ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η εξίσωση αλλαγών και κορωνοϊού

Οι μεταρρυθμίσεις στη νέα χρονιά

i-exisosi-allagon-kai-koronoioy-561495769

Μια νέα σχολική χρονιά αρχίζει αύριο, με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να έχει βάλει υψηλούς στόχους για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Ωστόσο, η πανδημία του κορωνοϊού θα δώσει το στίγμα της στη λειτουργία των σχολείων και των δύο βαθμίδων και στην ανταπόκριση εκπαιδευτικών και μαθητών στις μεταρρυθμίσεις. Είναι ενδεικτικό ότι μεταξύ των μέτρων που θα αρχίσουν να εφαρμόζονται μέσα στη χρονιά είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την οποία απορρίπτουν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες. Πόσο θα εφαρμοστεί εν μέσω κορωνοϊού; Το κλίμα μεταξύ των συνδικαλιστών είναι πως το εγχείρημα θα εφαρμοστεί με ήπιο ρυθμό…

Ειδικότερα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως εστιάζει στην αξία των μεταρρυθμίσεων που θα τεθούν σε εφαρμογή από αύριο, ενώ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Αλέξανδρος Κόπτσης, μιλώντας στην «Κ» διαβεβαιώνει ότι η έως τώρα προετοιμασία έχει θωρακίσει το εγχείρημα.

Συγκεκριμένα:

– Κάθε τετράχρονος μαθητής θα έχει θέση στα πάνω από 5.000 νηπιαγωγεία, καθώς επεκτείνεται σε όλη τη χώρα η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. «Οι έρευνες δείχνουν ότι η συντριπτική πλειονότητα των 15χρονων -–που έχουν τις καλύτερες επιδόσεις στον διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ– έχουν λάβει προσχολική εκπαίδευση», ανέφερε στην «Κ» η κ. Κεραμέως. Το στοίχημα φυσικά που επιτεύχθηκε φέτος ήταν να γενικευθεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή στους μεγάλους δήμους, όπως στην Αττική –στους οποίους είχε καθυστερήσει λόγω της έλλειψης υποδομών–, για να φιλοξενήσουν τον αυξημένο αριθμό τετράχρονων και πεντάχρονων μαθητών. 

– Από φέτος εισάγονται στο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων, κυρίως υπό τη μορφή των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, τα Αγγλικά. Η παρέμβαση στοχεύει στον εμπλουτισμό του προγράμματος του νηπιαγωγείου, τόσο μεθοδολογικά όσο και θεματικά, για τη διεύρυνση της γλωσσικής αντίληψης των νηπίων.

– Αρχίζει και η εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο σύνολο των νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων της χώρας, δηλαδή πάνω από 12.000 σχολικές μονάδες, με νέες θεματικές που στόχο έχουν να εφοδιάσουν τους μαθητές με δεξιότητες ήπιες, ψηφιακές, δεξιότητες ζωής και τεχνολογίας. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων οργανώνονται σε τέσσερις θεματικούς κύκλους (ευ ζην, περιβάλλον, κοινωνική ενσυναίσθηση και ευθύνη, δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία), οι οποίοι περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα).

– Αρχίζει η πιλοτική εφαρμογή 123 νέων προγραμμάτων σπουδών στη γενική εκπαίδευση. Τα νέα προγράμματα σπουδών –συνολικά 453 για όλους τους τύπους των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων– θεωρείται ότι αποτελούν αφετηρία και θεμέλιο λίθο του ευρύτερου μεταρρυθμιστικού έργου του υπουργείου Παιδείας για την αναβάθμιση του σχολείου. Στο πλαίσιο των νέων προγραμμάτων σπουδών, θα καταργηθεί το μονοπώλιο του ενός εγχειριδίου και θα γίνει παραγωγή και διάθεση περισσοτέρων του ενός βιβλίων, τα οποία θα εντάσσονται σε ειδικό μητρώο του ΙΕΠ, έπειτα από παιδαγωγική και επιστημονική αξιολόγηση. Η επιλογή των εγχειριδίων θα γίνεται στο επίπεδο της σχολικής μονάδας από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. 

Επιμόρφωση 

Για τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν από την επόμενη σχολική χρονιά έχει, σύμφωνα με τον κ. Κόπτση, οργανωθεί πλήθος οριζόντιων επιμορφώσεων· Για παράδειγμα σε 70.000 εκπαιδευτικούς στα εργαστήρια δεξιοτήτων.

Επίσης, για την έναρξη της σχολικής χρονιάς έχουν επιμορφωθεί τα 15.000 στελέχη της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων οι διευθυντές των σχολείων. Μείζον διακύβευμα είναι η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Και αυτό διότι πέρυσι η εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων είχε συναντήσει σφοδρές αντιδράσεις, με αποτέλεσμα να υλοποιηθεί σε πολύ λίγο αριθμό σχολείων. Φέτος, η αξιολόγηση έχει περάσει στους εκπαιδευτικούς. Οι ομοσπονδίες την έχουν ήδη απορρίψει, έστω κι αν οι συνδικαλιστικές παρατάξεις προτάσσουν διαφορετική πολιτική επιχειρηματολογία. 

Οι εκπαιδευτικοί προβλέπεται ότι θα αξιολογούνται ανά τέσσερα χρόνια α) στη «γενική και ειδική διδακτική επάρκεια» και β) στο «παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης». Επίσης, θα αξιολογούνται ανά δύο χρόνια στο πεδίο της υπηρεσιακής «συνέπειας και επάρκειας». Καθένας θα αξιολογείται ατομικά σε τετράβαθμη κλίμακα και θα χαρακτηρίζεται «μη ικανοποιητικός», «ικανοποιητικός», «πολύ καλός», «εξαιρετικός». Οι εκπαιδευτικοί που θα κρίνονται «μη ικανοποιητικοί» και «ικανοποιητικοί» θα οδηγούνται σε επιμόρφωση. Ουσιαστικά, δεν υπάρχει «ποινή» για τους εκπαιδευτικούς που θα κριθούν «μη ικανοποιητικοί», παρά μονάχα ότι θα υστερούν στη μοριοδότηση για διοικητικές θέσεις.

Ως προς τις αντιδράσεις, ο νόμος προβλέπει ότι εάν κάποιος εκπαιδευτικός αρνηθεί να αξιολογηθεί θα στερείται απολαβές ενός μηνός. Είναι ένα από τα σημεία που ίσως παρακινήσει κάποιους να αμβλύνουν τη στάση τους κατά της αξιολόγησης.

Θα δηλώνουν λιγότερα τμήματα

Περιορίζεται ο αριθμός των τμημάτων, τα οποία θα μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2022. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να δηλώσουν μόνο το 10% των τμημάτων που περιλαμβάνονται στο επιστημονικό πεδίο που έχουν επιλέξει. Είναι μία κρίσιμη αλλαγή στις εξετάσεις, η οποία, σε συνδυασμό με την ύπαρξη για δεύτερη χρονιά της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, θα οξύνει το άγχος των 18χρονων να περάσουν σε κάποιο ΑΕΙ. Βεβαίως, οι υποψήφιοι που δεν θα εισαχθούν από το πρώτο μηχανογραφικό λόγω του 10%, θα μπορούν να υποβάλουν δεύτερο μηχανογραφικό για τις θέσεις που έμειναν κενές. Επίσης, από φέτος οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης θα εξετασθούν στα Λατινικά, όπως και εκείνοι που έχουν αποφοιτήσει τα δύο προηγούμενα χρόνια. Για το θέμα υπάρχουν αντιδράσεις, αφού οι μαθητές που ολοκλήρωσαν το Λύκειο το 2019 και το 2020 διδάχθηκαν Κοινωνιολογία και όχι Λατινικά. Θα κληθούν δηλαδή να εξετασθούν σε μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί στο σχολείο.