Οινοτουριστικό οδοιπορικό σε όλη τη χώρα σχεδιάζει το υπουργείο Τουρισμού, στο πλαίσιο προώθησης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η πρώτη ψηφιακή πύλη για τον ελληνικό οινοτουρισμό, η οποία αρχικά θα απεικονίζει 90 οινοποιεία σε όλη τη χώρα τα οποία είναι έτοιμα να υποδεχθούν επισκέπτες. Προβλέπεται ακόμα η επανασχεδίαση του σήματος επισκέψιμου οινοποιείου, έτσι ώστε να στηριχθεί η ανάπτυξη του οινοτουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργείται εθνικό συμβούλιο οινοτουρισμού με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων, των θεσμικών εταίρων όπως η εθνική διεπαγγελματική οργάνωση αμπέλου και οίνου, αλλά και ιδιωτών του κλάδου. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού χρηματοδοτούνται από προγράμματα τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Από τις αρχές του 2022 προβλέπεται η κατάρτιση και εκπαίδευση ανέργων και εποχιακά εργαζομένων στον τουρισμό μέσω συγκεκριμένων προγραμμάτων, τα οποία στο σύνολό τους σχεδιάζεται να συμπεριλάβουν 20.000 άτομα.
Τις δράσεις για την προώθηση του οινοτουρισμού και των άλλων εναλλακτικών μορφών τουρισμού παρουσίασε από τη Σαντορίνη η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη κατά τη διάρκεια του διήμερου συνεδρίου οινοτουρισμού που πραγματοποιήθηκε στο νησί. Η Σαντορίνη, που παράγει κρασί από… πάντα, διαθέτει πλέον «17 ενεργά επισκέψιμα οινοποιεία, τα οποία σε συνδυασμό με τις παλαιές υπόσκαφες κάναβες –χώροι παρασκευής κρασιού στις αρχές του προηγούμενου αιώνα– συγκροτούν ένα δίκτυο οινικών διαδρομών που καλύπτουν τόσο τον απλό όσο και τον ενημερωμένο επισκέπτη», τόνισε ο δήμαρχος Θήρας Αντώνης Σιγάλας, μιλώντας στο συνέδριο.
Οπως σημείωσε η κ. Ζαχαράκη, ο επόμενος προορισμός στο οδοιπορικό που σχεδιάζεται –εφόσον τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν– θα είναι η Δυτική Μακεδονία, όπου βέβαια οι συνθήκες που επικρατούν είναι πολύ διαφορετικές από αυτές στη Σαντορίνη, ωστόσο η αμπελουργική και οινική δραστηριότητα είναι εξαιρετικά αναπτυγμένη.
Τρωτά σημεία
Το υπουργείο Τουρισμού πραγματοποίησε έρευνα στα οινοποιεία, τα οποία έχουν δηλώσει ότι είναι επισκέψιμα, προκειμένου να εντοπίσει τα τρωτά σημεία αλλά και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν από την πλευρά της πολιτείας. Τα νούμερα δείχνουν πόσα πολλά πρέπει να γίνουν ακόμη, εφόσον το σχετικό ερωτηματολόγιο στάλθηκε σε 82 οινικές επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν επισκέψιμα οινοποιεία και από αυτές απάντησαν οι 47. Εξ αυτών περίπου οι μισές δήλωσαν ότι υποδέχονται πάνω από 1.500 επισκέπτες ετησίως. 63% αυτών είναι επισκέψιμα χωρίς εισιτήριο, 84% διαθέτουν διαρκείς υπηρεσίες ξενάγησης στα αγγλικά, αλλά και σε άλλες γλώσσες, όλα διαθέτουν πωλητήριο και 78% δηλώνουν ότι είναι πλήρως προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρία.
Ολες οι επιχειρήσεις οι οποίες συμμετείχαν στην έρευνα τόνισαν ότι το σήμα που αποδίδεται στα επισκέψιμα οινοποιεία χρειάζεται ανανέωση.
«Αξέχαστη εμπειρία»
«Το ζητούμενο είναι η επίσκεψη στο οινοποιείο να είναι μια αξέχαστη εμπειρία και όχι απλώς μια ξενάγηση», τόνισε ο Ιωάννης Καρακάσης, Master of Wine, μιλώντας επίσης στο συνέδριο. Εξήγησε ότι τα επιτυχημένα παραδείγματα οινοτουρισμού σε πολλές περιοχές συνδυάζουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: σημαντικές επενδύσεις από την πλευρά του κράτους, υποδομές, συνεργασία ανάμεσα στα οινοποιεία και… ιστορίες.
Ενδεικτικά, η περίφημη πλέον Νάπα Βάλεϊ είχε 3,9 εκατ. επισκέπτες το 2018 –εκ των οποίων το 19% ήταν ξένοι τουρίστες που επισκέφθηκαν 3-5 οινοποιεία– και αντίστοιχα έσοδα 2,23 δισ. δολαρίων.
Ενα μικρό χωριό στην Τοσκάνη της Ιταλίας με μόλις 6.000 κατοίκους, το Μονταλτσίνο, την ίδια χρονιά είχε 1,1 εκατ. οινικούς επισκέπτες εκ των οποίων το 72% ξένοι τουρίστες, συνδυάζοντας το κρασί με την υψηλή γαστρονομία.