ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συμφωνία για επιδότηση άγονων γραμμών τρένων

symfonia-gia-epidotisi-agonon-grammon-trenon-561483550

Σε συμφωνία για την επέκταση της επιδότησης των άγονων σιδηροδρομικών δρομολογίων ήρθαν το υπουργείο Υποδομών και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το τίμημα της σύμβασης είναι ίσο με της προηγούμενης και ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Η συμφωνία προβλέπει τη διεξαγωγή σειράς δρομολογίων έναντι της παραπάνω επιδότησης, που θα φτάσει στα 750 εκατ. ευρώ μέχρι το 2035. 

Ωστόσο, η νέα σύμβαση προβλέπει τη διεξαγωγή περισσότερων δρομολογίων προς όφελος του επιβατικού κοινού. Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οφείλει να προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων για την ενίσχυση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης. Σημειώνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε εξαγγείλει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επενδύσεων, που περιλαμβάνει την προμήθεια νέων συρμών και την αναβάθμιση αμαξοστασίων και εγκαταστάσεων. Μεταξύ των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η δρομολόγηση των γρήγορων τρένων που θα περιόριζαν τη διάρκεια της διαδρομής στον κεντρικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Τρία από τα συνολικά πέντε τρένα τύπου ETR 470 βρίσκονται ήδη στη χώρα μας, ωστόσο δεν έχουν δρομολογηθεί ακόμα, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επικαλείται προβλήματα στην υποδομή, επιρρίπτοντας την ευθύνη στον διαχειριστή της υποδομής που είναι ο ΟΣΕ. 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι άγονα χαρακτηρίζονται (και επιδοτούνται) όλα τα υπεραστικά δρομολόγια που καλύπτει η θυγατρική των ιταλικών σιδηροδρόμων FSI (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), μεταξύ των οποίων και ο βασικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Η γραμμή βρέθηκε στις προτιμήσεις των επιβατών το 2019 με αύξηση της κίνησης. Ωστόσο, οι υγειονομικές συνθήκες και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις οδήγησαν σε συρρίκνωση του μεταφορικού έργου. 

Τι ορίζεται στη σύμβαση

Με τη σύμβαση που θα υπογράψουν οι δύο πλευρές ορίζονται, μεταξύ άλλων, το εύρος των παρεχομένων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που επιδοτούνται, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης και οι μηχανισμοί ελέγχου συμμόρφωσης της εταιρείας με τις προβλέψεις της σύμβασης. Οι αλλαγές στο υφυπουργείο Μεταφορών (αποχώρηση του Γ. Κεφαλογιάννη και ανάληψη του χαρτοφυλακίου από τον Μιχάλη Παπαδόπουλο) δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε μικρή καθυστέρηση στην υπογραφή της τελικής σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών. Ωστόσο, η διαπραγμάτευση για τη νέα σύμβαση υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος (επιδοτούμενα, άγονα δρομολόγια) έχει αρχίσει προ καιρού και θεωρείται δεδομένο ότι η οριστική σύμβαση θα υπογραφεί εντός του τρέχοντος έτους.