Η επίδραση των fake news στο εκλογικό σώμα

Η επίδραση των fake news στο εκλογικό σώμα

Εχοντας ως αντικείμενο για πάνω από είκοσι χρόνια την ανάγνωση, αποδελτίωση και βαθύτερη ανάλυση του ημερήσιου Τύπου όλης της Ευρώπης, η Κλημεντίνη Διακομανώλη διέκρινε εσχάτως την όλο και πιο έντονη διάχυση των ψευδών ειδήσεων

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η ψηφιακή παραπληροφόρηση μέσω των κοινωνικών δικτύων είναι παρούσα και λειτουργεί με τρόπο υποδόριο», λέει στην «Κ» η κ. Διακομανώλη.

Εχοντας ως αντικείμενο για πάνω από είκοσι χρόνια την ανάγνωση, αποδελτίωση και βαθύτερη ανάλυση του ημερήσιου Τύπου όλης της Ευρώπης, η Κλημεντίνη Διακομανώλη διέκρινε εσχάτως την όλο και πιο έντονη διάχυση των ψευδών ειδήσεων. «Ολοι μας πέφτουμε θύματα των fake news, άλλωστε σε ειδικό ερώτημα πρόσφατου ευρωβαρόμετρου, οι μισοί Ευρωπαίοι πολίτες δηλώνουν ότι συναντούν ψευδείς ειδήσεις στο Διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα» σημειώνει η ίδια μιλώντας στην «Κ» λίγες ώρες πριν από την παρουσίαση του βιβλίου της «Fake News: Τι κάνει η Ευρώπη; Στον απόηχο των ευρωεκλογών» που πραγματοποιείται σήμερα στις 6 μ.μ. στον «Ιανό». Επισημαίνεται ότι τον πρόλογο του βιβλίου έχει γράψει ο Μαργαρίτης Σχοινάς, ο οποίος θα αποστείλει και βιντεοσκοπημένο χαιρετισμό στην εκδήλωση.

Η συγγραφέας, αξιοποιώντας αποκλειστικά αγγλόφωνες και γαλλόφωνες ακαδημαϊκές και δημοσιογραφικές πηγές, θέλησε να διερευνήσει κατά πόσον τα fake news και οι στοχευμένες ψηφιακές επιθέσεις από τρίτους επηρεάζουν τη βούληση των ψηφοφόρων στη διάρκεια εκλογικών αναμετρήσεων. «Μελέτησα, για παράδειγμα, υπό αυτήν την οπτική τις τελευταίες ευρωεκλογές του 2019, τις γαλλικές προεδρικές εκλογές, αλλά και τις πιο πρόσφατες αμερικανικές εκλογές» διευκρινίζει, «και διαπίστωσα ότι η ψηφιακή παραπληροφόρηση μέσω των κοινωνικών δικτύων είναι παρούσα και λειτουργεί με τρόπο υποδόριο». Η ειδική μονάδα, η οποία διαθέτοντας εξειδικευμένα στελέχη στην Υπηρεσία Εξωτερικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης (East StratComm) καταγράφει συστηματικά από το 2015 τις κακόβουλες ψηφιακές επιθέσεις εναντίον της Ε.Ε., λίγο πριν από τις ευρωεκλογές του 2019 εντόπισε υπερδιπλάσιες περιπτώσεις παραπληροφόρησης σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. «Τα στοιχεία αυτά χρήζουν περαιτέρω μελέτης, ωστόσο είναι σαφές ότι οι ψευδείς ειδήσεις επηρεάζουν το εκλογικό σώμα» τονίζει η ίδια, που είναι στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Ειδική πανευρωπαϊκή έρευνα πριν από τις ευρωεκλογές του 2019 κατέδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ευρωπαίων (79%) τάσσεται υπέρ της μεγαλύτερης διαφάνειας στα κοινωνικά δίκτυα και στις πλατφόρμες, ώστε να γίνονται σαφή το περιεχόμενο και η προέλευση των πολιτικών διαφημίσεων» προσθέτει.

Ο αναγνώστης του βιβλίου αντιλαμβάνεται ότι εντέλει η Ευρώπη έχει υγιή αντανακλαστικά. «Τα τελευταία πέντε χρόνια, η Ευρώπη έχει δημιουργήσει σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών, όπως ο Κώδικας Δεοντολογίας για την ψηφιακή πληροφόρηση, που επιβάλλει περιορισμούς στη διαδικτυακή επικοινωνία, το σχέδιο δράσης κατά της παραπληροφόρησης, που στοχεύει στην αντιμετώπιση των πηγών παραπληροφόρησης, το Σύστημα Ταχείας Ειδοποίησης, που διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ κρατών-μελών και ευρωπαϊκών θεσμών στα θέματα αυτά» Επιπλέον, με την έναρξη της πανδημίας, «ανάγκασε τους ψηφιακούς κολοσσούς, όπως η Google, το Facebook, το Twitter και άλλοι, να υποβάλλουν μηνιαίες εκθέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραθέτοντας τις δράσεις τους κατά της παραπληροφόρησης όσον αφορά την πανδημία» υπογραμμίζει η ίδια, «έτσι το Facebook αναγκάστηκε να καταργήσει δισεκατομμύρια ψεύτικους λογαριασμούς ως κακόβουλους και το Twitter κατάργησε ουσιαστικά τις πολιτικές διαφημίσεις, όταν αυτές είναι αμφίβολης προέλευσης»

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή