Τέμπη: Η απειρία του σταθμάρχη, ο απαρχαιωμένος πίνακας και τα κρίσιμα λεπτά

Τέμπη: Η απειρία του σταθμάρχη, ο απαρχαιωμένος πίνακας και τα κρίσιμα λεπτά

Μία από τις σημαντικότερες καταθέσεις που εμπεριέχονται στον φάκελο της υπόθεσης είναι η κατάθεση του κεντρικού σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, καθώς είναι ο πρώτος άνθρωπος που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα

7' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η «Κ» φέρνει στο φως τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Αδιαμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες καταθέσεις που εμπεριέχονται στον φάκελο της υπόθεσης είναι η κατάθεση του κεντρικού σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, καθώς είναι ο πρώτος άνθρωπος που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα. 

Εδωσε κατάθεση στις 6 Μάρτιου 2023, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως ο σταθμάρχης Λάρισας ήταν άπειρος και πως, εάν παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στις υποδομές του σταθμαρχείου Λάρισας, σημειώνοντας πως ο πίνακας κυκλοφορίας λειτουργεί μόλις τους τελευταίους 4 με 5 μήνες, ενώ είναι εγκατεστημένος εκεί τουλάχιστον από το 1994.

Ακολουθεί η κατάθεσή του

Τι ιδιότητα έχετε;

Είμαι σταθμάρχης Λάρισας.

Πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στην Λάρισα;

Υπηρετούν 27 σταθμάρχες εκ των οποίων 13 παλιοί και 14 νέοι, οι οποίοι προσλήφθηκαν στον ΟΣΕ ως σταθμάρχες από το καλοκαίρι του 2022. Οι σταθμάρχες εξυπηρετούμε τους σταθμούς Καλαμπάκας, Παλαιοφαρσάλων, Λάρισας, Νέων Πόρων, Λιτοχώρου, Κατερίνης και Βόλου. 

Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του σταθμάρχη;

Η ασφαλής διεκπεραίωση της κίνησης των αμαξοστοιχιών και η ασφάλεια της κυκλοφορίας. 

Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μίας αμαξοστοιχίας, ποια είναι τα καθήκοντα του σταθμάρχη;

Θα εξασφαλίσει την άφιξη και την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας στη σωστή τροχιά. Η αμαξοστοιχία πριν εισέλθει στον σταθμό είναι υποχρεωμένη να ελέγξει τα σήματα εισόδου δηλαδή φωτόσημα τα οποία, εάν είναι πράσινα, μπορεί να εισέλθει χωρίς ειδοποίηση. Εάν είναι κόκκινα τα φωτόσημα σταματά, ειδοποιεί τον σταθμάρχη ότι πλησιάζει και αναμένει οδηγίες. Ο σταθμάρχης οφείλει να εκδώσει τηλεγράφημα με ραδιοτηλέφωνο και η αμαξοστοιχία εισέρχεται στον σταθμό στη γραμμή που θα της υποδείξει ο σταθμάρχης. Αντιστοίχως, όταν η αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό, εάν τα φωτόσημα είναι πράσινα θα φύγει, εφόσον ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας ειδοποιήσει τον σταθμάρχη ότι έχει ολοκληρωθεί η αποβίβαση και επιβίβαση επιβατών και λάβει εντολή αναχώρησης από τον σταθμάρχη. Εάν το φωτόσημο είναι πράσινο αναχωρεί χωρίς υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα, ενώ σε περίπτωση που το φωτόσημο είναι ερυθρό, προτού αναχωρήσει πρέπει να λάβει υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα από τον σταθμάρχη για να υπερβεί το κόκκινο φωτόσημο και να αναχωρήσει. Όταν μία αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό των Παλαιοφαρσάλων ή από τον σταθμό των Νέων Πόρων, οι σταθμάρχες ενημερώνουν τον σταθμάρχη Λάρισας ότι η αμαξοστοιχία έχει αναχωρήσει και σε περίπτωση που η αμαξοστοιχία κινείται σε μονή γραμμή πρέπει να το αναφέρει. 

Λαμβάνοντας ειδοποίηση ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε από τον προηγούμενο σταθμό, ο σταθμάρχης τι πρέπει να κάνει;

Να εξασφαλίσει την ασφαλή είσοδο της αμαξοστοιχίας εντός του σταθμού. Αυτό γίνεται είτε σηματοτεχνικά, είτε χειροκίνητα. Το σηματοτεχνικά σημαίνει ότι η είσοδος θα γίνει με τα φωτόσημα, τα οποία ρυθμίζονται από τον ηλεκτρονικό πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη.

Χειροκίνητα σημαίνει ότι διευθετεί τις αιχμές ο κλειδούχος στη θέση που θα του υποδείξει ο σταθμάρχης. Στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη, αποτυπώνονται τα φωτόσημα, οι αιχμές και οι αμαξοστοιχίες που βρίσκονται εντός του σταθμού. Οι λυχνίες αυτές έχουν χρώματα κόκκινο, πράσινο και κίτρινο και ενεργοποιούνται με μπουτόν που βρίσκεται στον πίνακα ελέγχου. Με τα κλειδιά που βρίσκονται πάνω στον πίνακα ελέγχου διευθετούνται οι αιχμές είτε σε ευθεία γραμμή είτε στην παρακαμπτήριο. Το κλειδί έχει δύο θέσεις (Κ) κυρία και (Π) παρακαμπτήριο και μία θέση (Α) αυτόματο για χάραξη δρομολογίων. Όταν το κλειδί μπει στη θέση αυτόματο χαράσσεται το δρομολόγιο και συγχρόνως υπάρχει η δυνατότητα να γυρίσουν αυτόματα και οι αιχμές. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Κ) κυρία σημαίνει ότι είναι σε ευθύγραμμο κλάδο. Τη στιγμή δηλαδή που κάποιος γυρίζει το κλειδί στη θέση (Κ) οι αιχμές γυρίζουν αυτόματα στην ευθεία. Όταν γυρίσουν οι αιχμές και ασφαλίσουν, η αντίστοιχη λυχνία της αιχμής στον πίνακα έχει χρώμα κίτρινο μη παλλόμενο, ενώ σε περίπτωση που δεν ασφαλίζουν το χρώμα είναι κίτρινο και αναβοσβήνει. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Π) σημαίνει ότι είναι σε παρακαμπτήριο και πάλι η λυχνία όταν ασφαλίσει είναι σταθερή σε κίτρινο χρώμα. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Α) γίνεται και χάραξη δρομολογίου αυτόματα. 

Στις 28/2/2023 εργαζόσασταν;

Εκτελούσα βάρδια από ώρα 14.00-23.00 στον σταθμό Παλαιοφαρσάλων. Η αμαξοστοιχία 62 ήρθε στον σταθμό με λίγη καθυστέρηση, επιβίβασε και αποβίβασε επιβάτες και ανέμενε την αμαξοστοιχία 63, η οποία έκανε δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Η μία αμαξοστοιχία ανέμενε την άλλη για να γίνει αλλαγή του προσωπικού έλξης (μηχανοδηγοί). Η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας διότι στην άνοδο είχε κοπεί η γραμμή το απόγευμα της ίδιας μέρας. Όταν η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλων, περίπου στις 10.40 ενημέρωσα τον σταθμάρχη Λάρισας, Β.Σ., μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα, με προορισμό τον σταθμό της Λάρισας. Η αμαξοστοιχία κινήθηκε σε μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας και με διευθέτηση σε παρακαμπτήριο από τον κλειδούχο στον κλειδί 101, εισήλθε κανονικά στην γραμμή ανόδου (2η). Με βάση το πρόγραμμα ωρών εργασίας, η τελευταία ώρα κάθε βάρδιας συμπίπτει με την πρώτη ώρα της επόμενης και συνεπώς τις ώρες 14.00-15.00, 22.00-23.00 και 06.00-07.00 στον σταθμό Λάρισας πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον δύο σταθμάρχες. Όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της υπηρεσίας, στον σταθμό της Λάρισας την 28/2/2023 από ώρα 14.00-23.00 υπηρετούσε μετά από αλλαγή στη βάρδια ο Κ. ως αρχαιότερος και ο Π. ως εφεδρικός. Ο τελευταίος έχει βάρδια 14.00-22.00 γιατί εργάζεται με παροχή υπηρεσιών (μπλοκάκι). Ο Κ. είναι έμπειρος σταθμάρχης, ενώ ο Π. έγινε σταθμάρχης πρόσφατα. Ο Β. Σ. υπηρετούσε μόνος του 22.00-07.00 νυχτερινή βάρδια.

Στη βραδινή βάρδια στον σταθμό της Λάρισας υπηρετεί ένας ή δύο σταθμάρχες;

Παλαιότερα εργάζονταν από δύο σταθμάρχες, σε κάθε βάρδια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό. Μετά την πρόσληψη των νέων συναδέλφων και την πιστοποίηση τους περί τα τέλη Γενάρη εργάζονται δύο σταθμάρχες στη πρωινή και στην απογευματινή βάρδια και ένας στη νυχτερινή. Το πρόγραμμα των υπηρεσιών το βγάζει ο προϊστάμενος. 

Επικοινωνήσατε τηλεφωνικά εκείνο το βράδυ με τον Κ.;

Όταν αναχώρησε το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο, μίλησε με τον σταθμάρχη Λάρισας. Ο Β. Σ. είναι άπειρος και υπάρχει μία δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Β. Σ., μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του περί ώρα 22.45 και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε “πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;”.

Αν ένα τρένο έχει καθυστερήσει, ο σταθμάρχης στη βάρδια του οποίου έπρεπε να αφιχθεί το τρένο, έχει υποχρέωση να αναμείνει την άφιξη του τρένου ή μπορεί με τη λήξη της βάρδιας του να αποχωρήσει;

Εφόσον έρθει ο αντικαταστάτης του μπορεί να φύγει. Συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας όμως, δεν φεύγει κανένας. Όταν αποχώρησε ο Π., στον σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες θα αναχωρούσε αμαξοστοιχία για Βόλο. 

Ο ηλεκτρικός πίνακας ελέγχου κυκλοφορίας πότε εγκαταστάθηκε στο σταθμαρχείο της Λάρισας;

Όταν ήρθα στη Λάρισα το 1994 ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία 4-5 χρόνια δεν δούλευε γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους 4-5 μήνες από αρχές Νοεμβρίου του 2022. Έγινε κάποια μαθητεία από την εταιρεία που επισκεύασε τον πίνακα, δηλαδή κάποιοι ήρθαν και μας έδειξαν τη λειτουργία. Οι παλιοί τον θυμόμασταν τον πίνακα και εκπαιδεύαμε τους νέους. 

Όταν μια αμαξοστοιχία εισέρχεται είτε αναχωρεί από τον σταθμό της Λάρισας, υπάρχει φωτεινή ένδειξη στον πίνακα ελέγχου;

Ναι υπάρχει φωτεινή ένδειξη. Οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν κάποιο σύστημα και όταν περνάει το τρένο από εκεί ανάβει αντίστοιχη κόκκινη λυχνία στον πίνακα ελέγχου. Οι λυχνίες ανάβουν διαδοχικά μέσα στα όρια της εμβέλειας του πίνακα ελέγχου.

Ποια είναι η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου;

Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα εκατέρωθεν, δηλαδή 5 χλμ βόρεια και 5 χλμ νότια από το γραφείο του σταθμάρχη. Άρα όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χλμ, καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες. 

Ξέρετε περίπου σε τι απόσταση βρίσκεται το κλειδί 118 από τον σταθμό Λαρίσης;

Εκτιμώ ότι είναι περίπου στα 4,5 χλμ. 

Αυτή η απόσταση από τρένο που κινήθηκε όπως η αμαξοστοιχία 62, δηλαδή ανάποδα στη γραμμή καθόδου, πόσο χρόνο χρειάζεται για να διανυθεί; 

Περίπου 5 λεπτά.

Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου εντός του ανωτέρου χρονικού διαστήματος, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα;

Ναι θα μπορούσε.

Γνωρίζετε εάν υπήρξε βλάβη στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου στις 28/2/2023;

Όχι δεν γνωρίζω. Σε κάθε περίπτωση η όποια βλάβη μπορεί να συμβεί, δεν αφορά όλο τον πίνακα και δεν μπορούν να επηρεαστούν ταυτόχρονα όλες οι λυχνίες που αποτελούν το αποτύπωμα του τρένου.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή