Εμφανής και άμεσος υπήρξε ο αντίκτυπος της τιμής των καυσίμων στους δρόμους της πρωτεύουσας, οι οποίοι ξαφνικά έχουν γίνει λίγο πιο… εύχρηστοι. Η έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση δίνει σταδιακά τη θέση της σε ελαφρώς πιο εύκολα προσπελάσιμους δρόμους, χωρίς βέβαια αυτό να συνεπάγεται ότι οι μετακινήσεις εντός του λεκανοπεδίου αποτελούν εύκολη υπόθεση. Οι ειδικοί μάλιστα παρομοιάζουν την παρούσα συνθήκη με αυτήν της οικονομικής ύφεσης και σε πιο ακραίο παραλληλισμό με τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας. Η ραγδαία αύξηση στην τιμή των καυσίμων ήταν δεδομένο ότι θα επηρέαζε την κινητικότητα στην πόλη με την πλειονότητα των πολιτών να μετράει πλέον το κάθε χιλιόμετρο που πρόκειται να διανύσει. Οικογένειες αντιμετωπίζουν τις πάσης φύσεως μετακινήσεις ως πολυτέλεια, φιλτράροντας κάθε δρομολόγιο μέσα από… την αντλία βενζίνης. Ο αντίκτυπος ωστόσο είναι εμφανής και στα στοιχεία επιβατικής κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς, τα οποία φαίνεται ότι κερδίζουν έδαφος προσφέροντας οικονομικότερες μετακινήσεις από αυτές με το Ι.Χ.
«Ιδιαίτερα η αύξηση στα καύσιμα που έχει συμβεί απότομα τις τελευταίες εβδομάδες, επηρεάζει σημαντικά και πολυεπίπεδα τις μετακινήσεις. Συγκεκριμένα, οι μετακινήσεις για εργασία είναι λιγότερο ελαστικές στην αύξηση της τιμής του καυσίμου και κατ’ επέκταση μειώνονται λιγότερο συγκριτικά με τις μετακινήσεις για άλλους σκοπούς (ψώνια, ψυχαγωγία, ταξίδια), οι οποίες μειώνονται περισσότερο. Επομένως στις καθημερινές κυκλοφοριακές συνθήκες αναμένεται να μειωθεί η κίνηση τις ώρες αιχμής (07.00-10.00 και 15.00-18.00), που η κύρια αιτία μετακίνησης είναι η εργασία, ωστόσο ακόμα μεγαλύτερη θα είναι η μείωση εκτός ωρών αιχμής», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου.
Ακόμα μεγαλύτερη αναμένεται η μείωση εκτός ωρών αιχμής, λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Παν. Παπαντωνίου.
Η προηγούμενη εβδομάδα βρήκε τους δρόμους του λεκανοπεδίου πιο «ανάλαφρους» με την πλειονότητα των κεντρικών οδικών αξόνων να εμφανίζει μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, σημαντική μείωση της κίνησης παρατηρείται τις τελευταίες δύο εβδομάδες στη λεωφόρο Μεσογείων όπως και στο κέντρο της Αθήνας πέριξ αλλά και εντός του δακτυλίου. Βελτιωμένη κυκλοφοριακή εικόνα εμφανίζει ακόμα και ο πολύπαθος Κηφισός, ο οποίος με εξαίρεση τις περιπτώσεις όπου σημειώνεται κάποιο έκτακτο συμβάν (ατύχημα ή ακινητοποίηση οχήματος) παρουσιάζει πολύ βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Σε κακή κατάσταση παραμένει η λεωφόρος Κηφισίας, η οποία φαίνεται ότι αδυνατεί να απαλλαγεί από τα ατελείωτα μποτιλιαρίσματα.
Η μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων είναι εμφανής και στην επιβατική κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, τα οποία φαίνεται ότι κερδίζουν σταδιακά έδαφος. Προχθές (Τετάρτη 16/3) εξυπηρετήθηκαν από τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ της πρωτεύουσας συνολικά 232.881 επιβάτες έναντι 215.469 την περασμένη Τετάρτη (9/3). Είναι ενδεικτικό ότι τον περασμένο Ιανουάριο η επιβατική κίνηση ήταν ακόμα πιο περιορισμένη. Ειδικότερα την Τετάρτη 12/1 λεωφορεία και τρόλεϊ μέτρησαν μόλις 174.907 επιβάτες, ενώ μία εβδομάδα αργότερα (Τετάρτη 19/1) οι επιβιβάσεις ήταν στα ίδια περίπου επίπεδα (178.801). Αντίστοιχα ενίσχυση παρατηρείται και στα μέσα σταθερής τροχιάς, τα οποία εξυπηρέτησαν την Τετάρτη 16/3 συνολικά 1,063 εκατ. επιβάτες, έναντι 1 εκατ. μία εβδομάδα νωρίτερα και 818.614 την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου. Μία εβδομάδα αργότερα η κίνηση στα σταθερά μέσα διαμορφώθηκε στις 880.547 και στις 871.227 την Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου.