«Η εκπαίδευση μοιάζει με στρατό»

«Η εκπαίδευση μοιάζει με στρατό»

Ο Αλ . Ελφνερ, πρόεδρος του Συμβουλιου των Εφόρων Κολεγίου Ανατόλια, στην «Κ»

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Πρέπει να διαχωρίσουμε τη μόρφωση (education) από την επαγγελματική εκπαίδευση (training). To μοντέλο των liberal arts, που περιλαμβάνει σπουδές στη λογοτεχνία, στην τέχνη, στον πολιτισμό, στα επιτεύγματα του ανθρώπου, διδάσκει πώς να σκέφτεσαι και όχι τι να σκέφτεσαι. Αυτός πρέπει να είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης. Οι σπουδές liberal arts είναι η κατάλληλη πλατφόρμα ώστε ο νέος άνθρωπος να αποκτήσει αυτές τις κρίσιμες δεξιότητες. Στη συνέχεια μπορεί να παρακολουθήσει μια εξειδικευμένη σχολή για να γίνει πολιτικός μηχανικός, γιατρός, δικηγόρος, επιχειρηματίας. Αν όμως επιλέξει ένα προπτυχιακό πρόγραμμα σε μια πολυτεχνική σχολή, δεν θα έχει αυτήν την ευκαιρία», παρατηρεί στην «Κ» ο Αλμπερτ Ελφνερ, πρόεδρος του Συμβουλίου των Εφόρων του Κολεγίου Ανατόλια, εξηγώντας το μοντέλο των Liberal Arts and Sciences που χαρακτηρίζει την τριτοβάθμια εκπαίδευση στις ΗΠΑ.

Μιλάει για τη δυνατότητα των φοιτητών να επιλέξουν μαθήματα από διαφορετικά πεδία των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών, αποκτώντας σε κάθε περίπτωση ένα στέρεο υπόβαθρο στις ανθρωπιστικές σπουδές. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, «το μοντέλο αυτό τώρα δέχεται επίθεση στις ΗΠΑ, γιατί σε περιόδους κρίσης οι σπουδές συνδυάζονται με την εύρεση εργασίας. Ενας φοιτητής Φιλοσοφίας πολύ συχνά καλείται να απαντήσει στο ερώτημα: “Τι σπουδάζεις; Φιλοσοφία; Και τι δουλειά θα κάνεις;”».

Είναι εξ ορισμού αυστηρή και απαιτητική: απαιτητική γιατί όταν αποφοιτήσεις πρέπει να έχεις την αίσθηση και την αυτοπεποίθηση ότι πραγματικά πέτυχες κάτι.

Ο κ. Ελφνερ βρέθηκε πρόσφατα στη χώρα μας, στη Θεσσαλονίκη συγκεκριμένα, για πρώτη φορά μετά την έναρξη του πανδημικού κύματος. Η επίσκεψη στο Κολέγιο Ανατόλια συνέπεσε χρονικά με την ολοκλήρωση της μεγάλης καμπάνιας του Κολεγίου Ανατόλια, που συγκέντρωσε περισσότερα από 20 εκατ. δολάρια προκειμένου να χρηματοδοτηθούν έργα υποδομής, εκπαιδευτικά προγράμματα, το πρόγραμμα υποτροφιών του Κολεγίου Ανατόλια και του Κέντρου για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά και η επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού.

«Παραδοσιακά, η εκπαίδευση είχε στόχο να καλλιεργήσει γνώσεις και ταλέντα στα παιδιά. Στην Ελλάδα εντοπίζεις το ταλέντο ή την αριστεία με εξετάσεις. Στις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια ισχύει και το κριτήριο της κοινωνικής δικαιοσύνης στη διαδικασία επιλογής μαθητών/φοιτητών από σχολεία και ΑΕΙ που διαθέτουν τους πόρους. Βλέπουμε, λοιπόν, ένα υβριδικό μοντέλο: ορισμένα πολύ επιλεκτικά ιδρύματα διατηρούν υψηλά ακαδημαϊκά κριτήρια, ενώ άλλα χαμηλώνουν τον πήχυ εισαγωγής προκειμένου να γίνουν δεκτοί μαθητές από αδύναμα κοινωνικά περιβάλλοντα», προσθέτει.

Οπως τονίζει ο κ. Ελφνερ, «η κοινωνικοποίηση των μαθητών είναι ένα κρίσιμο ζήτημα, γιατί πολλά παιδιά δεν έχουν βρεθεί σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα από ακαδημαϊκής άποψης, δεν έχουν μάθει να παρακολουθούν μαθήματα το Σάββατο ή να ακολουθούν ένα αυστηρό πρόγραμμα με κανόνες. Η εκπαίδευση μοιάζει υπό μία έννοια με τον στρατό. Είναι εξ ορισμού αυστηρή και απαιτητική: απαιτητική γιατί όταν αποφοιτήσεις πρέπει να έχεις την αίσθηση και την αυτοπεποίθηση ότι πραγματικά πέτυχες κάτι. Αυτό θα σε οδηγήσει στο επόμενο στάδιο: να κτίσεις την αυτοπεποίθηση και την εμπιστοσύνη προς τον εαυτό σου στα ενήλικα χρόνια της ζωής σου».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή