Τo «φαινόμενο του μπουκαλιού» στον απρόβλεπτο Κηφισό – Οι αιτίες πίσω από κυκλοφοριακό και τροχαία

Τo «φαινόμενο του μπουκαλιού» στον απρόβλεπτο Κηφισό – Οι αιτίες πίσω από κυκλοφοριακό και τροχαία

Γιατί καταγράφεται τόσο συχνά αυξημένη κίνηση στην πολύπαθη… λεωφόρο - Οι λόγοι πίσω από τα πολλά ατυχήματα και πώς θα δώσει ανάσες η επερχόμενη διαγράμμιση των λωρίδων

4' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η «επανάληψη» είναι η λέξη που μάλλον περιγράφει καλύτερα απ’ όλες τον Κηφισό. Σήμερα για παράδειγμα, ήταν άλλη μια από τις πολλές ημέρες όπου το πρωί σημειώθηκαν τροχαία ατυχήματα στην πολύπαθη λεωφόρο. Τα σημερινά μάλιστα χαρακτηρίστηκαν μικρά, ήταν όμως αλλεπάλληλα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί στην κάθοδο της λεωφόρου «ουρά» ακινητοποιημένων οχημάτων μήκους 9 χιλιομέτρων, από τη γέφυρα του Ολυμπιακού χωριού μέχρι τη Νέα Χαλκηδόνα.

Ο Κηφισός παραμένει σταθερά τους τελευταίους μήνες η μεγαλύτερη πηγή του κυκλοφοριακού προβλήματος στο λεκανοπέδιο, ενώ το καθημερινό μποτιλιάρισμα δεν ανακόπτει ούτε ο καλπασμός της τιμής της βενζίνης.

Το kathimerini.gr συνομίλησε με τον Παναγιώτη Παπαντωνίου, πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων αλλά και ανθρώπους από την Περιφέρεια Αττικής για να απαντήσει στα εξής ερωτήματα: «Γιατί έχει πάντα τόση κίνηση ο Κηφισός;», «γιατί σημειώνονται εκεί τόσα πολλά ατυχήματα» και «τι μπορεί να γίνει;».

Γιατί έχει πάντα τόση κίνηση ο Κηφισός; 

Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου οι απαντήσεις στο παραπάνω ερώτημα είναι οι εξής: 

  1. Ο Κηφισός καλύπτει μεγάλες υπερτοπικές μετακινήσεις όντας η κεντρικότερη οδική αρτηρία του Λεκανοπεδίου η οποία είναι και η μοναδική που συνδέει τα Βόρεια Προάστια με τη Νότια Αττική. Στην ουσία, οι άλλες επιλογές, να κινηθεί δηλαδή το κοινό διαδημοτικά, μέσα από οικιστικές περιοχές, θα ήταν πιο χρονοβόρες.
  2. Την ίδια στιγμή ο Κηφισός είναι ένας νευραλγικός δρόμος για την εξυπηρέτηση των εμπορευματικών μεταφορών και δραστηριοτήτων είτε αυτές «κατευθύνονται» προς το λιμάνι του Πειραιά είτε προς την εθνική οδό για να βγουν μετά στην ελληνική περιφέρεια – ο λόγος για τις νταλίκες και τα μεγάλα φορτηγά.
  3. Οι μετακινήσεις για εργασία ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής στον Κηφισό είναι «ανελαστικές» και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που εξυπηρετούν όλο αυτό το κοινό που επιλέγει καθημερινά τη συγκεκριμένη λεωφόρο για να πάει από και προς τη δουλειά του, αποδεικνύεται ότι δεν το καλύπτουν. 
Τo «φαινόμενο του μπουκαλιού» στον απρόβλεπτο Κηφισό – Οι αιτίες πίσω από κυκλοφοριακό και τροχαία-1
φωτ: Intime

Γιατί προκαλούνται τόσα ατυχήματα; 

Ο κ. Παπαντωνίου μας έδωσε τις απαντήσεις και σε αυτό το κρίσιμο ερώτημα περιγράφοντας στην ουσία έναν δρόμο ασαφή και επικίνδυνο. 

  1. Όσα περισσότερα οχήματα κινούνται σε μια λεωφόρο τόσο μεγαλύτερη είναι και η πιθανότητα εμπλοκών ανάμεσα τους και κατ’ επέκταση ατυχημάτων.
  2. Η έλλειψη διαγράμμισης και σαφώς ορισμένων λωρίδων κίνησης στον Κηφισό δημιουργούν εικόνα ασάφειας στους οδηγούς και πολλές εμπλοκές ανάμεσα σε οχήματα που αλλάζουν λωρίδα κατά τη διάρκεια κίνησης τους.
  3. Η έλλειψη σταθερής διατομής οδηγεί στο φαινόμενο του «μπουκαλιού», δηλαδή στη μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να επέρχεται κορεσμός αυτοκινήτων και η κυκλοφορία να διεξάγεται μετ’ εμποδίων. «Ο Κηφισός είναι ένας απρόβλεπτος δρόμος, με ασαφές και ασφυκτικό πλαίσιο κίνησης και χωρίς σταθερή διατομή» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαντωνίου. Επιπλέον, η έλλειψη διαγράμμισης κάνει τα οχήματα να αλλάζουν λωρίδες επικίνδυνα, αυξομειώνοντας ταχύτητα και κάνοντας προσπεράσεις χωρίς ασφάλεια.
  4. Τα παραπάνω συμβαίνουν μέσα σε έναν χώρο όπου τα πολλά βαρέα οχήματα -περισσότερα από κάθε άλλο κεντρικό δρόμο του λεκανοπεδίου- κινούνται σε απόσταση αναπνοής από δίκυκλα, όλα μαζί σε μια λογική απότομου «σταμάτα-ξεκίνα».
  5. Το ότι η είσοδος και η έξοδος μέσα στη λεωφόρο δεν είναι επίσης σαφώς ορισμένη με σταθερή διαγράμμιση και σαφείς λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, κάνει συχνά ακόμα πιο επικίνδυνο τον τρόπο που εισέρχονται και εξέρχονται τα οχήματα μέσα σε αυτή την κεντρική λεωφόρο.
  6. To ίδιο επικίνδυνες και απότομες είναι οι προσπεράσεις που επιχειρούν οι οδηγοί όταν μπαίνουν (παράνομα) στη ΛΕΑ και μετά εξέρχονται γρήγορα από αυτήν.
  7. Τέλος, παρ’ ότι δεν υπάρχουν στατιστικές στις οποίες να μπορεί να γίνει αναφορά, φαίνεται πως η απόσπαση προσοχής των οδηγών σε αυτό το μποτιλιαρισμένο για πολλή ώρα σκηνικό, κάνει τους τελευταίους να… χαζεύουν πολλές φορές τα κινητά τους τηλέφωνα ή να χάνουν λόγω εξάντλησης της υπομονής τους τα αντανακλαστικά τους στο δρόμο.

Τι μπορεί να γίνει για τη βελτίωση της κατάστασης;

Αυτό είναι ένα εξίσου καυτό ερώτημα και εδώ οι απαντήσεις χωρίζονται σε δύο σκέλη – σε αυτά που μπορούν να γίνουν άμεσα και σε αυτά που χρειάζονται χρόνο για να υλοποιηθούν. Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου, η ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα ξεκινά η διαγράμμιση των λωρίδων του Κηφισού θα είναι μια κίνηση που θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της κατάστασης.

Όπως δήλωσε στo kathimerini.gr ο Παναγιώτης Καριώτης, διευθυντής διαχείρισης στο τμήμα μητροπολιτικών υποδομών της Περιφέρειας Αττικής, η εκτεταμένη ασφαλτόστρωση στον Κηφισό και στη συνέχεια η διαγράμμιση των λωρίδων του είναι πολύ πιθανό να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Ιουλίου.

Σχολιάζοντας το συγκεκριμένο έργο ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, ανέφερε τα εξής: «Ο Κηφισός έχει πάνω από δύο δεκαετίες να δει εκτεταμένη ασφαλτόστρωση και όχι μπαλώματα. Μαζί με τη διαγράμμιση θα τοποθετηθούν και φώτα led για την ενίσχυση του βραδινού φωτισμού».

Όπως όμως σημειώνει ο κ. Παπαντωνίου: «Είναι πολύ σημαντικός ο άμεσος εντοπισμός των κρίσιμων σημείων μείωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφόρου Κηφισού και η εφαρμογή άμεσων μέτρων, ενώ είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη συνεργασίας της Περιφέρειας Αττικής με εταιρεία Οδικής Βοήθειας για την άμεση μετακίνηση των οχημάτων. Όσο μικρότερος είναι ο χρόνος ανταπόκρισης και απομάκρυνσης των ακινητοποιημένων οχημάτων τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι κυκλοφοριακές ανάσες σε συνθήκες κορεσμού».

Παράλληλα, μεγάλη ανάσα μπορεί να δοθεί, σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου από μεγάλα έργα υποδομής με επίκεντρο τη λεωφόρο. Ένα από αυτά συμπεριλαμβάνεται στο «Σχέδιο 4+4 κινήσεων για το κυκλοφοριακό της Αθήνας» το οποίο ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής.

O λόγος για την Γραμμή 4 του Μετρό, η πρώτη νέα γραμμή υπό κατασκευή στην πρωτεύουσα έπειτα από είκοσι ολόκληρα χρόνια. Το πρώτο τμήμα, από το Άλσος Βεΐκου στο Γουδή, με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας. Εξίσου βοηθητικό για τον Κηφισό θα είναι σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και το μεγάλο οδικό έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, το οποίο έχει ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να αρχίσει η υλοποίησή του ως τις αρχές του 2023.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή