχία δίνουν δουλειά: Τμήματα ΑΕΙ που θα «ορίσει» η αγορά εργασίας

poia-ptychia-dinoyn-doyleia-tmimata-aei-poy-tha-orisei-i-agora-ergasias-561369952

Αντιστοίχηση των αντικειμένων σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, αύξηση των θέσεων σε τμήματα πληροφορικής, στήριξη των περιφερειακών ΑΕΙ, συγχωνεύσεις τμημάτων και δημιουργία νέων. Πρόκειται για τους βασικούς άξονες στους οποίους θα κινηθεί το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αναδιάταξη και τον εξορθολογισμό του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Η συζήτηση, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, έχει ξεκινήσει με ΑΕΙ για συγχωνεύσεις τμημάτων. Ωστόσο, οι αλλαγές θα επιταχυνθούν μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ τον προσεχή Αύγουστο. Τότε θα αποτυπωθεί ο ακριβής αριθμός των θέσεων, οι οποίες θα μείνουν κενές στα περιφερειακά ΑΕΙ λόγω της καθιέρωσης από φέτος της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ).

Ειδικότερα, η αναδιάρθρωση του πανεπιστημιακού χάρτη θα γίνει και με κριτήρια συγκέντρωσης των τμημάτων σε μεγάλους πανεπιστημιακούς πόλους, αλλά και σε μια προσπάθεια τα αντικείμενα των σπουδών των νέων τμημάτων να καλύπτουν τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ετσι, πόλεις θα χάσουν πανεπιστημιακά τμήματα, χωρίς να αποκλείεται να πάρουν άλλα. Οπως έχει παρουσιάσει η «Κ» (στο φύλλο της Κυριακής 21/3/2021), σε Tμήματα Eφαρμοσμένων Eπιστημών αναμένεται να μετεξελιχθούν τα Τμήματα ΤΕΙ τα οποία επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου «πανεπιστημιοποιήθηκαν» χάνοντας ουσιαστικά τον προσανατολισμό τους, όπως για παράδειγμα, τμήματα του γεωτεχνολογικού τομέα (ιχθυοκαλλιέργειας, ζωικής και φυτικής παραγωγικής παραγωγής), της δασοπονίας και εσωτερικής διακόσμησης, του design, κ.ά. Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι να καλυφθεί το κενό των ΤΕΙ τα οποία πριν από το 2019 ανήκαν στην ανώτατη εκπαίδευση αλλά είχαν διακριτική στόχευση από τα πανεπιστήμια.

Παράλληλα, στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων θα επιδιωχθεί το αντικείμενο σπουδών των νέων τμημάτων να σχετίζεται με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ενδεικτικά, όπως ανέφερε στην «Κ» το ίδιο στέλεχος του υπ. Παιδείας, μέσω των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης θα δοθεί βάρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών στη χώρα. Χαρακτηριστικά, υπολογίζεται πως μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα δημιουργηθούν περί τις 200.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι περίπου 50.000 θα αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ομως σήμερα παρατηρείται έλλειψη σε ανάλογες θέσεις. «Υπάρχουν προκηρύξεις για θέσεις πληροφορικής που δεν καλύπτονται», όπως τόνισε. Μάλιστα, δεν αποκλείεται εκτός από τα νέα τμήματα με σχετικό αντικείμενο, να οργανωθούν conversion courses (μέσω μεταπτυχιακών ή προγραμμάτων διά βίου εκπαίδευσης) για πτυχιούχους κλάδων σπουδών παρεμφερών με την πληροφορική.

Επίσης, ένας κλάδος όπου θα δοθούν επιπλέον θέσεις θα είναι της προσχολικής αγωγής, ώστε να βοηθηθούν οι οικογένειες στη φροντίδα των παιδιών. Αλλωστε, θα δοθεί βάρος στη γενίκευση σε όλους τους δήμους της χώρας της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής. 

Βραβεία ποιότητας

Χθες ανακοινώθηκε ότι τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων έλαβαν βραβείο εκπαίδευσης για την ιδιότητα του παγκόσμιου πολίτη όσον αφορά την ποιότητα και τις καλές πρακτικές στην Ευρώπη  από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Εκπαίδευση για την Ιδιότητα του Παγκόσμιου Πολίτη GENE (Global Education Network Europe). Τα εργαστήρια δεξιοτήτων 21ου αιώνα υλοποιούνται μέσω του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής φέτος πιλοτικά σε 218 σχολεία της χώρας, ενώ το προσεχές σχολικό έτος θα ενταχθούν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων όλης της χώρας, εισάγοντας στα σχολεία θεματικές όπως η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή, η προστασία του περιβάλλοντος, η οδική ασφάλεια. Στο πλαίσιο του ίδιου διαγωνισμού, έλαβε τιμητική διάκριση το πρόγραμμα «Εισαγωγή των αγγλικών στην προσχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα» (Introducing English in Pre-Primary Schools in Greece) που επικρίθηκε από την αντιπολίτευση και τη ΔΟΕ.

Στον Εβρο

Το Διδυμότειχο χάνει τη Νοσηλευτική του, ωστόσο κερδίζει δύο νέα τμήματα. Αυτά προβλέπει ο σχεδιασμός του υπ. Παιδείας για την ακριτική περιοχή του Εβρου. Η διαδρομή της Νοσηλευτικής Εβρου είναι χαρακτηριστική του πώς, στρεβλά, υπηρετήθηκε το σύνθημα «κάθε πόλη και ΑΕΙ» τις προηγούμενες δεκαετίες. Συγκεκριμένα, το 2007 ιδρύθηκε τμήμα Νοσηλευτικής στο Διδυμότειχο και εντάχθηκε στο ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Οταν, το 2019, τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης συγχωνεύτηκαν υπό την ομπρέλα του Διεθνούς Παν. Ελλάδος (με έδρα στη Θεσσαλονίκη), η Νοσηλευτική Διδυμοτείχου λογίστηκε παράρτημα του αντίστοιχου τμήματος που υπήρχε στη Θεσσαλονίκη. Το έτος 2019-20 το τμήμα του Διδυμοτείχου πήρε 255 θέσεις εισακτέων και της Θεσσαλονίκης 115. Για το 2021-22 και στα δύο ορίστηκαν 128 θέσεις. Ωστόσο, η πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ στον Εβρο ανέδειξε νέα προβλήματα, καθώς δεν υπήρχαν διδάσκοντες με διδακτορικό να το στελεχώσουν. Τελικά, η νυν ηγεσία προκρίνει η Νοσηλευτική να μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη και να συνδεθεί με το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο (σήμερα στο Διδυμότειχο υπάρχει Κέντρο Υγείας). Ως αντίδωρο, στο Διδυμότειχο θα ιδρυθούν δύο νέα τμήματα, Λογοθεραπείας και Ψυχολογίας.