ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εκπαιδευτικοί σε θέση μάχης για την αξιολόγηση

Αντιδρούν συνδικαλιστικές παρατάξεις και κόμματα της αντιπολίτευσης.

ekpaideytikoi-se-thesi-machis-gia-tin-axiologisi-561409768

Ανά διετία και τετραετία θα πραγματοποιείται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και θα αφορά τρεις τομείς: τη διδακτική των εκπαιδευτικών, την υπηρεσιακή τους συνέπεια και το παιδαγωγικό κλίμα.

Τα στοιχεία αυτά ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, στο πλαίσιο των συναντήσεων που είχαν για το πολυνομοσχέδιο για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Χθες η κ. Κεραμέως παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τους τέσσερις βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί το πολυνομοσχέδιο.

Οι πρώτες αντιδράσεις, προερχόμενες από συνδικαλιστικές παρατάξεις και κόμματα της αντιπολίτευσης, είναι αρνητικές, όπως άλλωστε συνέβη και κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.

Επρόκειτο να ολοκληρωθεί κατά το σχολικό έτος που τελειώνει αυτό το διάστημα, αλλά η πλειονότητα των συλλόγων διδασκόντων δεν κατέθεσε εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης.

Βέβαια, μοιάζει οι αντιδράσεις να υποκινούνται μόνο από αντιπολιτευτικά, μικροκομματικά αντανακλαστικά, καθώς το αποτέλεσμα της ατομικής αξιολόγησης δεν συνδέεται με κάποιο είδος ποινής.

Τι προβλέπεται για την ατομική αξιολόγηση

Συγκεκριμένα, για τη διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προβλέπονται τα εξής:

  • Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται ανά τέσσερα χρόνια: α) στη «γενική και ειδική διδακτική επάρκεια» από τον σύμβουλο εκπαίδευσης του εκάστοτε αντικειμένου, β) στο «παιδαγωγικό κλίμα και στη διαχείριση της τάξης» από τον διευθυντή του σχολείου.
  • Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται ανά δύο χρόνια στο πεδίο της υπηρεσιακής «συνέπειας και επάρκειας» από τον σύμβουλο εκπαίδευσης και παιδαγωγικής ευθύνης και τον διευθυντή του σχολείου από κοινού.
  • Κάθε εκπαιδευτικός θα αξιολογείται ατομικά σε 4βαθμη κλίμακα και θα χαρακτηρίζεται μη ικανοποιητικός, ικανοποιητικός, πολύ καλός, εξαιρετικός. Οι εκπαιδευτικοί που θα κρίνονται μη ικανοποιητικοί και ικανοποιητικοί θα οδηγούνται σε επιμόρφωση.

Η ηγεσία του υπουργείου απηύθυνε στα κοινοβουλευτικά κόμματα πρόσκληση για διάλογο. Ωστόσο, δεν παρουσίασε το νομοσχέδιο, η δημοσιοποίηση του οποίου αναμένεται να γίνει πιθανότατα την προσεχή Τρίτη.

Μόνιμοι διορισμοί 

Στο πλαίσιο αυτό, οι ηγεσίες των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών δήλωσαν ότι αναμένουν την επίσημη παρουσίαση του νομοσχεδίου. «Η αξιολογική διαδικασία πρέπει να μην συνδέεται με όποια έννοια ελέγχου του εκπαιδευτικού, αλλά να προέρχεται μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η θέση της ΔΟΕ είναι υπέρ της παιδαγωγικής αξιολόγησης», ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Θανάσης Κικινής. «Το Δ.Σ. θα τοποθετηθεί αναλυτικά επί των προβλέψεων του νομοσχεδίου όταν αυτό δημοσιευτεί και μελετηθεί από την ομοσπονδία», σημείωσε η ΟΛΜΕ.

Και οι δύο ομοσπονδίες ζήτησαν από την κ. Κεραμέως πληροφορίες για το θέμα των μόνιμων διορισμών, το χρονοδιάγραμμα, τις κατανομές ανά βαθμίδα, τον αριθμό, χωρίς να λάβουν απάντηση.

Αντιδράσεις

Οι πρώτες αντιδράσεις προέρχονται από την αντιπολίτευση. «Ξεπερνάει κάθε παιδαγωγική λογική η παρουσίαση της επιμόρφωσης ως φόβητρο! Το υπουργείο Παιδείας κρύβει συνειδητά ότι ο χαρακτηρισμός υπαλλήλων με βάση τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα ως μη επαρκείς ανοίγει τον δρόμο έως και για την απόλυσή τους.

Ηδη οι εκπαιδευτικοί έδωσαν τις απαντήσεις τους πέντε φορές στην κυβέρνηση και στο ΥΠΑΙΘ (ηλεκτρονικές εκλογές, αξιολόγηση, κάμερες στην τάξη, τηλεαπουσίες, επέκταση ωραρίου νηπιαγωγών). Είμαστε σε θέση μάχης για μια ακόμη φορά! Εχουμε τη δύναμη να τους χαλάσουμε τα σχέδια!» ανέφερε η συνδικαλιστική παράταξη Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών.

Από την πλευρά του, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «δεν πρόκειται για νέες ιδέες, αλλά για επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων του νεοφιλελεύθερου – “αγοραίου” σχολείου, με τις οποίες προάγονται ο ανταγωνισμός και η ανασφάλεια και όχι η ηρεμία και η συνεργασία στη σχολική ζωή. Επανέρχονται, επίσης, παλαιοκομματικά πρότυπα, όπως ο παντοδύναμος διευθυντής σχολικής μονάδας, καθώς και ο αλήστου μνήμης “επιθεωρητισμός” με πρόσχημα την αξιολόγηση.

Στην ουσία, εξαφανίζεται ο σύλλογος διδασκόντων και το σχολείο ολοένα και περισσότερο προσομοιάζει με “υποκατάστημα” εμπορικής αλυσίδας. Η μάχη για ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό, συμπεριληπτικό σχολείο της γνώσης και της προκοπής θα δοθεί με ένταση μέσα και έξω από τη Βουλή. Και θα κριθεί στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, όταν θα ανοίξουν με το καλό τον Σεπτέμβριο».