Κορωνοϊός: Οδηγός ασφαλούς λειτουργίας ΑΕΙ

Κορωνοϊός: Οδηγός ασφαλούς λειτουργίας ΑΕΙ

Πώς θα μπορούσαν να ανοίξουν τα πανεπιστήμια τον Οκτώβριο και να λειτουργήσουν διά ζώσης, χωρίς να υποχρεωθούν σύντομα σε κλείσιμο λόγω κορωνοϊού;

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πώς θα μπορούσαν να ανοίξουν τα πανεπιστήμια τον Οκτώβριο και να λειτουργήσουν διά ζώσης, χωρίς να υποχρεωθούν σύντομα σε κλείσιμο λόγω κορωνοϊού; Απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα επιχειρεί να δώσει ο «Οδηγός ασφαλούς λειτουργίας του ελληνικού πανεπιστημίου» που ανέπτυξαν ο δρ Γιώργος Παππάς, παθολόγος και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με επιστημονικό έργο που εστιάζει στις ζωονόσους, και ο δρ Μανόλης Γουάλλες, αναπληρωτής καθηγητής Πολιτισμικής και Εκπαιδευτικής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. «Ο οδηγός αποτελεί κυρίως μια προσπάθεια για ταχεία έναρξη της συζήτησης, και ακόμη περισσότερο των πράξεων, όσο ακόμα προλαβαίνουμε», σημειώνει στην «Κ» ο δρ Γουάλλες. «Τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί, για λειτουργία των σχολών με δύο τεστ την εβδομάδα, δεν είναι επαρκή», συμπληρώνει. Η πρόταση αποστέλλεται ήδη στις συγκλήτους των ΑΕΙ και στα αρμόδια όργανα της πολιτείας. 

Τι προβλέπει συνοπτικά ο αναλυτικός «Οδηγός ασφαλούς λειτουργίας»; Πρώτον, τη λειτουργία του κάθε ακαδημαϊκού ιδρύματος ως ενιαίου «κλειστού» χώρου ή τουλάχιστον την εξασφάλιση της «ασφαλούς εισόδου» με κάρτα διαπίστευσης και ελεγχόμενη πρόσβαση σε επιμέρους κλειστούς χώρους. Σύμφωνα με την πρόταση, πρόσβαση στα ΑΕΙ θα έχουν οι εμβολιασμένοι και όσοι έχουν αρνητικό τεστ (όχι self test), με πρόταση το κόστος να καλύπτεται από το ίδρυμα. Προτείνεται διενέργεια των τεστ από το ίδρυμα για αξιοπιστία, έλεγχο και εξοικονόμηση κόστους.

Δεύτερον, την πρόνοια για ασφαλές εσωτερικό περιβάλλον: Με προϋποθέσεις ατομικής προστασίας, με ομάδες φοίτησης συγκεκριμένης σύνθεσης και πολλαπλές παραδόσεις, με προσδιορισμό της χωρητικότητας ασφαλούς λειτουργίας και την εξασφάλιση του κατάλληλου αερισμού. Για κάθε χώρο (αίθουσα, εργαστήριο ή άλλο) θα προσδιοριστεί συγκεκριμένη χωρητικότητα με βάση το εμβαδόν του, τα χαρακτηριστικά και τη λειτουργία του. Κάθε εμβολιασμένος θα υπολογίζεται ως ένα άτομο και κάθε ανεμβολίαστος (με αρνητικό τεστ) ως τρία άτομα. Η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στη δημιουργία περισσότερων τμημάτων, καθώς η χωρητικότητα θα μειωθεί. Προτείνεται κάλυψη της ύλης με λιγότερες ώρες διδασκαλίας και παροχή στους σπουδαστές συνοδευτικού υλικού μελέτης.

Τρίτον, την προαγωγή του εμβολιασμού ως επιστημονικού δεδομένου και ως δημόσιου και ατομικού αγαθού. Κάθε ίδρυμα που υπηρετεί τη γνώση οφείλει να εφαρμόζει αυτή στον χώρο της, να την προάγει στην κοινότητα/στον συναφή αστικό ιστό και να φροντίζει να μην περιέχει στους κόλπους της εστίες παραπληροφόρησης. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον εμβολιασμό του διδακτικού προσωπικού, που έρχεται σε επαφή με περισσότερο κόσμο, του προσωπικού σίτισης κ.λπ. 

Τέταρτον, την προαγωγή ενός συστήματος διαγνωστικού ελέγχου και εσωτερικής ιχνηλάτησης, τη δημιουργία ενός μηχανισμού στήριξης όσων μελών της κοινότητας πρέπει να απομονωθούν και την παρακολούθηση των πανδημικών ροών και μέσω των λυμάτων των δομών κάθε ιδρύματος.
Πέμπτον, την κινητοποίηση όλου του σχετιζόμενου επιστημονικού προσωπικού. 

Για την υλοποίηση του οδηγού απαιτείται η προμήθεια νέου εξοπλισμού: από συστήματα αερισμού και εξυγίανσης του αέρα μέχρι θερμαντικά σώματα για λειτουργία τον χειμώνα με ανοιχτά παράθυρα ή και σε εξωτερικούς χώρους. Το κόστος εκτιμάται πως μπορεί να καλυφθεί, καθώς ήδη διατίθενται ποσά χωρίς αποτέλεσμα (π.χ. πλεξιγκλάς).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή