ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κυκλοφοριακό: Το σχέδιο αποσυμφόρησης της Αθήνας – Ποιες παρεμβάσεις εξετάζονται

Ρυθμίσεις και μέτρα για τη διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου

kykloforiako-to-schedio-aposymforisis-tis-athinas-amp-8211-poies-paremvaseis-exetazontai-561532519

Πλέγμα μετρων και ρυθμίσεων που θα προσφέρουν συγκοινωνιακή ανάσα στην πρωτεύουσα επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο έντονος κυκλοφοριακός φόρτος που παρατηρείται πλέον στους δρόμους. Η επιστροφή του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας ανακοινώθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή και αναμένεται να τεθεί εκ νέου σε εφαρμογή από τις 25 Οκτωβρίου με την παραδοσιακή του μορφή των μονών – ζυγών. Ταυτόχρονα όμως υπάρχουν σκέψεις για τη διεύρυνση του δακτυλίου γεωγραφικά αλλά και για τροποποίηση των προβλέψεων, με έμφαση στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε οχήματος. Πέραν της ελεύθερης διέλευσης των ηλεκτρικών οχημάτων, το κυβερνητικό επιτελείο επεξεργάζεται πρόσθετες προβλέψεις που θα επιτρέπουν την είσοδο σε οχήματα ανάλογα με την παλαιότητά τους και κυρίως με τους εκπεμπόμενους ρύπους.

Διαβάστε επίσης: Οι δρόμοι της υπομονής – Πού οφείλεται το κυκλοφοριακό χάος στην Αθήνα

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του προγράμματος «Ανάσα για την Αθήνα» το οποίο θα περιλαμβάνει συνολικό σχεδιασμό για τον τρόπο διαχείρισης του κυκλοφοριακού φόρτου της πρωτεύουσας, βρίσκεται και το ζήτημα της τροφοδοσίας των καταστημάτων του κέντρου της πόλης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται αυστηροποίηση του ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων, ώστε να μην επωμίζεται η πόλη τον συγκοινωνιακό φόρτο των βαρέων οχημάτων που πραγματοποιούν στάσεις εν μέσω ωρών κυκλοφοριακής αιχμής. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι η αυστηρή αστυνόμευση, ώστε να δια-σφαλιστεί ότι δεν θα παρατηρούνται φαινόμενα τροφοδοσίας εκτός επιτρεπόμενης χρονικής ζώνης.

Σε εφαρμογή ο δακτύλιος από 25/10, ενώ ενδέχεται να διευρυνθεί – Αυστηροποίηση ωραρίου τροφοδοσίας καταστημάτων, κίνητρα για ανακατανομή της επιβατικής κίνησης στις συγκοινωνίες.

Εμφαση δίνεται στο πλέγμα των αστικών συγκοινωνιών, όπου άμεσα αναμένεται να ανακοινωθεί η αύξηση της πληρότητας εντός οχημάτων και συρμών (είχε επιβληθεί περιορισμός στη χωρητικότητα λόγω υγειονομικών συνθηκών). Παράλληλα αναζητείται τρόπος ενίσχυσης του συγκοινωνιακού έργου των λεωφορείων, καθώς το πρώτο μέρος του διαγωνισμού για την προμήθεια 770 λεωφορείων (ύψους 383 εκατ. ευρώ) προκηρύχθηκε, ωστόσο τα πρώτα οχήματα δεν θα φτάσουν στην πρωτεύουσα σε διάστημα μικρότερο του 1,5 χρόνου. Στην παρούσα φάση γίνονται σκέψεις για πιθανή διεύρυνση της συνεργασίας με τα ΚΤΕΛ, ενώ στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται και το ενδεχόμενο πρόσληψης εποχικών οδηγών λεωφορείων που θα καλύπτουν τις κατά καιρούς αυξημένες ανάγκες.

Στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών είναι η ανακατανομή της επιβατικής κίνησης σε ώρες εκτός αιχμής, με την παροχή κινήτρων (πχ. φθηνότερες μαζικές κάρτες) σε ώρες λίγο πριν ή μετά την ώρα αιχμής όπου παρατηρείται σήμερα συνωστισμός. Δεν αποκλείεται να δούμε άμεσα την παροχή κινήτρων (εκπτώσεις ή ακόμα και δωρεάν εισιτήρια) σε εμβολιασμένους επιβάτες για διάστημα 2-3 μηνών για παράδειγμα, ενώ εξετάζονται και αντίστοιχες παροχές σε μεγάλες επιχειρήσεις που θα μπορούν να προσφέρουν στους εργαζομένους τους μαζικά εισιτήρια των ΜΜΜ με χαμηλότερο κόστος. Μεταξύ των σκέψεων που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών είναι η δημιουργία δρόμων για οχήματα με πολλούς επιβάτες (high occupancy vehicle lanes), που θα επιτρέπει πρακτικά τη χρήση λεωφορειολωρίδων, για παράδειγμα από οχήματα με πάνω από τρεις επιβάτες. Το σενάριο κρίνεται δύσκολο για τις συνθήκες της Αθήνας, ωστόσο μπορεί να φέρει την πόλη ένα βήμα πιο κοντά στη χρήση υπηρεσιών συνεπιβατισμού (car sharing), για τις οποίες ήδη ετοιμάζεται το σχετικό θεσμικό πλαίσιο.  

Διαβάστε επίσης: Το κυκλοφοριακό και οι ευθύνες μας

Αττική Οδός

Στον συνολικότερο σχεδιασμό της πόλης εντάσσεται και το ζήτημα της Αττικής Οδού, η οποία πλέον εμφανίζει σημαντικά σημάδια κορεσμού και δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο επαναπροσδιορισμού των διοδίων της. Απαραίτητη προϋπόθεση για να πάρει η Αθήνα μια ανάσα είναι η δημιουργία ενός παρατηρητηρίου μεταφορών, το οποίο θα συλλέγει όλα τα συγκοινωνιακά δεδομένα. Πρόκειται για έναν φορέα υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών, ο οποίος θα προκύψει από τη συνεργασία φορέων όπως ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, οι δήμοι, η περιφέρεια και άλλοι συμμετέχοντες στο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας. Θα διασφαλίσει τη συστηματική συλλογή συγκοινωνιακών δεδομένων, ενώ θα επιφορτιστεί με τη μελέτη και τον σχεδιασμό τυχόν παρεμβάσεων που θα κρίνονται απαραίτητες.