ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

Ανεύθυνοι οι ανεμβολίαστοι καταναλωτές

aneythynoi-oi-anemvoliastoi-katanalotes-561225160

Μεγάλες αποκλίσεις στις καταναλωτικές συνήθειες ανάμεσα σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους καταγράφει έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), με το εμβολιασμένο κοινό ή αυτό που προτίθεται να εμβολιαστεί να εμφανίζεται αρκετά πιο ανήσυχο για την εξάπλωση του ιού και την αλλαγή που επιφέρει η πανδημία στην καταναλωτική συμπεριφορά του σε σύγκριση με όσους δεν έχουν εμβολιαστεί ούτε έχουν πρόθεση να εμβολιαστούν στο μέλλον. 

Είναι ενδεικτικό ότι το 66% των μη εμβολιασμένων θεωρεί ότι είναι ασφαλές να κυκλοφορεί έξω όπως πριν, με μόλις το 23% των εμβολιασμένων να συμφωνεί με την άποψη αυτή. Το συγκεκριμένο εύρημα της έρευνας πρακτικά δείχνει πως στο κοινό των εμβολιασμένων εξακολουθεί να κυριαρχεί η ανησυχία σε σχέση με την εξάπλωση του ιού σε αρκετά μεγάλο ποσοστό. Από την άλλη, όπως σχολιάζει το ΙΕΛΚΑ, ένα ποσοστό των μη εμβολιασμένων φαίνεται πως συμπεριφέρεται σαν να μην υπάρχει η πανδημία, με μια σημαντική μειοψηφία, ήτοι 1 στους 3, να εκφράζει ανησυχία για την πορεία της. 

Μέτρα προστασίας

aneythynoi-oi-anemvoliastoi-katanalotes0

Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται και σε σχέση με τα μέτρα προστασίας στα καταστήματα σούπερ μάρκετ. Ειδικότερα, 1 στους 2 μη εμβολιασμένους θεωρεί τα μέτρα υπερβολικά, ενώ μόλις 1 στους 8 εμβολιασμένους έχει την ίδια άποψη. Υπενθυμίζεται πως στα σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να ισχύει ο περιορισμός πρόσβασης 1 ατόμου ανά 16 τ.μ., γεγονός που περιορίζει τη μέγιστη δυνατότητα εξυπηρέτησης των καταστημάτων και δημιουργεί ουρές τις ώρες αιχμής. 

Οσον αφορά την καταναλωτική συμπεριφορά των ερωτηθέντων κατά τη διάρκεια των αγορών τους, η έρευνα καταδεικνύει πως το 47% των εμβολιασμένων προσπαθεί να κάνει γρήγορα τις αγορές του στο σούπερ μάρκετ, έναντι μόλις 19% των μη εμβολιασμένων. Ιδιαίτερη προσοχή στην απολύμανση των προϊόντων που αγοράζουν δείχνουν οι εμβολιασμένοι, με το 33% να δηλώνει ότι απολυμαίνει τα προϊόντα πριν τα βάλει στο σπίτι, έναντι 13% του μη εμβολιασμένου κοινού. Αντίστοιχα, το 32% του εμβολιασμένου κοινού δηλώνει ότι αποφεύγει τα χύμα προϊόντα, έναντι 17% των μη εμβολιασμένων.

Διαφοροποιήσεις υπάρχουν και όσον αφορά τις ηλεκτρονικές αγορές, τις οποίες φαίνεται να επιλέγουν περισσότερο όσοι έχουν εμβολιαστεί παρά όσοι δεν έχουν εμβολιαστεί. Το γεγονός αυτό δείχνει πως ο φόβος και η ανησυχία για την πορεία της πανδημίας εξακολουθεί να στρέφει ένα μέρος του εμβολιαστικού κοινού στα ψηφιακά κανάλια αγορών, τα οποία αρκετοί προτίμησαν και κατά την περίοδο των lockdowns. Ετσι, ένα διπλάσιο ποσοστό, της τάξεως του 14%, των εμβολιασμένων δηλώνει πως σκοπεύει να αγοράσει εξ αποστάσεως τρόφιμα, έναντι 6% των μη εμβολιασμένων. Την ίδια στιγμή, τις συνήθειες που υιοθετήθηκαν λόγω της εμφάνισης της COVID-19 θα εξακολουθήσουν να διατηρούν μεγάλες ομάδες καταναλωτών κατά τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, ακόμη και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα. Ετσι, 6 στους 10 εμβολιασμένους θα συνεχίσουν να αποφεύγουν τον συγχρωτισμό στα καταστήματα τροφίμων, με μόλις το 28% των μη εμβολιασμένων να δηλώνει το ίδιο. Επίσης, 2 στους 3 εμβολιασμένους θα συνεχίσουν να προσπαθούν να επισκεφθούν το κατάστημα ημέρες και ώρες που δεν έχει κίνηση, έναντι του 38% των μη εμβολιασμένων. 

Τέλος, το 20% των εμβολιασμένων δηλώνει στην έρευνα πως θα συνεχίσει να φοράει μάσκα κατά τη διάρκεια των αγορών του στα καταστήματα, έναντι του 8% των μη εμβολιασμένων που συμφωνεί με την άποψη αυτή. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2021 και ότι το εμβολιασμένο κοινό (ή αυτό που σκοπεύει να εμβολιαστεί) αντιπροσωπεύει το 68% του συνόλου, ενώ το κοινό που δεν έχει εμβολιαστεί (και δεν σκοπεύει να εμβολιαστεί) αντιπροσωπεύει το 32% του συνόλου του κοινού της έρευνας.