ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υπερσύγχρονα ζέπελιν στα σύνορα

Το ένα από τα δύο βρίσκεται ήδη στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης

ypersygchrona-zepelin-sta-synora-561434107

Σε εφαρμογή έχει τεθεί εδώ και μερικά εικοσιτετράωρα στη χώρα πρόγραμμα του ευρωπαϊκού οργανισμού Frontex για την επιτήρηση των συνόρων με τη χρήση αερόστατων. Το πρώτο από τα δύο ζέπελιν που αναμένεται, βάσει των συμφωνηθέντων, να αναπτυχθούν στην ελληνική επικράτεια βρίσκεται ήδη στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης. Ενα δεύτερο πρόκειται να εγκατασταθεί στις αρχές Αυγούστου σε στρατιωτικό φυλάκιο κοντά στο χωριό Πλάκα, στη Λήμνο

Τα δύο αερόστατα δεν θα περιπολούν κατά μήκος των συνόρων, αλλά θα αιωρούνται το μεν ένα πάνω από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης, το δε δεύτερο πάνω από το χωριό Πλάκα. Είναι εξοπλισμένα με υπερσύγχρονες κάμερες που ξεπερνούν σε εμβέλεια τα 10 μίλια. Θα δίνουν εικόνα από τις κινήσεις κατά μήκος όχι μόνο των θαλασσίων αλλά και των χερσαίων συνόρων Ελλάδας – Τουρκίας. Η πρώτη δοκιμαστική χρήση αερόστατου επιτήρησης από τον Frontex είχε γίνει το καλοκαίρι του 2019 στη Σάμο κατόπιν συνεννόησης των αξιωματούχων του ευρωπαϊκού οργανισμού με τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος. Οι επιχειρησιακές επιδόσεις του αξιολογήθηκαν –προφανώς– θετικά και πρόσφατα ο Frontex προχώρησε σε ανοικτό διαγωνισμό για τη μίσθωση δύο ζέπελιν. Η συμφωνία υπεγράφη τελικά με μια γαλλική και μια γερμανική εταιρεία. 

ypersygchrona-zepelin-sta-synora0

Πηγή της ΕΛ.ΑΣ. δήλωσε στην «Κ» ότι το αερόστατο ανήκει στη γαλλική ανάδοχο εταιρεία και ο τεχνολογικός εξοπλισμός (κάμερες) στην αντίστοιχη γερμανική. Με βάση την προκήρυξη που είναι αναρτημένη στο Διαδίκτυο, το κόστος της μίσθωσης ξεπερνά τα 3 εκατoμμύρια ευρώ, ενώ η περίοδος εφαρμογής του προγράμματος κυμαίνεται από 4 έως το ανώτερο 6 μήνες. Το ζέπελιν βρίσκεται τις τελευταίες τέσσερις ημέρες στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης καλύπτοντας περιοχή που εκτείνεται από το δέλτα του Εβρου έως το λιμάνι της πόλης. 

Με συρματόσχοινα

Το δεύτερο ζέπελιν, αντίστοιχα, υπήρχε αρχικά σκέψη να χρησιμοποιηθεί στη Ρόδο, επιλογή που ωστόσο συνάντησε αρκετές δυσκολίες, με συνέπεια να επιλεγεί ως λύση η περιοχή της Λήμνου. Κρίθηκε επίσης προτιμητέο τα αερόστατα να είναι ουσιαστικά στατικά, δεμένα με συρματόσχοινα πάνω από συγκεκριμένα σημεία, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα απαιτείτο η έκδοση ειδικών ΝΟΤΑΜ κ.ο.κ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ελληνικές αρχές βρίσκονται σε συζητήσεις με τον Frontex και για τη μίσθωση μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones) για την επιτήρηση των ελληνοτουρκικών θαλασσίων συνόρων. Και στο παρελθόν ο ευρωπαϊκός οργανισμός είχε διαθέσει στην Ελλάδα UAV που είχε μισθώσει από το Ισραήλ. 

Στα έγγραφα της προκήρυξης σημειώνεται ότι ο στόχος του «δεύτερου πιλοτικού έργου, το οποίο υποστηρίζεται από την Ελλάδα», είναι η αξιολόγηση «της αποδοτικότητας κόστους των αερόστατων που εκτελούν θαλάσσια επιτήρηση σε επιχειρησιακό περιβάλλον». Στο κόστος του έργου περιλαμβάνεται ο επίγειος εξοπλισμός υποστήριξης για τις πτήσεις των ζέπελιν κι επίσης οι τεχνικοί των εταιρειών που θα εγκατασταθούν στην Ελλάδα και θα συνεργαστούν με τους συνδέσμους του Frontex και των ελληνικών αρχών.