Λιγότερο γκάζι, περισσότερο κέρδος

Λιγότερο γκάζι, περισσότερο κέρδος

Η οικολογική οδήγηση κάνει καλό και στο περιβάλλον και στην τσέπη μας – Μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου έως 40%

4' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με τις τιμές των καυσίμων να «δαγκώνουν» στα βενζινάδικα, επανέρχεται… ταχύτερη η αξία της «οικολογικής οδήγησης», που είναι και ιδιαίτερα οικονομική. Με το eco-driving μειώνεται σημαντικά η κατανάλωση καυσίμων έως και 20%-25%, με αποτέλεσμα πέρα από την ωφέλεια για το περιβάλλον να προκύπτει αξιόλογη μείωση των εξόδων για τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, πρόκειται για οδήγηση με μεγαλύτερη προσοχή και μικρότερες ταχύτητες, άρα μειώνει τις οδικές συγκρούσεις, ενώ καταπολεμά το άγχος και την επιθετική συμπεριφορά. Η οικολογική οδήγηση είναι πρώτα απ’ όλα μια… λογική οδήγηση.

Από πού να ξεκινήσουμε; Κατ’ αρχάς ας σκεφτούμε εάν πρέπει να ξεκινήσουμε με το όχημά μας ή είναι καλύτερα να πάμε στον προορισμό μας με τα πόδια, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το ποδήλατο ή το ηλεκτρικό πατίνι (εάν διαθέτουμε). Ο περιορισμός των μετακινήσεων με Ι.Χ. αυτοκίνητο είναι ο πρώτος όρος για να αποφύγουμε περιττά έξοδα και ρύπους και να βάλουμε το ζωογόνο περπάτημα στη ζωή μας.

Πολύ σημαντική είναι η άρνηση της λεγόμενης «επιθετικής» οδήγησης, δηλαδή των απότομων επιταχύνσεων και αντίστοιχα φρεναρισμάτων. «Οι οδηγοί που εφαρμόζουν ένα ομαλό στυλ οδήγησης, αποφεύγοντας τις έντονες επιβραδύνσεις και επιταχύνσεις, μειώνουν την κινητική ενέργεια του οχήματος και τις εκπομπές του», λέει στην «Κ» ο Δημήτρης Μαργαρίτης, συνεργάτης του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης. Το Ινστιτούτο λαμβάνει μέρος σε ένα μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα (Modales) σχετικά με την προσαρμογή της οδηγητικής συμπεριφοράς έτσι ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές από τις μετακινήσεις.

Λιγότερο γκάζι, περισσότερο κέρδος-1

Στις ΗΠΑ υπάρχει επίσημη κυβερνητική ιστοσελίδα για την εξοικονόμηση καυσίμων (www.fueleconomy.gov), στην οποία αναφέρονται συγκεκριμένοι τρόποι, καθώς και τα επίπεδα μείωσης που μπορούν να επιτευχθούν. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει τίποτα σχετικό… Σύμφωνα λοιπόν με την αμερικανική ιστοσελίδα, η λεγόμενη «επιθετική» οδήγηση μπορεί να προκαλεί αυξημένη κατανάλωση από 15% έως 30% στους αυτοκινητοδρόμους και 10% έως 40% μέσα στην πόλη σε συνθήκες κίνησης!

Η υψηλή ταχύτητα οδηγεί σε αυξανόμενη κατανάλωση καυσίμου, αναλογικά μεγαλύτερη από ένα επίπεδο ταχύτητας και πάνω. Το κατώφλι ανόδου της κατανάλωσης είναι διαφορετικό σε κάθε όχημα, αλλά σίγουρα με ταχύτητες άνω των 100-110 χλμ./ώρα, πολύ περισσότερο άνω των 120 χλμ./ώρα, το ρεζερβουάρ αδειάζει πιο γρήγορα. Σύμφωνα με τη fueleconomy.gov όταν τηρούνται τα όρια ταχύτητας, κάτι που είναι και ασφαλέστερο φυσικά, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση καυσίμου 7%-14%.

Πρόσφατα το περιοδικό Wired δημοσίευσε άρθρο που παρουσίαζε τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας, η οποία κατέγραφε πως ένα όχημα που κινείται με 110 χλμ./ώρα έχει 20% αυξημένη κατανάλωση σε σχέση με ένα που κινείται με 80 χλμ./ώρα. «Είναι σημαντικό να οδηγούμε με μια λογική ταχύτητα, πάντα εντός των ορίων, όσο το δυνατόν πιο σταθερή ή με ομαλές μεταβολές, λαμβάνοντας όμως υπόψη και τις συνθήκες κυκλοφορίας του δρόμου, έτσι ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυκλοφορία», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Μαργαρίτης.

Τα σύγχρονα οχήματα δίνουν την κατάλληλη ιπποδύναμη και σε πιο χαμηλές στροφές, άρα η αλλαγή ταχύτητας στην περιοχή των 2.000-2.500 στροφών είναι συνήθως η βέλτιστη επιλογή.

Δεν χρειάζεται να επιβαρύνουμε τον κινητήρα με υπερβολικά υψηλές στροφές. Τα σύγχρονα οχήματα δίνουν την κατάλληλη ιπποδύναμη και σε πιο χαμηλές στροφές, άρα η αλλαγή ταχύτητας στην περιοχή των 2.000-2.500 στροφών είναι συνήθως η βέλτιστη επιλογή. Στις αστικές μετακινήσεις καλό είναι να ανεβαίνουν οι ταχύτητες στο κιβώτιο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Τα περισσότερα νέα αυτοκίνητα πλέον καθοδηγούν τον οδηγό για την ταχύτητα που πρέπει να βάλει στο κιβώτιο. «Η λειτουργία ecodriving μπορεί να μειώσει δραστικά τις εκπομπές, περιορίζοντας τις ακραίες επιταχύνσεις και τις υψηλές στροφές ανά λεπτό», αναφέρει ο κ. Μαργαρίτης, με βάση και ευρήματα του προγράμματος.

Η αυξημένη προσοχή του οδηγού στον δρόμο, η προβλεπτικότητα, η αξιοποίηση των κλίσεων της διαδρομής, μπορούν να οδηγήσουν επίσης σε εξοικονόμηση καυσίμων και βέβαια σε περιορισμό των ατυχημάτων. Ετσι, θα αποφεύγονται απότομα φρεναρίσματα, θα δίνεται η αναγκαία επιτάχυνση στις ανηφόρες, ενώ η κάθοδος στις κατηφόρες μπορεί να γίνεται και χωρίς γκάζι, αλλά με σχέση ταχύτητας και όχι με «νεκρά».

Eλαστικά και βάρος

Η απομάκρυνση από το όχημα των ογκωδών ή βαρέων αντικειμένων συμβάλλει ιδιαίτερα. Μία μεγάλη μπαγκαζιέρα στην οροφή του αυτοκινήτου απαιτεί 10%-25% περισσότερο καύσιμο σε μια διαδρομή με υψηλή ταχύτητα, γι’ αυτό και πρέπει να απομακρύνεται όταν δεν χρειάζεται. Επίσης, κάθε 100 κιλά επιπλέον βάρος οδηγούν σε αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου περίπου 2%, άρα καλό είναι να αδειάζουμε το αυτοκίνητο από κάθε τι μη αναγκαίο.

Σημαντικό ρόλο παίζουν τα σωστά φουσκωμένα και κατάλληλα ελαστικά. Εάν τα λάστιχα έχουν λιγότερο αέρα από αυτόν που προβλέπεται, αυξάνεται η αντίσταση κατά την κίνηση, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να πρέπει να δουλέψει περισσότερο καίγοντας περισσότερο καύσιμο. Γι’ αυτό απαιτείται τακτικός έλεγχος του αέρα στα λάστιχα. Γενικά η καλή συντήρηση του αυτοκινήτου ανεβάζει την απόδοση και μειώνει την κατανάλωση.

Η χρήση του κλιματισμού καλό είναι να γίνεται μόνο όταν είναι ιδιαίτερα απαραίτητη, καθώς αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση. Τις ζεστές ημέρες προτιμητέα είναι τα ανοικτά παράθυρα μέσα στην πόλη και η χρήση κλιματιστικού στους αυτοκινητοδρόμους (σε χαμηλή σκάλα). Επίσης, όταν είμαστε ακινητοποιημένοι σε μποτιλιάρισμα ή σταματημένοι για πάνω από 1-2 λεπτά συμφέρει να σβήνουμε τη μηχανή· εξάλλου πολλά σύγχρονα οχήματα έχουν αυτή τη λειτουργία.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή