Αγριογούρουνα – Τροχαίο στο Κιλκίς: «Θα έχουμε κι άλλα δυστυχήματα»

Αγριογούρουνα – Τροχαίο στο Κιλκίς: «Θα έχουμε κι άλλα δυστυχήματα»

Τη λήψη μέτρων για τη διαχείριση του πληθυσμού αγριογούρουνων ζητούν οι ειδικοί προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος τροχαίων όπως αυτό στο Κιλκίς.

3' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Δυστυχώς, αν δεν ληφθούν εγκαίρως μέτρα θα έχουμε κι άλλα τέτοια τραγικά δυστυχήματα». Ο καθηγητής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του ΑΠΘ, Χρήστος Βλάχος, κρούει εδώ και καιρό τον κώδωνα του κινδύνου σε σχέση με την εκρηκτική αύξηση του πληθυσμού των αγριογούρουνων στην Ελλάδα. Οπως λέει, ωστόσο, εξαιτίας μιας στρεβλής αντίληψης περί του τι είναι οικολογικό και τι όχι, διστάζουμε να λάβουμε μέτρα, με αποτέλεσμα περιστατικά όπως το προχθεσινό στο Κιλκίς. Το βράδυ της Δευτέρας, αγέλη αγριογούρουνων, που εισήλθε στο οδόστρωμα στο 62ο χλμ. της νέας εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέου Πετριτσίου, προκάλεσε καραμπόλα τριών αυτοκινήτων, με τραγικό απολογισμό δύο νεκρούς και τέσσερις τραυματίες.

Είναι μονόδρομος, επιμένει ο καθηγητής: εφόσον ο άνθρωπος πρώτος εισήλθε στον βιότοπο της άγριας ζωής, οφείλει να λάβει μέτρα. «Εισβάλλουμε στους βιοτόπους τους, εκεί όπου αναπαράγονται, με αποτέλεσμα ορισμένα είδη να πλησιάζουν όλο και περισσότερο στις πόλεις για την αναζήτηση τροφής. Αυτό σημαίνει ότι θα γίνονται όλο και περισσότερα ατυχήματα», λέει ο κ. Βλάχος. Οπως αναφέρει, ο πληθυσμός των αγριογούρουνων έχει αυξηθεί και γιατί νιώθουν ασφάλεια αλλά και γιατί έχουν μεγάλο αναπαραγωγικό δυναμικό. «Είναι απαραίτητο το είδος να χαρτογραφηθεί, να μετρηθούν οι πυκνότητες, να βρεθούν οι κρίσιμες περιοχές – για παράδειγμα, γύρω από τη λίμνη Λαγκαδά υπάρχει μεγάλη πυκνότητα αγριογούρουνων– ώστε κατόπιν να ληφθούν μέτρα διατήρησης του πληθυσμού σε κανονικά επίπεδα».

Αγριογούρουνα – Τροχαίο στο Κιλκίς: «Θα έχουμε κι άλλα δυστυχήματα»-1
Η καραμπόλα τριών αυτοκινήτων, με δύο νεκρούς και τέσσερις τραυματίες, έγινε στο 62ο χλμ. της νέας εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέου Πετριτσίου.

Η στρεβλή αντίληψη για την οικολογία και η καθυστέρηση στη λήψη μέτρων, όπως η χαρτογράφηση του είδους στην Ελλάδα, εντείνουν το πρόβλημα.

Ποια θα μπορούσαν να είναι αυτά; Το κυνήγι, λέει ο κ. Βλάχος. «Σε κρίσιμες περιόδους, όπως αυτή, πρέπει να γίνουμε σκληροί. Χρειάζεται, για παράδειγμα, να μειωθούν τα θηλυκά άτομα ακριβώς για να περιοριστεί η περαιτέρω αύξηση του πληθυσμού. Πρέπει επίσης τα υβρίδια να φύγουν (σ.σ.: στον πληθυσμό των αγριογούρουνων προσμετρούνται και υβρίδια από χοίρους εκτροφών που ζευγάρωσαν με άγριους χοίρους. Τα ζώα αυτά μοιάζουν με αγριογούρουνα, ωστόσο είναι πολύ πιο προσαρμοστικά στο ανθρώπινο περιβάλλον). Είναι ανάγκη να ξεπεράσουμε τα διλήμματα και να αποφασίσουμε αν πρέπει να κάνουμε διαχείριση ή όχι. Από τα σαλόνια οικολογία δεν γίνεται. Είμαστε μέσα στα δασικά οικοσυστήματα, άρα οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα». Εξάλλου, δεν είναι μόνο τα τροχαία ατυχήματα. Σημαντικές είναι οι επιπτώσεις της αύξησης του πληθυσμού και για τους αγρότες. «Ξέρετε ότι κόβουν τα καλώδια ποτίσματος στις καλλιέργειες στη Χαλκιδική ψάχνοντας για νερό;».

Η χαρτογράφηση του πληθυσμού είναι το νούμερο ένα, υποστηρίζει μιλώντας στην «Κ» και ο Γιώργος Μερτζάνης, ιδρυτικό μέλος και επιστημονικός υπεύθυνος της Καλλιστώ. «Η όποια διαχείριση του πληθυσμού θα πρέπει να στηρίζεται σε επιστημονικά στοιχεία. Δεν αρκεί η εμπειρική αίσθηση περί αύξησης του πληθυσμού των αγριογούρουνων». Σε κάθε περίπτωση, όπως λέει, υπάρχουν μέτρα που μπορούν να εφαρμοστούν εδώ και τώρα. «Το τραγικό δυστύχημα συνέβη σε εθνική οδό χωρίς ειδική σήμανση για τους οδηγούς. Θα μπορούσαν να τοποθετηθούν, όπως έχει συμβεί σε άλλες περιοχές με μεγάλη επιτυχία, προειδοποιητικές πινακίδες για τον κίνδυνο από τη διέλευση άγριων ζώων (σ.σ. σήμα το ελάφι), αλλά και πρόσθετες πινακίδες ειδικά για τον κίνδυνο διέλευσης αγριογούρουνων. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν ειδικοί αισθητήρες που προειδοποιούν τα ζώα, εκπέμποντας ειδικό ήχο για τη διέλευση οχημάτων». Σύμφωνα με τον κ. Μερτζάνη, θα πρέπει επίσης να διερευνηθεί και η πιθανότητα μείωσης του ορίου ταχύτητας σε ορισμένες περιοχές και κατόπιν να διαπιστωθεί κατά πόσον τηρείται από τους οδηγούς. «Η αλήθεια είναι ότι όπως έχουμε διαπιστώσει σε άλλες περιοχές, συχνά οι οδηγοί δεν συμμορφώνονται στις ειδικές σημάνσεις».

Ατυχήματα πάντα θα έχουμε, καταλήγει ο Χρήστος Βλάχος. «Είναι παγκόσμιο το φαινόμενο. Στην Αμερική καταγράφονται χιλιάδες τέτοια περιστατικά. Ο στόχος είναι να μειώσουμε όσο γίνεται τις πιθανότητες αυτά να συμβούν. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη διαχείριση των πληθυσμών. Ηδη έχουμε αργήσει».

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή