ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Μαύρο» στο junk food

mayro-sto-junk-food-561421867

Κάθε χρόνο οι έρευνες αποκαλύπτουν μια όλο και χειρότερη εικόνα. Οι γιατροί χτυπούν το καμπανάκι και τονίζουν διαρκώς ότι οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών πρέπει επειγόντως να αλλάξουν. Η παιδική παχυσαρκία λαμβάνει διαστάσεις πανδημίας και ακόμη δεν έχουμε δει τα επικαιροποιημένα στοιχεία· όλα δείχνουν επιπλέον αύξηση βάρους εν μέσω καραντίνας για τα έγκλειστα στο σπίτι παιδιά. 

Γενικότερα η κατάσταση είναι απογοητευτική. Τα τελευταία σαράντα χρόνια το ποσοστό της παιδικής παχυσαρκίας έχει οκταπλασιαστεί παγκοσμίως. Εκατομμύρια παιδιά ακολουθούν λάθος διατροφή, καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε αλάτι, ζάχαρη και ανθυγιεινά λίπη, έτοιμα γεύματα, ανθρακούχα ροφήματα, γενικότερα ό,τι πρέπει να αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Επίσης, δεν γυμνάζονται όσο θα έπρεπε κολλημένα όπως είναι μπροστά στις οθόνες. 

Κατά καιρούς έχουμε δει ενημερωτικές καμπάνιες κυβερνήσεων, μέτρα όπως η επιβολή φόρων στα ζαχαρούχα ποτά, πολιτικές με αρκετά θετική επίδραση στη μάχη κατά της παιδικής παχυσαρκίας. Εχουμε παρακολουθήσει τη Μισέλ Ομπάμα να φροντίζει μαζί με μικρούς μαθητές και μαθήτριες τον λαχανόκηπο του Λευκού Οίκου θέλοντας να στείλει ένα μήνυμα για τη σημασία της υγιεινής διατροφής, αλλά και διάσημους σεφ όπως ο Τζέιμι Ολιβερ να ξεκινούν σταυροφορία με στόχο τη ριζική αναθεώρηση των εδεσμάτων που προσφέρουν οι σχολικές καντίνες της Βρετανίας. 

Θα μείνουμε στη Βρετανία γιατί εκεί ανακοινώθηκε πριν από λίγες μέρες ένα μέτρο που ίσως βοηθήσει ακόμη περισσότερο. Η κυβέρνηση αποφάσισε να απαγορεύσει τις τηλεοπτικές και διαδικτυακές διαφημίσεις προϊόντων που χαρακτηρίζονται junk food. H μετάδοσή τους θα επιτρέπεται μόνο μεταξύ 9 το βράδυ και 5.30 το πρωί, ώρες που λογικά τα παιδιά κοιμούνται και δεν είναι καθηλωμένα στην τηλεόραση και στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Το μέτρο που θα τεθεί σε ισχύ από το επόμενο έτος αφορά μόνο το πληρωμένο περιεχόμενο. Οι εταιρείες θα εξακολουθήσουν να έχουν τη δυνατότητα να προωθούν τα προϊόντα τους μέσω των δικών τους μπλογκ, ιστοσελίδων ή λογαριασμών στα social media. 

Με τις νεαρότερες ηλικίες να ξοδεύουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους παρακολουθώντας τηλεόραση και σερφάροντας στο Διαδίκτυο, η βρετανική κυβέρνηση παίρνει ένα δραστικό μέτρο που ελπίζει ότι θα κάνει τα παιδιά να περιορίσουν τις ανθυγιεινές διατροφικές επιλογές. Οσο λιγότερο junk food βλέπουν, τόσο λιγότερο το επιθυμούν.