Το ψηφιακό έλλειμμα στην Ελλάδα

Το ψηφιακό έλλειμμα στην Ελλάδα

Αυξημένο έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων στον ενήλικο πληθυσμό ηλικίας 25-64 ετών καταγράφεται στην Ελλάδα και αυτό αποτυπώνεται και στη χρήση του Διαδικτύου.

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ελλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων καταγράφεται στην Ελλάδα παρά τη σημασία της τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας. Το πρόβλημα εστιάζεται στις μεγαλύτερες ηλικίες και στα άτομα με χαμηλό οικονομικό και μορφωτικό προφίλ. Με βάση τα στοιχεία για το 2020, το 16% του ενήλικου πληθυσμού ηλικίας 25-64 ετών δεν έχει κάνει χρήση του Διαδικτύου κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, ποσοστό διπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου (8%), και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Αυτό προκύπτει από το νέο «Κείμενο Παρέμβασης» του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ) με τίτλο «Ενήλικες και προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας: η πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων».

Ειδικότερα, αυξημένα ποσοστά μη χρήσης του Διαδικτύου το 2020 είχαν οι γυναίκες (18%) σε σύγκριση με τους άνδρες (15%), οι μη οικονομικά ενεργοί (33%) αλλά και οι άνεργοι (20%) σε σύγκριση με τους απασχολούμενους (10%), τα άτομα με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης (40%) αλλά και με μεσαίο (13%) σε σύγκριση με εκείνα με υψηλό (3%), καθώς και οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες 55-64 (36%) και 45-54 ετών (17%) σε σύγκριση με τις νεότερες 25-34 (3%) και 35-44 ετών (6%).

Ο κυριότερος λόγος μη πρόσβασης στο Διαδίκτυο είναι η έλλειψη κατάλληλων δεξιοτήτων, με το 67% των νοικοκυριών να δηλώνει πως δεν έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την κατοικία του λόγω έλλειψης δεξιοτήτων, και όχι τόσο γιατί δεν έχει ανάγκη για πρόσβαση ή γιατί το κόστος της σύνδεσης ή του εξοπλισμού είναι υψηλό. «Η αξιολόγηση του επιπέδου των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική, τόσο για την ψηφιακή σύγκλιση της χώρας με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και ατομικά, για την ανάπτυξη και αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού προκειμένου να μπορέσει να αντεπεξέλθει στις νέες ψηφιακές απαιτήσεις σε όλους τους τομείς, καθότι και εδώ αναδεικνύονται παράγοντες που συμβάλλουν στον αποκλεισμό ορισμένων πληθυσμιακών ομάδων και στη διαμόρφωση σημαντικών κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων», λέει το κείμενο, που υπογράφεται από τον Χρήστο Γούλα (γενικός διευθυντής ΚΑΝΕΠ και ΙΝΕ ΓΣΕΕ), τον Νίκο Φωτόπουλο (αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής Παν. Πελοποννήσου, επιστημονικός διευθυντής ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ), και την Πωλίνα Φατούρου (κοινωνική ερευνήτρια, επιστημονική συνεργάτις ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ).

Σύμφωνα με τον δείκτη ψηφιακών δεξιοτήτων της Eurostat (DSI), το 2019 ο μισός περίπου ενήλικος πληθυσμός της χώρας (το 52% των ατόμων ηλικίας 25-64 ετών) κατείχε τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Το ποσοστό αυτό υπολείπεται κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου (61%), ενώ οι χώρες στην πρώτη πεντάδα της κατάταξης καταγράφουν ποσοστά άνω του 74% (Φινλανδία, Ολλανδία, Σουηδία, Βρετανία και Γερμανία).

Προγράμματα εκπαίδευσης

Παράλληλα, τα ποσοστά συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας 2010-2020. Στην Ελλάδα, με βάση τον επίσημο δείκτη παρακολούθησης, το ποσοστό συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης κυμάνθηκε περίπου στο 4% τη δεκαετία 2010-20, τιμή που απέχει κατά πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος το 2020 έχει διαμορφωθεί στο 9,2%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή