Η υγραεριοκίνηση στα αυτοκίνητα και το «πράσινο» στοίχημα

Η υγραεριοκίνηση στα αυτοκίνητα και το «πράσινο» στοίχημα

Περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος

η-υγραεριοκίνηση-στα-αυτοκίνητα-και-τ-561381613

Με την εισαγωγή των εναλλακτικών καυσίμων να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, και την Πράσινη Συμφωνία να αυξάνει τον στόχο μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από 40% σε τουλάχιστον 55% έως το 2030 στην Ευρώπη, η αγορά αυτοκινήτου φαίνεται ότι αναζητεί τρόπους απαγκίστρωσης από τα ορυκτά καύσιμα. Η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης ειδικά στην εγχώρια αγορά παραμένει χαμηλή, με κυρίαρχο εμπόδιο το υψηλό κόστος κτήσης και τα περιορισμένα σημεία φόρτισης. Εναλλακτικές φαίνεται ότι υπάρχουν και ενδέχεται να αποτελέσουν την ενδιάμεση λύση μέχρι να «μπει στην πρίζα» η πλειονότητα, αν όχι το σύνολο, του στόλου των οχημάτων. Η μετατροπή κινητήρων βενζίνης σε υγραερίου φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια στη χώρα, με το κίνητρο των ιδιοκτητών τους να είναι κυρίως οικονομικό και δευτερευόντως περιβαλλοντικό. Η δυνατότητα χρήσης υγραερίου σε αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά παρέχεται από το 2009.  

Η οικονομική κρίση έπαιξε τον ρόλο της, καθώς η συνεχιζόμενη αύξηση της τιμής της βενζίνης ώθησε τους οδηγούς στην αναζήτηση εναλλακτικών. Η χρήση υγραερίου προσφέρει οικονομία περίπου 40%, καθώς η τιμή του καυσίμου είναι μειωμένη κατά 50% σε σχέση με τη βενζίνη, αν και για να διανύσει ένα Ι.Χ. 100 χιλιόμετρα απαιτούνται 9 λίτρα βενζίνης περίπου, ενώ για την αντίστοιχη απόσταση η κατανάλωση υγραερίου φτάνει τα 10 λίτρα. Η εξοικονόμηση παραμένει μεγάλη, με την πλειονότητα των ιδιοκτητών Ι.Χ. που προχώρησαν στη μετατροπή κινητήρων σε υγραέριο να έχει αποσβέσει την αρχική επένδυση μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο (σ.σ. η διάρκεια της απόσβεσης είναι αντιστρόφως ανάλογη των διανυόμενων χιλιομέτρων). Το κόστος μετατροπής ενός αυτοκινήτου από βενζίνη ή πετρέλαιο σε υγραέριο κυμαίνεται μεταξύ 600 και 1.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος της δεξαμενής που τοποθετείται και τον τύπο του οχήματος. 

Στην Ελλάδα τη λύση του υγραερίου έχουν επιλέξει περίπου 220.000 με 250.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ. και ελαφρών φορτηγών, με τη μερίδα του λέοντος να διατηρούν τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα. Από αυτά, τα μισά βρίσκονται στην Αθήνα και τα υπόλοιπα στην Περιφέρεια. Νόμιμα συνεργεία μετατροπής των κινητήρων εκτιμάται ότι είναι περίπου 500-600, ενώ σε εξέλιξη είναι αυτή την περίοδο η πλήρης χαρτογράφηση του τοπίου στη χώρα. Τα 50 περίπου από τα παραπάνω συνεργεία ασχολούνται συστηματικά με την τοποθέτηση συστήματος κατανάλωσης υγραερίου.

«Ημουν διστακτικός να μετατρέψω το αυτοκίνητό μου σε υγραέριο, γιατί δεν με ενθουσίαζε η ιδέα της τόσο ριζικής παρέμβασης στα μηχανικά μέρη του», εξηγεί στην «Κ» ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, ο οποίος μετέτρεψε το Ι.Χ. του πριν από τέσσερα χρόνια. «Η απόσβεση της επένδυσης για εμένα ήρθε γρήγορα, διότι διανύω μεγάλες αποστάσεις σε καθημερινή βάση, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχω αντιμετωπίσει κανένα απολύτως πρόβλημα μηχανικά», συμπληρώνει.

Η αγορά αυτοκινήτου προσφέρει εργοστασιακούς κινητήρες υγραερίου, αν και η ποικιλία δεν είναι μεγάλη στη χώρα. Και αυτό γιατί η ζήτηση στην Ελλάδα για Ι.Χ. με εργοστασιακό κινητήρα υγραερίου είναι περιορισμένη. Διεθνώς υπάρχουν πάνω από 70 μοντέλα Ι.Χ. και ελαφρών φορτηγών με κινητήρα καύσης υγραερίου, ενώ στη χώρα διατίθενται μόλις ένα  με δύο. Ως προς τη μετατροπή «υπάρχει σύστημα υγραερίου για το 97% των διαθέσιμων μοντέλων αυτοκινήτων», εξηγεί στην «Κ» ο Κώστας Καλογρίτσας, πρόεδρος του Συνδέσμου Εναλλακτικών Καυσίμων. 

Στην Ευρώπη υπάρχουν σήμερα περίπου 8 εκατ. αυτοκίνητα υγραερίου, ενώ διεθνώς περίπου 20 εκατομμύρια. «Σε πολλές χώρες, όπως η Γαλλία και η Ισπανία, παρατηρείται μεγάλη αύξηση στη χρήση υγραερίου (εργοστασιακά αλλά και μετατροπές) στην αυτοκίνηση, καθώς θεωρείται ενδιάμεση λύση, που θα οδηγήσει σε περιορισμό των εκλυόμενων ρύπων μέχρι τη διεύρυνση της ηλεκτροκίνησης», εξηγεί ο κ. Καλογρίτσας. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι πλέον έχει ξεκινήσει η χρήση υγραερίου ακόμα και σε ποντοπόρα πλοία με στόχο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων (περιορίζονται σημαντικά τα εκλυόμενα αέρια του θερμοκηπίου) και την εξοικονόμηση του κόστους καυσίμου. 

Η υγραεριοκίνηση στα αυτοκίνητα και το «πράσινο» στοίχημα-1

Οι αλλαγές 

Την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αγορά μετατροπής Ι.Χ. από βενζινοκίνητα σε υγραεριοκίνητα επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η έκδοση υπουργικής απόφασης (Υ.Α.), η οποία θα περιγράφει τον τρόπο εγκατάστασης, λειτουργίας και ελέγχου των οχημάτων στα οποία έχει τοποθετηθεί δεξαμενή υγραερίου. Οι αλλαγές προέκυψαν ύστερα από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ενώ πρωταρχικός στόχος είναι ο περιορισμός της παραπληροφόρησης αλλά και η διασφάλιση του καταναλωτή έναντι πιθανής απάτης. Η νέα Υ.Α. θα περιγράφει με μεγαλύτερη σαφήνεια τη διαδικασία του ελέγχου ΚΤΕΟ των εν λόγω οχημάτων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην παρούσα φάση δεν τίθεται ζήτημα περιορισμού των τελών κυκλοφορίας των οχημάτων που έχουν εγκατεστημένη δεξαμενή υγραερίου, καθώς οι ρύποι τους μπορεί να είναι περιορισμένοι, ωστόσο δεν πέφτουν κάτω από τα 50 γραμμάρια. «Με τη διεύρυνση της χρήσης υγραερίου μπορούμε άμεσα να πετύχουμε μείωση κατά 20% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα χωρίς πρόσθετο κόστος νέων υποδομών», υποστηρίζει ο Κώστας Καλογρίτσας. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή