ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεσσαλονίκη: Επιστρέφουν οι αρχαιότητες στο μετρό

Επανατοποθέτηση λουτρού και κρήνης στον σταθμό «Αγία Σοφία» Θεσσαλονίκης

thessaloniki-epistrefoyn-oi-archaiotites-sto-metro-561490546

Αρχισε την προηγούμενη εβδομάδα η επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων στον σταθμό «Αγία Σοφία» στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα ρωμαϊκό λουτρό, που θα τοποθετηθεί στη μία έξοδο του σταθμού, ενώ στην άλλη θα τοποθετηθεί κρήνη της ίδιας εποχής. Εν τω μεταξύ, στον σταθμό «Βενιζέλου» συνεχίζονται οι εργασίες απόσπασης των αρχαιοτήτων, ενώ πραγματοποιούνται και οι πρώτες δοκιμαστικές ανασκαφές στο υπόστρωμα. Παράλληλα ξεκίνησαν οι δοκιμές των συρμών στο «ελεύθερο» τμήμα της βασικής γραμμής, οι οποίες θα διαρκέσουν ενάμισι έτος. 

Το λουτρό, που χρονολογείται τον 4ο αιώνα π.Χ., αφαιρέθηκε το 2018 και μεταφέρθηκε σε αποθήκες στο Καλοχώρι όπου και φυλασσόταν. Τα αποσπασμένα μέλη είχαν συνολικό βάρος άνω των 50 τόνων και μετακινήθηκαν σε κλίση, με μια ιδιαίτερα απαιτητική επιχείρηση. Στο λουτρό διασώζονται και δύο κίονες· ο ένας, που είναι ολόκληρος αλλά βρέθηκε πεσμένος θα αναστηλωθεί, ενώ ο δεύτερος θα συμπληρωθεί με τη βάση του (που δεν βρέθηκε), πριν αναστηλωθεί και αυτός. Η επανατοποθέτηση γίνεται σε ειδικό χώρο πάνω από τη νότια είσοδο του σταθμού «Αγία Σοφία» από την εταιρεία SLM, με την επίβλεψη της Εφορείας Αρχαιοτήτων της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Βυζαντινό ψηφιδωτό

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, στη βόρεια είσοδο του ίδιου σταθμού θα επανατοποθετηθεί κρήνη της ίδιας εποχής. «Οσον αφορά το εσωτερικό του σταθμού οι δυνατότητές μας είναι περιορισμένες, καθώς το πρώτο υπόγειό του  καταλαμβάνεται σε μεγάλο μέρος από τον παντορροϊκό αγωγό της πόλης και τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Συζητούμε όμως με το υπουργείο Πολιτισμού το ενδεχόμενο τοποθέτησης στο δεύτερο επίπεδο του σταθμού ενός υπέροχου βυζαντινού ψηφιδωτού που ανακαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές». Παράλληλα, στον σταθμό «Βενιζέλου» συνεχίζεται η απομάκρυνση των αρχαιοτήτων που άρχισε στα μέσα Ιουλίου. «Στη βόρεια είσοδο του σταθμού κατασκευάζονται πασσαλοδιαφράγματα, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει η ανασκαφή, ενώ στη νότια είσοδο ολοκληρώνεται η αποδόμηση των αρχαιοτήτων, ώστε να προχωρήσει η κατασκευή της πλάκας οροφής της», αναφέρει ο κ. Ταχιάος. «Στο εσωτερικό του σταθμού συνεχίζεται η απόσπαση των αρχαιοτήτων με σκοπό να ολοκληρωθεί έως τα μέσα Δεκεμβρίου, ώστε να αρχίσει η ανασκαφή του κατώτερου στρώματος. Ηδη γίνονται διερευνητικές ανασκαφές περιμετρικά των τμημάτων που αποσπώνται». 

Ταυτόχρονα ξεκίνησαν και οι πρώτες δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών, στο τμήμα από το αμαξοστάσιο έως τον σταθμό «Σιντριβάνι», οι οποίες θα διαρκέσουν 18 μήνες. «Το έργο έχει προχωρήσει αρκετά στο σύνολό του, καθώς σχεδόν σε όλους τους σταθμούς απομένουν μόνο τα αρχιτεκτονικά “τελειώματα”. Υπό την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσουν ομαλά οι ανασκαφές στη Βενιζέλου, παραμένει ο στόχος λειτουργίας της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023 και της επέκτασης προς Καλαμαριά το 2024». Μέχρι τα Χριστούγεννα πάντως η «Αττικό Μετρό» υπόσχεται ότι θα έχει αποδώσει και πάλι στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο μέρος των «καταληφθέντων» από εργοτάξια κομματιών κεντρικών δρόμων της πόλης, ενώ θα διατηρηθούν μόνο οι περιφράξεις στους σταθμούς για λόγους ασφαλείας.