Τραγωδία στα Τέμπη – Μηχανοδηγός στην «Κ»: «Σαν να περνάς κόκκινα φανάρια»

Τραγωδία στα Τέμπη – Μηχανοδηγός στην «Κ»: «Σαν να περνάς κόκκινα φανάρια»

Η δουλειά των μηχανοδηγών, η φωτοσήμανση και η συνεννόηση με τους σταθμάρχες

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ευθύνες στον σταθμάρχη Λάρισας που είχε βάρδια τη βραδιά του δυστυχήματος στα Τέμπη, αποδίδουν μηχανοδηγοί που μίλησαν στην «Κ». «Είναι τραγικό το λάθος, βρίσκονταν δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Δεν ξέρω για ποιο λόγο συνέβη, εάν ήταν από άγνοια ή επιπολαιότητα», αναφέρει μηχανοδηγός ο οποίος είχε περάσει ώρες νωρίτερα από το ίδιο σημείο με άλλη αμαξοστοιχία.

Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του σωματείου μηχανοδηγών Κώστας Γενηδούνιας υποστήριξε ότι όλα γίνονται χειροκίνητα. Ανέφερε ότι για την κίνηση των τρένων οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. «Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη», είπε.

Το 2010, για τις ανάγκες ρεπορτάζ, είχα ταξιδέψει μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Εκείνη την περίοδο οι μηχανοδηγοί προετοιμάζονταν για κινητοποιήσεις καθώς προβλεπόταν δραματική μείωση του συνολικού αριθμού των σιδηροδρομικών υπαλλήλων μέσω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων. «Φαντάζεστε την Ελλάδα χωρίς τρένο;» ήταν το ερώτημα που έθεταν στις αφίσες τους.

Ξεκινώντας τότε από την Αθήνα περάσαμε από μια γραμμή λεηλατημένη. Εμποροι παλιοσίδερων από το ύψος του Μενιδίου έκοβαν τα καλώδια ηλεκτροκίνησης για να τα κάψουν και να συλλέξουν τον χαλκό. Σε κάποια σημεία δεν υπήρχαν καθόλου καλώδια και σε άλλα είχαν χαλαρώσει τόσο πολύ που υπήρχε κίνδυνος να χτυπήσουν το παρμπρίζ. «Εδώ το τρένο το πάνε οι άνθρωποι, όχι η τεχνολογία», έλεγε ο τότε πρόεδρος του σωματείου των μηχανοδηγών, Νώντας Θεοδωρόπουλος.

«Για εμάς οποιοδήποτε λάθος σαν κι αυτό στη Λάρισα θα είναι θανατηφόρο», λένε στην «Κ» οι μηχανοδηγοί.

Σημεία βραδυπορίας

Ο μηχανοδηγός είχε λάβει ένα χαρτί με 48 σημεία βραδυπορίας στη διαδρομή μας. Ηταν, τότε, κομμάτια της γραμμής στα οποία γίνονταν για πολύ καιρό εργασίες ή είχαν προκύψει προβλήματα στη φωτοσήμανση και έπρεπε να ελαττωθεί η ταχύτητα. Τότε, το 2010, από τον Πειραιά μέχρι τους Αγίους Αναργύρους δεν υπήρχαν φωτοσήματα, στο τμήμα Οινόης – Τιθορέας ήταν εκτός λειτουργίας και από Δομοκό έως Θεσσαλονίκη άλλα άναβαν και άλλα όχι. Εάν ήταν κόκκινα σήμαινε ότι το σύστημα δεν λειτουργεί. Ο μηχανοδηγός έπρεπε να κόψει ταχύτητα και να συνεννοηθεί μέσω ασυρμάτου ή ακόμη και μέσω κινητού με τον σταθμάρχη για να δει πού βρίσκεται το άλλο τρένο και εάν είναι ανοιχτή η γραμμή.

Ενας από τους μηχανοδηγούς σε εκείνη τη διαδρομή έλεγε ότι γνωρίζει καλά το δίκτυο και τις καμπύλες του, ήξερε πού μπορούσε να επιταχύνει και πού όχι. Τότε είχαμε φτάσει στη Θεσσαλονίκη με 38 λεπτά καθυστέρηση.

Τι άλλαξε 13 χρόνια μετά; Μηχανοδηγός που μίλησε στην «Κ» λέει ότι η φωτοσήμανση λειτουργεί πλέον σε κάποια σημεία, όπως στο τμήμα από την Τιθορέα μέχρι Δομοκό και με ελάχιστα προβλήματα από Δομοκό μέχρι Λάρισα. Υπάρχουν όμως άλλα σημεία του δικτύου χωρίς φωτοσήμανση, καθώς και σχετικές καταγγελίες του σωματείου των μηχανοδηγών για ελλείψεις. «Είναι σαν να πηγαίνεις σε ένα δρόμο με κόκκινα φανάρια και να σου λένε πέρασέ τα», λέει ο μηχανοδηγός. «Για εμάς οποιοδήποτε λάθος σαν κι αυτό στη Λάρισα θα είναι θανατηφόρο», προσθέτει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή