ΑΕΙ: Καθυστερήσεις και παζάρι για τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη

ΑΕΙ: Καθυστερήσεις και παζάρι για τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη

Από παράταση σε παράταση πηγαίνουν οι κρίσιμες αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας για αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από παράταση σε παράταση πηγαίνουν οι κρίσιμες αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας για αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Και αυτό διότι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», μόνο ένα ΑΕΙ –το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), με έδρα τη Θεσσαλονίκη– κατέθεσε σχέδιο κατάργησης – συγχώνευσης τμημάτων του, με αποτέλεσμα η ηγεσία του υπουργείου να δώσει στα υπόλοιπα ιδρύματα νέα παράταση έως τις 31 Ιανουαρίου για τις προτάσεις τους. Ωστόσο δεν δηλώνεται εάν το υπουργείο θα προχωρήσει σε μονομερείς αποφάσεις επί του θέματος εάν και η νέα προθεσμία δεν τηρηθεί από τα ιδρύματα ή εάν οι προτάσεις αφορούν «μόνο συγχωνεύσεις κάποιων τμημάτων και ιδρύσεις νέων», όπως δεν αποκλείουν υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου μιλώντας στην «Κ».

Συγκεκριμένα, τα ιδρύματα είναι απρόθυμα να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις, που επιφέρουν αλλαγές στην εργασιακή και ακαδημαϊκή θέση των καθηγητών, ενώ αντιδράσεις θα υπάρξουν και από βουλευτές και τις τοπικές κοινωνίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ελάχιστα έχουν γίνει. Πλην του ΔΙΠΑΕ, που έχει καταθέσει σχέδιο αναδιάρθρωσης, υπάρχει πρόταση της ΑΣΠΑΙΤΕ να συνδεθεί με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την οποία το ΕΚΠΑ αντιμετωπίζει θετικά.

Μόνο το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος κατέθεσε σχέδιο κατάργησης – συγχώνευσης.

Η στρατηγική του υπ. Παιδείας για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη βασίζεται στην αρχή ότι οι σχολές και τα τμήματα των ΑΕΙ πρέπει να διαμορφώνονται και να κατανέμονται χωρικά με τρόπο που να αντιστοιχεί στη συνεχή διασφάλιση υψηλής ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση. Ετσι, στο έγγραφο που θα σταλεί στα ΑΕΙ θα υπάρχουν τα εξής κριτήρια – οδηγοί για τις αποφάσεις των ΑΕΙ: 1. Η επάρκεια του προσωπικού. 2. Η διαθεσιμότητα των υποδομών. 3. Η γεωγραφική εγγύτητα συναφών τμημάτων. 4. Στοιχεία σχετικά με τη ζήτηση του τμήματος από τους υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων, τον ρυθμό αποφοίτησης –υπάρχουν τμήματα με ρυθμό στο 6%–, την απορρόφηση των αποφοίτων από την αγορά εργασίας. 5. Η διασύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. 6. Ο στρατηγικός σχεδιασμός των ίδιων των πανεπιστημίων. Στην ανάγκη για έναν νέο ακαδημαϊκό χάρτη συμβάλλει και το γεγονός ότι έχει δημιουργηθεί υπερπληθώρα τμημάτων με συναφές αντικείμενο σπουδών. Ενδεικτικά, αυξήθηκαν τα τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας από ένα σε έξι, τα τμήματα Γεωτεχνολογίας από τρία σε δέκα, τα τμήματα Μηχανικών από 46 σε 71. Επίσης, υπάρχουν πολλά τμήματα Αθλητισμού σε σχέση με τις ανάγκες, ενώ υπό μελέτη είναι η λειτουργία των ξενόγλωσσων φιλολογιών.

Παράλληλα, τα ΑΕΙ διαμαρτύρονται για υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση, όπως αποτυπώνεται και στο ανακοινωθέν της Συνόδου Πρυτάνεων που ολοκληρώθηκε το Σάββατο. Παρότι προ ημερών ανακοινώθηκε η διάθεση 400 θέσεων πανεπιστημιακών στα ΑΕΙ, η Σύνοδος παρατήρησε ότι «εξακολουθεί να υπάρχει έλλειμμα στην κάλυψη των θέσεων μελών ΔΕΠ που κενώνονται λόγω αφυπηρέτησης και άλλων λόγων. Η προτεραιότητα κάλυψης θέσεων αφορά εκ των πραγμάτων στις κενωθείσες θέσεις του έτους 2020, τα δε κενά που αφορούν στο 2021 θα πρέπει να καλυφθούν από τη διάθεση νέων θέσεων το 2022. Πέραν αυτού, η υποστελέχωση σε προσωπικό άλλων κατηγοριών, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικών απαιτεί άμεση αντιμετώπιση». Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τη φετινή έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η Ελλάδα έχει τη χειρότερη αναλογία φοιτητών/διδασκόντων. Στη χώρα μας αντιστοιχούν 40 φοιτητές ανά διδάσκοντα, και στη δεύτερη θέση είναι η Τουρκία, με αναλογία 23 προς ένα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή