Η είδηση της πτώσης στο κενό ενός 19χρονου φοιτητή από τον δεύτερο όροφο του κτιρίου της Νομικής του ΑΠΘ, προκάλεσε έντονο προβληματισμό σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στις αίθουσες των Πανεπιστημίων.
Το λυπηρό περιστατικό συνέβη χθες σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο εδώ και μήνες για πολλούς λόγους, από την παύση της κατάληψης στο Βιολογικό για να δημιουργηθεί μια βιβλιοθήκη, μέχρι τα ξεκαθαρίσματα λογαριασμών μέσα στους χώρους του μεγάλου campus και από την τοποθέτηση των τουρνικέ μέχρι την εμφάνιση της πανεπιστημιακής αστυνομίας.
Το ατύχημα προκάλεσε την κινητοποίηση σπουδαστών στην πρυτανεία, με ομάδα ατόμων που είχαν καλυμμένα τα πρόσωπά τους να επιτίθενται με πέτρες σε διμοιρία των ΜΑΤ .
«Κατάμεστες οι αίθουσες»
Το σοβαρό περιστατικό συνέβη στην αίθουσα που δίδασκε η Δέσποινα Κλαβανίδου, καθηγήτρια στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ και πρώην Αναπληρώτρια Πρύτανης.
Περιγράφοντας στην «Κ» τις τραγικές στιγμές, αναφέρει τα εξής: «Μόλις είχα μπει στην αίθουσα και έλεγα στους φοιτητές να τακτοποιηθούν για να αρχίσει το μάθημα. Δεν πρόλαβα να ολοκληρώσω τη φράση μου και στο πίσω μέρος της αίθουσας παρατήρησα αναστάτωση και φοιτητές να κατευθύνονται προς το παράθυρο. Μου είπαν: “έφυγε ένα παιδί“. Δεν ήθελα να το πιστέψω. Νόμιζα ότι είδαν κάτι έξω.
Την ώρα της διάλεξης, τα παράθυρα είναι κλειστά. Χθες, όταν και επιστρέψαμε μετά το διάλειμμα, δεν προλάβαμε να τα κλείσουμε όλα. Εξακολουθώ να είμαι πολύ στεναχωρημένη και σοκαρισμένη. Αυτό που προέχει είναι η υγεία του παιδιού. Ευτυχώς, γλιτώσαμε τα χειρότερα».
Σε ερώτηση της «Κ» σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στην αίθουσα την ώρα των διαλέξεων, η κ. Κλαβανίδου σημειώνει: «Ήταν σύμπτωση το ότι συνέβη την ώρα του δικού μου μαθήματος. Οι αίθουσες στις οποίες διδάσκουμε τα περισσότερα υποχρεωτικά μαθήματα, είναι κατάμεστες. Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο. Είμαι 30 χρόνια καθηγήτρια και πάντα διδάσκω σε κατάμεστες αίθουσες. Βέβαια, ποτέ δεν μπορούσε να μου περάσει από το μυαλό αυτό το ακραίο γεγονός που συνέβη χθες».
Η κ. Κλαβανίδου τονίζει μάλιστα πως τα προηγούμενα χρόνια προστέθηκαν και άλλες σειρές καθισμάτων στις αίθουσες που χρησιμοποιεί η Νομική. Όπως σημειώνει: «Φτάσαμε να μετατρέψουμε σε αίθουσες ακόμα και τα παλιά μας τα γραφεία. Καταβλήθηκε κάθε προσπάθεια να μετατραπούν χώροι σε αίθουσες διδασκαλίας. Αλλά αυτό, δεν φτάνει. Τα κτίρια δεν μπορούν να “ξεχειλώσουν”. Πρέπει να φροντίζουμε να τηρούμε και τα μέτρα ασφαλείας».
Για την καθηγήτρια, το συγκεκριμένο γεγονός πρέπει να γίνει η αφορμή για να εστιάσουν οι αρμόδιοι στο ζήτημα της έλλειψης χώρων στα Πανεπιστήμια. Όπως εξηγεί: «Κάθε χρόνο, το υπουργείο Παιδείας μας ζητάει να δηλώσουμε πόσους φοιτητές εκτιμούμε ότι μπορούμε να εκπαιδεύσουμε βάση του προσωπικού και των αιθουσών που διαθέτουμε. Όταν μας έρχεται ένας προσαυξημένος αριθμός σε σχέση με αυτόν που έχουμε δώσει, αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα, το οποίο, βέβαια, είναι σύνθετο. Ας δοκιμάσει κάποιος να πει στην ελληνική κοινωνία ότι δεν μπορούν κάθε χρόνο να εισάγονται στη Νομική Σχολή τόσοι φοιτητές, γιατί σε τελική ανάλυση δεν μας χρειάζονται τόσοι, και θα δείτε ότι θα γίνει…. επανάσταση».
Έντονο το πρόβλημα της έλλειψης χώρων
Στο ίδιο μήκος κύματος και όσα αναφέρει στην «Κ» ο Κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, Παναγιώτης Γκλαβίνης. «Δεν πρέπει να εργαλειοποιούμε πολιτικά ένα ατύχημα. Το γεγονός, δεν τελεί σε σχέση αιτίου – αιτιατού με το πρόβλημα που ανέδειξε. Γιατί η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πρόβλημα στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης εδώ και τουλάχιστον 40 χρόνια, από την εποχή που ήμουν εγώ φοιτητής. Πάντα, κάποιοι σπουδαστές κάθονταν στα παράθυρα. Βέβαια, το κακό, μια φορά γίνεται», τονίζει.
O κ. Γκλαβίνης υπογραμμίζει τις τιτάνιες προσπάθειες των καθηγητών για να λύσουν το πρόβλημα. «Δεν θέλουμε να αποσοβήσουμε τις ευθύνες μας, όμως, το πρόβλημα έχει βαθιές ρίζες. Έχουμε μόνο 3 δημόσιες Νομικές Σχολές στη χώρα οι οποίες δέχονται 1.200 φοιτητές τον χρόνο. Αν δεν τους δεχτούμε, θα πάνε στο εξωτερικό, στην Κύπρο, οπουδήποτε άλλου. Και υπάρχουν και άλλες παράμετροι.
Το ΑΠΘ αναπτύσσεται συνεχώς και έχουμε φτάσει να ασφυκτιούμε μέσα στην Πανεπιστημιούπολη. Είχαμε 6 μεταπτυχιακά και τώρα έχουμε 17. Και την ίδια στιγμή, έχουμε μια εμμονή με το να επιτρέπουμε την ύπαρξη των “αιώνιων” σπουδαστών. Οι οποίοι, κάνουν την εμφάνιση τους στα δύσκολα μαθήματα στα προχωρημένα εξάμηνα. Ξέρετε τι κατάσταση επικρατεί στις συγκεκριμένες αίθουσες; Ένα τέτοιο μάθημα ήταν και το χθεσινό: δύσκολο και με μεγάλη προσέλευση. Και όλα αυτά, ενώ το κράτος διαθέτει, όπως γνωρίζουμε, περιορισμένους πόρους».
Ο κ. Γκλαβίνης σημειώνει πως έχει γίνει τόσο έντονο το πρόβλημα της έλλειψης χώρων, που ο ίδιος ζήτησε φέτος από άλλα τμήματα να παραχωρηθούν αίθουσες στη Νομική, ενώ σε άλλη μια προσπάθεια αποσυμφόρησης δημιουργήθηκε και μια διαδικτυακή ζώνη αναπλήρωσης μαθημάτων.
Μια σχολή «σπασμένη» στα τρία
Για την προσπάθεια αραίωσης των φοιτητών στις αίθουσες μίλησε στην «Κ» και η καθηγήτρια στη Νομική του ΑΠΘ, Ελισάβετ Συμεωνίδου-Καστανίδου. Η ίδια σημείωσε πως οι υπερπλήρεις αίθουσες οδήγησαν στο «σπάσιμο» της Νομικής Σχολής σε τρία τμήματα. «Κάθε χρόνο, δεχόμαστε 450 νέους φοιτητές. Από το 2016 και μετά, δημιουργήσαμε τρία τμήματα από 150 σπουδαστές έκαστο, για να μπορεί να γίνεται ένα μάθημα όπου και οι καθηγητές θα κάνουμε σωστά τη δουλειά μας και οι φοιτητές θα βρίσκονται σε μια “ανθρώπινη” αίθουσα».
Και όπως συμπληρώνει ο κ. Γκλαβίνης: «Οι καθηγητές ξεκινούν να εργάζονται στις 08.00 και τελειώνουν στις 20.00 για να να πετύχουμε αυτή τη διασπορά».
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr