ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο δακτύλιος επέστρεψε, η κίνηση παραμένει

Μποτιλιαρίσματα στους δρόμους εκτός κέντρου – Πύκνωση δρομολογίων λεωφορείων, ενίσχυση χρονοαποστάσεων στο μετρό

o-daktylios-epestrepse-i-kinisi-paramenei-561556846

Έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους πέριξ του δακτυλίου και ελαφρώς μειωμένη κίνηση εντός αυτού παρατηρήθηκε κατά την πρώτη ημέρα εφαρμογής του μέτρου, επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες των συγκοινωνιολόγων. Η προ κορωνοϊού μάλιστα εμπειρία από τον δακτύλιο καταδεικνύει ότι χωρίς συστηματική και εντατική αστυνόμευση το μέτρο δεν αποδίδει. Ο ίδιος κίνδυνος ελλοχεύει και πάλι, με τους ειδικούς να επισημαίνουν ότι εάν δεν ληφθούν επαρκή και συστηματικά μέτρα αστυνόμευσης θα επανέλθουμε στην ανεξέλεγκτη παραβίαση του μέτρου, η οποία ουσιαστικά το είχε ακυρώσει τα τελευταία χρόνια.

Οι υγειονομικές συνθήκες δεν αποτελούν σύμμαχο του νέου δακτυλίου, καθώς η πλειονότητα των μετακινουμένων στο κέντρο της πρωτεύουσας αποφεύγει την επιβίβαση στα ΜΜΜ υπό τον φόβο του κορωνοϊού. Αύξηση καταγράφηκε στους οδικούς άξονες που περιβάλλουν τον δακτύλιο, όπως είναι οι λεωφόροι Κηφισού, Αλεξάνδρας, Κατεχάκη, Χαμοστέρνας, Καλλιρρόης κ.ο.κ., σύμφωνα με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής. Στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας στο ρεύμα καθόδου προς τον Πειραιά παρατηρήθηκε χθες έντονος κυκλοφοριακός φόρτος έως τον κόμβο της Λεωφ. Αχαρνών μέχρι τις 11 το πρωί, ώρα κατά την οποία έχουν συνήθως εξομαλυνθεί τα πρωινά μποτιλιαρίσματα. Ενδεικτική επίσης ήταν χθες η κατάσταση στη Λ. Κηφισίας, όπου στις 9 το πρωί η απόσταση μεταξύ Ψυχικού και Χίλτον διαρκούσε 9 λεπτά, μεταξύ Ψυχικού και Συντάγματος 12, αλλά μεταξύ Ψυχικού και Πεδίου του Αρεως άγγιζε τα 20 λεπτά. Ελαφρά μείωση της κυκλοφορίας παρατηρήθηκε στις οδούς εντός του δακτυλίου, όπως οι Σταδίου, Πανεπιστημίου, Αμαλίας, Βασιλίσσης Σοφίας.

Πλέον έχουν αυξηθεί οι δικαιούχοι εισόδου στον δακτύλιο λόγω της κυκλοφορίας ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων.

«Οσο υπάρχει αστυνόμευση θα μειωθεί η είσοδος στο κέντρο της Αθήνας. Θα αυξηθεί όμως στις περιφερειακές οδούς, στην Αλεξάνδρας, στη Μιχαλακοπούλου, στη Χαμοστέρνας κ.α.», εξηγεί στην «Κ» ο Γιώργος Γιαννής, καθηγητής και διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής στο ΕΜΠ και σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων. Ο ίδιος μάλιστα εκτιμάει ότι «όλο αυτό δεν θα κρατήσει περισσότερο από έναν μήνα γιατί μετά αναγκαστικά η τροχαία θα πάψει να επιτηρεί τις εισόδους του δακτυλίου τόσο αυστηρά». Εκφράζοντας την άποψη πολλών συγκοινωνιολόγων, επισημαίνει ότι θα πρέπει η είσοδος στον δακτύλιο να επιτηρείται με κάμερες, όπως και στις λεωφορειολωρίδες. «Τελικά όμως το ζητούμενο είναι να επανέλθει η κανονικότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς», συμπληρώνει ο κ. Γιαννής. Ο ΟΑΣΑ από την πλευρά του προχώρησε σε πύκνωση δρομολογίων και διαθέσιμων λεωφορείων κατά την πρωινή αιχμή, καθώς και ενίσχυση κατά 50% των γραμμών που διέρχονται από το κέντρο, ενώ ενισχύθηκαν και οι χρονοαποστάσεις και στις τρεις γραμμές του μετρό.

o-daktylios-epestrepse-i-kinisi-paramenei0

Μέχρι χθες το πρωί το ειδικό σήμα ελεύθερης εισόδου στον δακτύλιο, από την πλατφόρμα daktylios.gov.gr είχαν προμηθευτεί 31.070 ιδιοκτήτες οχημάτων (ηλεκτρικών, εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου, υβριδικών και EURO VI – έως 120 gr/klm). Ολες οι υπόλοιπες εξαιρέσεις (ειδικές κατηγορίες πολιτών) θα πρέπει να εκδίδουν σχετική άδεια από την Τροχαία.

Προβληματισμός γονέων

Στο μεταξύ, προβληματισμός επικρατεί μεταξύ γονέων, τα παιδιά των οποίων φοιτούν σε σχολεία στο κέντρο της Αθήνας και διαμένουν εκτός των ορίων του δακτυλίου. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη μεταφορά των παιδιών από και προς τα σχολεία –ορισμένα εκ των οποίων είναι μαθητές δημοτικού– καθώς οι γονείς τους δεν δικαιούνται άδεια ελεύθερης εισόδου στον δακτύλιο για τις ώρες έναρξης και λήξης των μαθημάτων. «Προσήλθα στην Τροχαία Αθηνών, μου είπαν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει πρόβλεψη, αλλά μπορούμε να προβούμε σε σχετική αίτηση, η οποία θα μεταβιβαστεί στον αρμόδιο υπουργό ο οποίος ενδέχεται να μας χορηγήσει σχετική άδεια εισόδου στον δακτύλιο», περιγράφει στην «Κ» ο Στράτος Τσιτσιβός, πατέρας μαθήτριας του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Αθηνών επί της οδού Σκουφά.

ΑΠΟΨΕΙΣ

«Μάλλον θα δημιουργήσει μεγαλύτερο εκνευρισμό»

Της Επιστήμης Μπινάζη*

Δεν υπάρχει περίπτωση να μπω σε ΜΜΜ όσο διαρκεί η πανδημία, όχι με απειλή προστίμου αλλά ούτε με απειλή όπλου. Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος στα ΜΜΜ και δεν υπάρχει τίποτα πιο ψυχοφθόρο από το να μαλώνεις με συνεπιβάτες που έχουν κατεβασμένη τη μάσκα, και συχνά δεν σηκώνουν παρατήρηση. Ο δακτύλιος δεν θα αλλάξει κάτι. Μάλλον θα δημιουργήσει μεγαλύτερο εκνευρισμό στους οδηγούς, που θα πρέπει να αποχωριστούν το αυτοκίνητο, το μόνο ασφαλές μέσο μετακίνησης αυτήν τη στιγμή. 

Η πανδημία μάς έφερε αντιμέτωπους με πολλά διλήμματα και σε προσωπικό και σε κοινωνικό επίπεδο. Η ατομική ευθύνη απαιτεί ευσυνειδησία κι αν η μόνη επιλογή για να μετακινηθώ προς το κέντρο είναι τα ΜΜΜ, νιώθω ότι το κράτος με εκθέτει σε κίνδυνο εν μέσω πανδημίας ελλείψει εναλλακτικών.  

Μια εναλλακτική είναι περισσότερη Τροχαία στους δρόμους τις ώρες αιχμής. Αν είναι αδύνατον να ελέγξουμε όσους δεν συμμορφώνονται με τα μέτρα προστασίας, ας ελέγξουμε τους σηματοδότες για καλύτερη ροή της κίνησης. 
 
* Η κ. Επιστήμη Μπινάζη είναι ελεύθερος επαγγελματίας, κάτοικος σε περιοχή εντός δακτυλίου.

«Εγγύτερα σε μια πιο αειφόρο κουλτούρα μετακίνησης»

Του Ιωάννη Σ. Ανδρουλάκη*

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι πολίτες επέλεξαν τη χρήση των Ι.Χ. τους έναντι των μέσων μαζικής μεταφοράς, με αποτέλεσμα τη δραματική αύξηση της κυκλοφορίας. Ο δακτύλιος θα ωφελήσει την πόλη πολλαπλώς, αφού επιτυγχάνεται ο περιορισμός των κυκλοφοριακών φόρτων και η δραστική μείωση εκπομπών ρύπων και επιπέδων θορύβου. Στόχος είναι η βελτίωση των συνθηκών για τους μόνιμους κατοίκους, τους εργαζομένους και όσους απολαμβάνουν μια βόλτα στο κέντρο. Οι κάτοικοι και επισκέπτες της πρωτεύουσας καλούνται να επανακτήσουν την εμπιστοσύνη τους στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας έγιναν σοβαρές προσπάθειες βελτίωσής τους, κάτι που θα πρέπει να συνεχιστεί ώστε να αποτελούν τη βασική επιλογή για μετακίνηση στην πόλη. Τώρα που έχουμε πλέον όπλα εναντίον της COVID-19, είναι ευκαιρία, μέσα από τα μέτρα που λαμβάνονται, να επανεξετάσουμε τους όρους με τους οποίους θα υπάρξουμε όλοι μαζί σαν κοινωνία. Είναι αναγκαίο να απενοχοποιήσουμε μέσα μας τη μαζική διάσταση της μετακίνησης. Συμπερασματικά, η επαναφορά του δακτυλίου θα οδηγήσει τους κατοίκους της Αθήνας εγγύτερα σε μια πιο αειφόρο κουλτούρα μετακίνησης. 

* Ο κ. Ιωάννης Σ. Ανδρουλάκης είναι κάτοικος Αθηνών, διοικητής Αυτοτελούς Υπηρεσίας Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών.

«Πρέπει να αναθεωρήσουμε την κοινωνική ζωή εκ βάθρων»

Της Δώρας Κουντουρά*

Η επαναφορά του δακτυλίου είναι εξόχως προβληματική για όσους ζούμε στα προάστια. Ο μέσος κάτοικος του Χαλανδρίου κατοικεί εδώ, γιατί ζει την καθημερινότητά του κοντά στο κέντρο, όπου εργάζεται, επισκέπτεται γιατρούς και καταστήματα, έχει οργανώσει ακόμη και την κοινωνική του ζωή με κριτήριο τη γειτνίαση με το κέντρο. 

Στην προ κορωνοϊού περίοδο, οι κάτοικοι του Χαλανδρίου χρησιμοποιούσαμε τα ΜΜΜ, που προσέφεραν πολύ γρήγορη πρόσβαση στο κέντρο. Με την άρση των υγειονομικών περιορισμών «υποχρεωθήκαμε» να καταφύγουμε στο αυτοκίνητο και στο ταξί, για να αποφύγουμε την υγειονομική βόμβα των ΜΜΜ. Αυτή η πρακτική, παρόλο που δημιουργεί νέα προβλήματα, αφού συμβάλλει στα τρομερά μποτιλιαρίσματα των δύο τελευταίων μηνών, ήταν η μόνη λύση ώστε να μετακινούμαστε με ασφάλεια. Την περίοδο της πανδημίας οι συνθήκες στα ΜΜΜ παραμένουν τραγικές, από άποψη συμφόρησης και υγειονομικής επικινδυνότητας. Ωστόσο, ο δακτύλιος επιστρέφει, με αποτέλεσμα η μόνη επιλογή είναι να χρησιμοποιούμε τα ΜΜΜ, αν μη τι άλλο για να πάμε στη δουλειά μας.  Επιπλέον, αναγκαζόμαστε να αναθεωρήσουμε την κοινωνική ζωή εκ βάθρων. Θα είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να πάμε έστω και σε κινηματογράφο εντός δακτυλίου. Αν έχουμε φίλους ή συγγενείς μέσα στον δακτύλιο, αποκλειόμαστε από το δικαίωμα να τους συναντήσουμε πριν από τις δέκα. Επί της ουσίας, ο δακτύλιος με πανδημία θα μας μετατρέψει σε κατοίκους μιας μικρής κωμόπολης, που εργάζονται με επικίνδυνες συνθήκες στο κέντρο, ενώ αποκλείονται από τη ζωή της πόλης.
 
* Η κ. Δώρα Κουντουρά είναι εκπαιδευτικός, κάτοικος αττικής.