Σιδηρόδρομοι: Τα άμεσα μέτρα για την επαναλειτουργία και η επόμενη ημέρα

Σιδηρόδρομοι: Τα άμεσα μέτρα για την επαναλειτουργία και η επόμενη ημέρα

«Η επανεκκίνηση έως ότου ολοκληρωθεί η αναβάθμιση, θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Μπορεί μέχρι σήμερα και για δεκαετίες να λειτουργούσε χειροκίνητα το σύστημα, αλλά θα υπάρχει αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας», τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης

5' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο σιδηρόδρομος θα ξεκινήσει να λειτουργεί και πάλι, πιθανότατα προς τα τέλη Μαρτίου ή αρχές Απριλίου. Μέχρι όμως να μπουν σε λειτουργία τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που εκκρεμούν, τα δρομολόγια θα είναι πιο αραιά, όπως και λιγότεροι θα είναι και οι σταθμοί στους οποίους θα σταματούν τα τρένα, που θα λειτουργούν αυστηρά με δύο σταθμάρχες σε όλες τις βάρδιες.

Όπως είπε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου, η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου θα γίνει με αυξημένα μέτρα ασφαλείας, τα οποία θα καθοριστούν τις επόμενες ημέρες σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, τους εργαζομένους αλλά και την εταιρεία που λειτουργεί τα τρένα, την Hellenic Train (πρ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Στο μεταξύ, επίκειται η αλλαγή διοικήσεων στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, καθώς οι επικεφαλής και των δύο οργανισμών έχουν υποβάλλει τις παραιτήσεις τους. Οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται μέσα στις επόμενες ημέρες.«Η επανεκκίνηση έως ότου ολοκληρωθεί η αναβάθμιση, θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Μπορεί μέχρι σήμερα και για δεκαετίες να λειτουργούσε χειροκίνητα το σύστημα, αλλά θα υπάρχει αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας», είπε ο κ. Γεραπετρίτης υπογραμμίζοντας πως μεταξύ των άλλων μέτρων που θα συμφωνηθούν θα περιλαμβάνεται και η υποχρεωτική παρουσία δύο σταθμαρχών σε κάθε βάρδια και σε κάθε σταθμό που λειτουργεί.

Λιγότεροι σταθμοί – Λιγότεροι συρμοί

Αυτό, όπως είπε, θα φέρει και μείωση στο μεταφορικό έργο, το οποίο «σημαίνει μείωση συρμών ή μείωση σταθμών που θα σταματά το τρένο. Θα το δούμε με τις διοικήσεις και τους εργαζομένους. Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως πρώτον, δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο χωρίς τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας και δεύτερο, θα γίνει με απόλυτο συντονισμό όλων των φορέων».

Σε λειτουργικό επίπεδο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι γραμμές στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος έχουν καθαριστεί και αυτό που απομένει να γίνει μέσα στις επόμενες ημέρες για να είναι έτοιμες να δοθούν στην κυκλοφορία, είναι ορισμένες εργασίες στην ηλεκτροδότηση.
 
Πάντως, ακόμη δεν έχει καθοριστεί το ποια δρομολόγια και ποια τμήματα του σιδηροδρόμου θα λειτουργήσουν άμεσα. Ερωτηθείς από την «Κ» ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι «ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο, καθώς θα ακολουθήσουν συζητήσεις με τους εργαζόμενους και την Hellenic Train. Θα έχουμε μια αύξηση της παρουσίας του προσωπικού και πιθανότατα μία μείωση του έργου. Αυτό θα γίνει σύμμετρα. Δεν θέλουμε να αποψιλώσουμε τις γραμμές που είναι λειτουργικές και αναγκαίες».

Αναβάθμιση των υποδομών

Σε ό,τι αφορά την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στα δύο μεγάλα προβλήματα, αυτά των υποδομών και του προσωπικού. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, και κυρίως του έργου που αφορά την διαβόητη πλέον σύμβαση 717  της ΕΡΓΟΣΕ. Στόχος είναι να λειτουργήσει η σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και να υπάρξει καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης που όπως παραδέχθηκε και ο κ. Γεραπετρίτης αν υπήρχε «κατά πάσα πιθανότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί».
 
Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ο υπουργός, θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες, ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Πρόσθεσε πως έχει ήδη υπάρξει επικοινωνία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο του γαλλικού ομίλου Alstom για να γίνει ό,τι μπορεί να γίνει για την επίσπευση των διαδικασιών.
 
Όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και γίνεται προσπάθεια να παραδοθεί και το υπόλοιπο 30% εντός του έτους. Ειδικότερα, η σύμβαση για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, προέβλεπε 52 σταθμούς και τρία κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017, είχαν παραδοθεί 17 σταθμοί, περίπου το 32% του έργου. Όμως στη συνέχεια κρίθηκαν αναγκαία πρόσθετα έργα που ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς. Το 15% από το 32% έπρεπε να ξαναγίνει, γιατί τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο. Δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη, έχουν παραδοθεί ένα κέντρο τηλεδιοίκησης και 36 από τους 52 σταθμούς.
 
Αξίζει, παντως, να σημειωθεί πως σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της σιδηροδρομικής αγοράς μετά από την παράδοση των έργων θα πρέπει να πραγματοποιηθούν και οι απαραίτητες δοκιμές, το οποίο σημαίνει πως θα χρειαστούν κάποιοι επιπλέον μήνες για να μπουν σε κανονική λειτουργία τα νέα συστήματα.

Η έλλειψη και η εκπαίδευση προσωπικού

Ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να λυθεί μεσομακροπρόθεσμα είναι αυτό της υποστελέχωσης του ΟΣΕ, ο οποίος τα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων στέρεψε από ανθρώπινο δυναμικό λόγω μετατάξεων, περιορισμένων νέων προσλήψεων και συνταξιοδότησης του προσωπικού.
 
Σήμερα οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ είναι περίπου 720, σε αυτούς έχουν προστεθεί και 200 άτομα που απασχολούνται με δελτίο παροχής υπηρεσιών (69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες και 58 τεχνικοί) και έχουν δρομολογηθεί άλλες 217 προσλήψεις (117 θέσεις εργασίας προκηρύχθηκαν το 2021 εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και ακόμη 100 το 2022). Στις σχετικές προκηρύξεις του ΟΣΕ είχαν υποβληθεί 11.000 αιτήσεις.
 
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως μέσα στους επόμενους μήνες το προσωπικό του διαχειριστή της υποδομής θα ξεπεράσει τα 1.100 άτομα. Την ίδια ώρα, όμως, οι εργαζόμενοι του οργανισμού σημειώνουν ότι για την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου απαιτούνται τουλάχιστον 1.400 άτομα.
 
Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε πως «θα υπάρξουν προσλήψεις και θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα προσλήψεων και εκπαίδευσης», χωρίς ωστόσο να δώσει συγκεκριμένους αριθμούς. Ειδικά για το θέμα της εκπαίδευσης των σταθμαρχών και των κλειδούχων σημείωσε πως το πλαίσιο καθορίζεται από την ΕΕ είναι «αυστηρό με θεωρητική και πρακτική άσκηση έξι και πλέον μηνών, με καθημερινή εξαήμερη παρουσία και πρακτική στο πεδίο» και πρόσθεσε ότι η εκπαίδευση έχει και ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ.
 
Αξίζει να σημειωθεί πως ειδικά για τους σταθμάρχες, μεταξύ άλλων, διενεργούνται δοκιμασίες για τον έλεγχο του προσανατολισμού και αναγνώρισης της κατεύθυνσης των συρμών ή τον έλεγχο των αντιδράσεων των υποψηφίων σε συνθήκες πίεσης, ή ακόμη και της καταμέτρησης των βαγονιών σε αμαξοστοιχίες. Πέρα από τη θεωρητική εκπαίδευση που διενεργείται από το ΚΕΚ του ΟΣΕ, που εκπαιδεύει και πιστοποιεί και τους μηχανοδηγούς, πραγματοποιείται και πρακτική άσκηση σε σιδηροδρομικούς σταθμούς.
 
Ο υπουργός Επικρατείας σημείωσε πως το σύστημα της εκπαίδευσης των σταθμαρχών και των κλειδούχων θα επανεξεταστεί, καθώς μεταξύ άλλων θα πρέπει να ενισχυθούν και οι τεχνικές δεξιότητες λόγω της λειτουργίας των νέων συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Υπογράμμισε ακόμη πως όλοι οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας, περνούν την ίδια εκπαίδευση.
 
Ακόμη, ο κ. Γεραπετρίτης προανήγγειλε αυστηρότερο πλαίσιο για τις δολιοφθορές, τις κλοπές και τις καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ σημείωσε πως μετά την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου στο επίκεντρο θα βρεθούν όλα τα ζητήματα ασφάλειας των συγκοινωνιών και των μεταφορών.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή