Υμηττός: «Λίφτινγκ» στο Προεδρικό Διάταγμα

Υμηττός: «Λίφτινγκ» στο Προεδρικό Διάταγμα

Πλήθος αλλαγών με ικανοποίηση αιτημάτων λίγο πριν αποσταλεί στο ΣτΕ

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από αλλού ξεκίνησε… και αλλού κατέληξε το νέο Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Υμηττού. Αρχικός στόχος της αναθεώρησής του ήταν η εκπόνηση στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως είχε υποδείξει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ομως το υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε τελικά σε πλήθος αλλαγών στο πλαίσιο, με μια συρραφή ρυθμίσεων, ικανοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τα αιτήματα των δήμων και επιχειρηματικών φορέων της περιοχής. Τα τελευταία από αυτά προστέθηκαν το καλοκαίρι στο Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Προ ημερών, λοιπόν, καθαρογράφηκε η γνωμοδότηση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ, η οποία δίνει και την τελική εικόνα του νέου προστατευτικού πλαισίου το οποίο έπειτα από νομοθετικό έλεγχο θα αποσταλεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Εκεί προστέθηκε το τελευταίο «πακέτο»… ικανοποίησης αιτημάτων, ανάμεσα στα οποία:

• Επιτρέπεται στα εκπαιδευτήρια που βρίσκονται στη ζώνη προστασίας του Υμηττού να επεκταθούν έως 10%.

• Δίνεται η δυνατότητα παλιά βιομηχανικά κελύφη να επαναχρησιμοποιηθούν ως γεωργικές αποθήκες ή  χώροι αθλητισμού, ακόμα και στην Α΄ ζώνη απόλυτης προστασίας. 

• Προβλέπεται «για λόγους δημοσίου συμφέροντος, προστασίας της δημόσιας υγείας, ασφάλειας και κοινωνικής αναγκαιότητας» δυνατότητα επέκτασης έως 15% στα νεκροταφεία που βρίσκονται στον Υμηττό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι διαδικασίες γνωμοδότησης τόσο του ΚΕΣΥΠΟΘΑ όσο και του ΚΕΣΑ (Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής) παραμένουν αδιαφανείς, καθώς δημοσιεύεται συνοπτικά μόνο το αποτέλεσμα, χωρίς να υπάρχει δημόσια πρόσβαση στο εξεταζόμενο από το κάθε συμβούλιο κείμενο και στην εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας, ενώ δεν τηρούνται πρακτικά.

Αυτές ήταν οι τελευταίες μιας σειράς ρυθμίσεων, με τις οποίες το νέο πλαίσιο διαφοροποιείται ουσιαστικά από εκείνο του 2011. Ανάμεσα στις ρυθμίσεις που ήδη οριστικοποιήθηκαν τους προηγούμενους μήνες:

• Προτείνεται η «νομιμοποίηση» τριών οικισμών αυθαιρέτων (Χέρωμα, Σκάρπιζα και Κίτσι) και η πολεοδόμησή τους μέσω ειδικού πολεοδομικού σχεδίου. Επίσης, νομιμοποιούνται προσωρινά σταθμοί μεταφόρτωσης απορριμμάτων των δήμων περί τον Υμηττό.

• Προτείνεται η νομιμοποίηση του Κέντρου Υψηλής Τάσης Αργυρούπολης.

• Επιτρέπεται σε ορισμένους φορείς (το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και η ΕΥΠ στην Αγία Παρασκευή) να υλοποιήσουν το σύνολο των σχεδίων επέκτασής τους. 

• Εγκαταλείπεται το σχέδιο κατεδάφισης του κτιρίου του Μπάντμιντον.

• Απαγορεύεται η χωροθέτηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλο το όρος. 

• Εγιναν δεκτά αιτήματα δήμων για την εξαίρεση οικοδομικών τετραγώνων που βρίσκονται στις υπώρειες του Υμηττού. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Δήμου Αγίας Παρασκευής που πέτυχε την εξαίρεση έκταση 40,3 στρεμμάτων και τον χαρακτηρισμό της ως αστικό πράσινο, καθώς σε αντίθετη περίπτωση δεν θα γινόταν δεκτή η πολεοδομική μελέτη αναθεώρησης (ΠΕ3). Να σημειωθεί πάντως ότι τα αιτήματα των δήμων ήταν πολύ μαξιμαλιστικά και τα όσα εγκρίθηκαν περιορισμένα.

Το ερώτημα τώρα είναι αν το Συμβούλιο της Επικρατείας θα δεχθεί όλες αυτές τις τροποποιήσεις στο προεδρικό διάταγμα του 2011, οι οποίες μπήκαν «από το παράθυρο» με αφορμή τη διαδικασία αναθεώρησης. Μάλιστα, σε ορισμένες από αυτές, όπως στο θέμα των αυθαιρέτων οικισμών, των νεκροταφείων και των μη συμβατών χρήσεων το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο έχει απορρίψει ανάλογες ρυθμίσεις στο παρελθόν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή