To ChatGPT προαναγγέλλει τον «θάνατο» του… γραπτού – Τι λένε ακαδημαϊκοί στην «Κ»

To ChatGPT προαναγγέλλει τον «θάνατο» του… γραπτού – Τι λένε ακαδημαϊκοί στην «Κ»

Ακαδημαϊκοί σε Ελλάδα και Αμερική, μιλούν στην «Κ» για την αλλαγή που θα φέρουν οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στην πανεπιστημιακή κοινότητα.

5' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το ChatGPT, μέσα μόλις σε λίγους μήνες, έχει καταφέρει να γίνει όλα αυτά που πολλοί ονειρεύονται και προσπαθούν επί χρόνια. Πήρε πτυχίο Νομικής από αμερικανικό πανεπιστήμιο, πέρασε επιτυχώς την τελική εξέταση στο MBA και έγραψε τη δική του ερευνητική εργασία, η οποία έχει δημοσιευτεί και στο Google Scholars. 

Εκτός αυτών, όλα δείχνουν πως μπορεί να εργαστεί ως συντάκτης σε περιοδικά, ακόμη και να διορθώσει βιβλία συγγραφέων.  

Η εφαρμογή αυτή, η οποία είναι σε θέση να συγκεντρώνει, να επεξεργάζεται και να συνθέτει δεδομένα, μοιάζει παντοδύναμη, καθώς μπορεί να δομεί επιχειρήματα και σκέψεις αντιγράφοντας, ουσιαστικά, τον ανθρώπινο συλλογισμό. 

Οι ικανότητές της μάλιστα έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στην αμερικανική ακαδημαϊκή κοινότητα, καθώς οι καθηγητές φοβούνται πως πλέον δεν θα διορθώνουν τις εργασίες και τις εξετάσεις των φοιτητών, αλλά τα… αποτελέσματα του ChatGPT. 

Στις ΗΠΑ, μάλιστα, έχει ξεκινήσει ήδη να αναθεωρείται η εκπαιδευτική διαδικασία προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αντιγραφής, με αποτέλεσμα οι καθηγητές να αντικαθιστούν το «homework» με τις ομαδικές εργασίες και τα τεστ με τις προφορικές εξετάσεις.

Είναι, όμως, αυτές οι λύσεις – μονόδρομος για τους εκπαιδευτικούς σε όλο τον κόσμο; Θα αναγκαστεί να αλλάξει η «κλασική» παιδαγωγική και ακαδημαϊκή διαδικασία εξαιτίας μιας εφαρμογής που αποτελεί δημιούργημα του ανθρώπου; 

Ακαδημαϊκοί σε Ελλάδα και Αμερική, μιλώντας στην «Κ», θεωρούν πως είμαστε κοντά σε μια τέτοια αλλαγή, που φυσικά και θα επηρεάσει και τη χώρα μας, αργά ή γρήγορα, ωστόσο αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. 

Ο αντιπρύτανης Ψηφιακής Μάθησης και Καινοτομίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Εθνικού Συμβουλίου Δεξιοτήτων στης Ελληνικής Κυβέρνησης, Χρύσανθος Δελλαρόκας, θεωρεί πως σύντομα θα στραφούμε στις εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας εξαιτίας των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, όπως του ChatGPT. 

Οπως έγινε με τα «κομπιουτεράκια», έτσι θα γίνει με το ChatGPT

«Οταν εμφανίστηκαν οι ηλεκτρονικές αριθμομηχανές, δεν είχε πλέον νόημα να επιμείνουμε ότι οι μαθητές μπορούσαν να κάνουν υπολογισμούς με το χέρι, έτσι ο τρόπος διδασκαλίας των μαθηματικών, της επιστήμης και της μηχανικής άλλαξε για να αφιερωθεί περισσότερος χρόνος σε προβλήματα που χρειάζονταν θεωρητική σκέψη. Με παρόμοιο τρόπο, το ChatGPT μπορεί να προαναγγέλλει τον θάνατο του γραπτού δοκιμίου ως μια μορφή αξιολόγησης των μαθητών» αναφέρει ο ίδιος, χωρίς όμως να θεωρεί πως αυτό είναι πρόβλημα για την εκπαιδευτική και την ακαδημαϊκή κοινότητα. 

«Ηδη κινούμαστε σε έναν κόσμο όπου η περισσότερη επικοινωνία είναι οπτική και όχι γραπτή, ούτως ή άλλως. Οι καθηγητές μπορούν τώρα να ζητήσουν από τους μαθητές να δημιουργήσουν παρουσιάσεις πολυμέσων ή ομαδικές συζητήσεις. Επίσης θα μπορούσαν να ζητήσουν από τους μαθητές να ασκήσουν κριτική σε δοκίμια που δημιουργήθηκαν από το ChatGPT. Ετσι, οι ίδιοι οι μαθητές θα ήταν εκείνοι που θα εντόπιζαν σημεία που η τεχνητή νοημοσύνη παρέλειψε να αναφέρει, ή θα έλεγχαν την εγκυρότητα των πηγών που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία του δοκιμίου από τον υπολογιστή» επισημαίνει ο Χρ. Δελλαρόκας. 

Πάντως οι ικανότητες της εφαρμογής ChatGPT έχουν γίνει ήδη γνωστές στην ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα, με πολλούς καθηγητές να σπεύδουν να το δοκιμάζουν. 

Ο Σταύρος Καπερώνης, μελος του Εργαστηριακού Διδακτικόυ Προσωπικόυ στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και Επίκουρος Καθηγητής (407) στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δοκίμασε το εργαλείο χρήσης και παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης και παρουσιάζει στην «Κ» τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του. 

Το σύστημα λογοκλοπής δεν ανιχνεύει το ChatGPT

«Κάνοντας χρήση ο ίδιος και θέτοντας ερευνητικά ερωτήματα στο ChatGPT, διαπίστωσα ότι οι απαντήσεις του είναι πλήρως τεκμηριωμένες και πολύ σωστά συνταγμένες. Αυτό που με προβλημάτισε είναι ότι, ενώ οι απαντήσεις φαίνονται λογικές και σωστές, δεν υπάρχει τρόπος να διαπιστώσει κανείς από ποιες πηγές άντλησε αυτές τις πληροφορίες, καθώς τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης εκπαιδεύονται μέσα από μια μεγάλη βάση δεδομένων να αντλούν γρήγορα πληροφορίες και να δίνουν ένα αποτέλεσμα» αναφέρει ο Στ. Καπερώνης.

Μάλιστα ο καθηγητής δεν εντυπωσιάστηκε μόνο με τον τρόπο που το Chat GPT απάντησε, αλλά και με το αποτέλεσμα όταν πέρασε τα αποτελέσματά του από το σύστημα λογοκλοπής. 

To ChatGPT προαναγγέλλει τον «θάνατο» του… γραπτού – Τι λένε ακαδημαϊκοί στην «Κ»-1
Η συνομιλία του Στ. Καπερώνη με το ChatGPT

 

«Το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα είναι ότι, εάν πάρεις τις απαντήσεις του συστήματος και τις εντάξεις σε σύστημα λογοκλοπής, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό καθώς δείχνει ένα ποσοστό αντιγραφής του 3%, το οποίο είναι πολύ χαμηλό» επισημαίνει ο ίδιος. 

«Η κουλτούρα του γραπτού» στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Το γεγονός, όμως, πως το ChatGPT δεν «ανιχνεύεται» από τα διαθέσιμα συστήματα λογοκλοπής που υπάρχουν είναι ένα πρόβλημα, δεδομένου πως στη χώρα μας η κουλτούρα της «γραπτής εργασίας» είναι βαθιά ριζωμένη και στα πανεπιστήμια, αλλά κυρίως στα σχολεία. 

Ο Στ. Καπερώνης θέτει μάλιστα ακόμη μία παράμετρο: «Για τις εξετάσεις οι οποίες λαμβάνουν χώρα διαδικτυακά με τη μορφή ερωτήσεων, θα σας έλεγα ότι, ναι, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα καθώς θα μπορούσαν οι φοιτητές να θέσουν το ερώτημα στο ChatGPT και να πάρουν την απάντηση. Αλλωστε το συγκεκριμένο εργαλείο αναγνωρίζει και την ελληνική γλώσσα» αναφέρει ο κ. Καπερώνης, επισημαίνοντας πως «το σημαντικό πρόβλημα που μπορεί να προκύψει είναι οι φοιτητές να συντάσσουν διπλωματικές με τη χρήση του εργαλείου και να μην ανιχνεύεται η λογοκλοπή, αν και η αναφορά πηγής είναι απαραίτητη». 

Πάντως ο Χρ. Δελλαρόκας δεν θεωρεί πως ο μοναδικός στόχος είναι να ληφθούν μέτρα για να περιορίσουμε το ChatGPT και γενικότερα τις συγκεκριμένες εφαρμογές, καθώς η αλλαγή που έρχεται είναι μεγαλύτερη και πιο ουσιαστική. 

Ο ορισμός της δημιουργικότητας θα αλλάξει

«Αυτό που θα γίνει με την εισαγωγή αυτών των εφαρμογών στη ζωή μας, είναι πως ο ορισμός της δημιουργικότητας θα αλλάξει. Ενα απλό δοκίμιο του είδους που μπορεί να δημιουργήσει αυτομάτως το ChatGPT, δεν θα θεωρείται πλέον δημιουργικό έργο» αναφέρει ο ίδιος, δηλώνοντας βέβαιος πως σύντομα θα προκύψουν νέες έννοιες δημιουργικότητας που υπερβαίνουν αυτά που μπορεί να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη.

Το στοίχημα για την Ελλάδα είναι δύσκολο

Ωστόσο, τόσο για τον Στ. Καπερώνη όσο και για τον Χρ. Δελαρρόκα, το στοίχημα της σωστής ένταξης των συγκεκριμένων εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι δύσκολο.

«Η περαιτέρω τεχνολογική ανάπτυξη στην Ελλάδα και η εξοικείωση με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνη είναι δύσκολο εγχείρημα, αλλά όχι ακατόρθωτο. Οι δάσκαλοι, όπως κάθε άλλος εργαζόμενος στον κόσμο, θα πρέπει να επανεκπαιδεύονται τακτικά ώστε να εξοικειώνονται με τις πιο πρόσφατες εκπαιδευτικές τεχνολογίες και μεθόδους διδασκαλίας. Το πιο σημαντικό εμπόδιο στο μυαλό μου είναι να τους δώσει η Πολιτεία τις ευκαιρίες (με δημιουργία κατάλληλης υποδομής), και κυρίως τα κίνητρα για να το κάνουν» αναφέρει ο Χρ. Δελλαρόκας.

Από την πλευρά του, ο Στ. Καπερώνης επισημαίνει πως «το στοίχημα είναι να δούμε πως αυτό το εργαλείο μπορούμε να το εντάξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία, και μάλιστα σύντομα, ώστε ένα πραγματικά αξιόλογο εργαλείο που μπορεί να προσφέρει πολλά και σίγουρα να αλλάξει πολλά στον τρόπο που λειτουργούσαμε μέχρι σήμερα, να μην αποτελέσει προϊόν κανιβαλισμού».

Μάλιστα, όπως επισημαίνει, ένα παράδειγμα θα ήταν να κάνουμε χρήση του εργαλείου όπου οι φοιτητές θα μπορούν να δημιουργήσουν τις δικές τους εφαρμογές (app) με κώδικα μιας και το ChatGPT σε βοηθάει να γράψεις κώδικα ακόμα και εάν δεν γνωρίζεις καθόλου.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή