Κυκλοφοριακό: Η αδράνεια οδηγεί στο χάος

Κυκλοφοριακό: Η αδράνεια οδηγεί στο χάος

1' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η κυκλοφορία στην Αθήνα χειροτερεύει συνεχώς και αναμένεται ακόμη περισσότερη και γενικευμένη συμφόρηση εάν δεν αναληφθεί άμεσα δράση. Δυστυχώς η δεκαετία της κρίσης και η πανδημία αποτελούν ακόμη δύο χαμένες ευκαιρίες. Αφενός οι Αρχές δεν αξιοποίησαν τις συνθήκες χαμηλότερης κυκλοφορίας για να εισαγάγουν νέα μοντέλα βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Αδράνησαν και οδήγησαν στο σημερινό και το μελλοντικό κυκλοφοριακό χάος που βιώνουμε. Αφετέρου οι Αθηναίοι δεν ανταποκρίνονται στις απαραίτητες αλλαγές της καθημερινής κινητικότητας που προτείνονται κατά καιρούς, όπως ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας, και παραμένουν προσκολλημένοι στα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Στις ευρωπαϊκές πόλεις που ακούν και εφαρμόζουν τις προτάσεις των συγκοινωνιολόγων, τα βασικά εργαλεία για τη βιώσιμη διαχείριση της κυκλοφορίας (ιδιαίτερα κατά την πανδημία) είναι η ειλικρινής υποστήριξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η ολοκληρωμένη διαχείριση της στάθμευσης και η συστηματική προώθηση της ενεργητικής μετακίνησης (ποδήλατο, περπάτημα). Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) αποτελούν τη βασική διέξοδο από τη συμφόρηση, αφού μπορούν να μεταφέρουν γρήγορα τους πολλούς. Τα υφιστάμενα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς μπορούν να γίνουν θεαματικά πιο ελκυστικά κυρίως με τη διασφάλιση της προτεραιότητάς τους στις λεωφορειολωρίδες αλλά και με τη σημαντική αύξηση της συχνότητάς τους. Για να πιστέψουν όμως οι Αθηναίοι στα ΜΜΜ πρέπει πρώτα να πιστέψουν ειλικρινά σε αυτά οι Αρχές, με την άμεση αναβάθμισή τους και την αστυνόμευση και διασφάλιση της προτεραιότητας στην κίνησή τους.

Ταυτόχρονα, η στοχευμένη διαχείριση της στάθμευσης μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη ζήτηση μετακινήσεων και ιδιαίτερα την επιλογή μέσου. Η σημερινή ασυδοσία στη στάση και στάθμευση Ι.Χ., ταξί και μοτοσικλετών, με την ανοχή της Τροχαίας, οδηγεί μαθηματικά σε συνεχώς περισσότερη συμφόρηση όχι μόνο ενθαρρύνοντας περισσότερα οχήματα να κυκλοφορούν στο κέντρο αλλά και δυσκολεύοντας την κυκλοφορία, μειώνοντας δραματικά τον διαθέσιμο χώρο ειδικά στις διασταυρώσεις. Η λύση είναι η λειτουργία ολοκληρωμένων, στοχευμένων συστημάτων ελεγχόμενης στάθμευσης όπως του Δήμου Αθηναίων (που αποθαρρύνουν τη μακροχρόνια στάθμευση των επισκεπτών) και η συστηματική, καθημερινή αστυνόμευση.

Χρειάζεται να πιστέψουν οι Αρχές στα ΜΜΜ, να αναβαθμίσουν και να αστυνομεύσουν τη λειτουργία τους.

Επιπλέον, σημαντική συνεισφορά έχει στις κοντινότερες μετακινήσεις και η αντικατάσταση των Ι.Χ. αυτοκινήτων από την ενεργητική μετακίνηση όπως το ποδήλατο και το περπάτημα, αρκεί να τους δοθεί ο απαραίτητος χώρος (κυρίως εις βάρος της παράνομης και μη στάθμευσης Ι.Χ.).

* Ο κ. Γιώργος Γιαννής είναι συγκοινωνιολόγος, καθηγητής Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Ασφάλειας ΕΜΠ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή