Εχεις πολλούς «followers»; Πήρες τον ρόλο

Εχεις πολλούς «followers»; Πήρες τον ρόλο

Επιλογή ηθοποιών σε τηλεοπτικές σειρές και θεατρικές παραστάσεις βάσει της δημοφιλίας τους στα social media

4' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Υστερα από μαρτυρίες μελών μας», ξεκινάει η πρόσφατη ανακοίνωση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, «υπέπεσε στην αντίληψη του σωματείου μας πως σε κάποια κάστινγκ για τηλεοπτικές σειρές της επόμενης σεζόν, οι υπεύθυνοι της εν λόγω διαδικασίας ζητάνε από τους υποψήφιους ηθοποιούς, εκτός από το βιογραφικό τους σημείωμα, τον αριθμό των followers που διαθέτουν στα social media. Με την παρούσα ανακοίνωση θέλουμε να δηλώσουμε κατηγορηματικά πως ο αριθμός των followers στα social media δεν μπορεί επ’ ουδενί να αποτελεί κριτήριο επιλογής ενός ηθοποιού για την εργασία του και καμία σχέση δεν έχει με την καλλιτεχνική διαδικασία».

Στο Facebook, μέχρι χθες το πρωί, η ανακοίνωση της Τετάρτης είχε αναδημοσιευθεί από 257 λογαριασμούς. «Μου είχε τύχει σε κάστινγκ να ζητήσουν το Instagram μου», έγραψε ο ηθοποιός Γεράσιμος ελ Σερίφ, «θεώρησα πως απλά ήθελαν να δουν περισσότερες εικόνες από εμένα, μάλλον έκανα λάθος». «Μου έχει τύχει και πίστευα ότι είναι μεμονωμένο περιστατικό», δήλωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η κωμικός Λίλα Σταμπούλογλου, «ότι εγώ, απλώς, έτυχα στην περίπτωση να με ρωτάνε σε κάστινγκ πόσους ακολούθους έχω σε Instagram και Facebook».

Μιλώντας στην «Κ» ο Γιάννης Παναγόπουλος, υπεύθυνος δημοσίων και διεθνών σχέσεων του σωματείου, αναφέρει πως μετά τη δημόσια ανακοίνωση του ΣΕΗ έχουν έρθει στο σωματείο ακόμη περισσότερες αναφορές για επιλογές ατόμων με βάση τον αριθμό των ακολούθων τους στα social media. «Λαμβάνουμε μηνύματα ακόμη και για θεατρικές παραγωγές στις οποίες γίνεται έτσι η επιλογή», συμπληρώνει. Η ερώτηση, τονίζει, γίνεται απροκάλυπτα την ώρα της ακρόασης.

«Σε διαδικασία κάστινγκ για τηλεοπτική σειρά, οι ηθοποιοί ήταν μαζεμένοι και περίμεναν», λέει ο κ. Παναγόπουλος, μεταφέροντας μία από τις μαρτυρίες. «Εμφανίστηκε ο/η casting director», τονίζει, για να μην αποκαλύψει το φύλο του εν λόγω ατόμου, «και άρχισε να ρωτάει απροκάλυπτα πόσους followers έχουν οι ηθοποιοί». Πέντε ηθοποιοί που μίλησαν στην «Κ» δήλωσαν ότι γνωρίζουν πως αυτό είναι μια πρακτική που συμβαίνει κατά κόρον το τελευταίο διάστημα, ενώ τρεις εξ αυτών εξήγησαν πως γίνεται και σε θεατρικές παραγωγές, αν και στην τηλεόραση είναι πολύ πιο διαδεδομένη.

«Είναι πρακτική που τηρούν οι παραγωγοί κυρίως στην τηλεόραση», λέει 32χρονη ηθοποιός, που δεν ήθελε να ονομαστεί. «Το λένε απροκάλυπτα», σημειώνει, «επίσης συμβαίνει να παίρνουν κόσμο σε σειρές και να τους λένε ότι θα κάνουν 5-10 επεισόδια και αναλόγως, αν πάει καλά ο ρόλος τους στα social, θα τον κρατήσουν, αλλιώς θα βρουν τον τρόπο σεναριακά για να τον βγάλουν από τη σειρά».

«Επιπλέον πλεονέκτημα»

«Είναι μέρος της διαδικασίας γνωριμίας και στην πραγματικότητα είναι το τι μπορεί κάθε πρόσωπο να φέρει, πλέον της δουλειάς του, στην παραγωγή. Eίναι ένα επιπλέον πλεονέκτημα – άμα έχεις δύο ανθρώπους που σου αρέσουν το ίδιο και ο ένας έχει followers και ο άλλος δεν έχει, θα πάρεις αυτόν που έχει», δηλώνει στην «Κ» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Αργύρης Ξάφης, εξηγώντας ωστόσο ότι για τον ίδιο δεν αποτελεί κριτήριο η δημοφιλία στα social media. «Γνωρίζω ότι συμβαίνει, έχω μαρτυρίες από ανθρώπους», σημειώνει, «οι εταιρείες θεωρούν ότι, έχοντας ανθρώπους με πολλούς followers, έχουν περισσότερη διαφήμιση δωρεάν».

Πέντε ηθοποιοί που μίλησαν στην «Κ» δήλωσαν ότι γνωρίζουν πως αυτό είναι μια πρακτική που συμβαίνει κατά κόρον το τελευταίο διάστημα.

Ο ίδιος υπογραμμίζει πως πριν από 2-3 χρόνια δεν συνέβαινε, αλλά τώρα «έχει εμποτιστεί στον τρόπο σκέψης», συμπληρώνοντας πως σε αυτό έχει συμβάλει η πανδημία, στη διάρκεια της οποίας το κοινό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην Ελλάδα διογκώθηκε. «Και να μην έχεις λογαριασμό», αναφέρει, «σου ζητάνε να κάνεις».

Ο κ. Παναγόπουλος κατακρίνει ευθαρσώς το να μην είναι κριτήριο επιλογής η ικανότητα ή οι σπουδές των ηθοποιών, αλλά οι ακόλουθοι στα social media. «Συντελούμε όλοι ξαφνικά στην υποβάθμιση της τέχνης», τονίζει. «Γιατί αφήνουμε στην άκρη τα υψηλά νοήματα», συμπληρώνει στην «Κ», «και μιλάμε με αριθμούς».

Σύμφωνα με τον παραγωγό Γιώργο Λυκιαρδόπουλο, το πλήθος ακολούθων των ηθοποιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έχει σχέση με κάποιο κάστινγκ στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο, αλλά όχι με το θέατρο. «Δεν έχω δει να συνδέεται άμεσα ο αριθμός των followers με την πώληση των εισιτηρίων σε κανονικές θεατρικές παραστάσεις», δηλώνει στην «Κ».

«Βεβαίως», συμπληρώνει, «αν κάποιος ηθοποιός είναι αναγνωρίσιμος θα θέλουμε ως παραγωγή να τον έχουμε, και συνήθως οι αναγνωρίσιμοι έχουν και μεγάλο αριθμό followers, αλλά εγώ ως παραγωγός δεν έχω προσλάβει ηθοποιό λόγω social media». Αντιθέτως, σημειώνει πως συνεργάζονται με πολλούς ηθοποιούς που δεν διαθέτουν καν μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Δεν είναι βασικό μου κριτήριο αυτό, έχουμε κάνει παραστάσεις που οι ηθοποιοί είχαν μεγάλο αριθμό ακολούθων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι παραστάσεις αυτές δεν πήγαν καλά», λέει στην «Κ». Τα κριτήρια επιλογής ηθοποιών σε θεατρικές παραστάσεις είναι άλλα, τονίζει.

Kαι εξηγεί: «Πρώτον, να είναι ταιριαστοί με τον ρόλο και, δεύτερον, να είναι καλοί ηθοποιοί και να ταιριάξουν και με τους υπόλοιπους. Αν κάποιος είναι και αναγνωρίσιμος, είναι καλοδεχούμενο», σημειώνει, επισημαίνοντας όμως πως τα social media δεν αποτελούν αρκετά καλό κριτήριο, ούτε καν για τη δημοφιλία ενός ηθοποιού όσον αφορά τη δουλειά του. «Μπορεί κάποια άτομα να έχουν followers για άλλους λόγους, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι καλοί στο θέατρο. Eπειδή έχουν χιλιάδες followers τι σημαίνει, θα τους πάρω στο θέατρο;» αναρωτιέται ο κ. Λυκιαρδόπουλος.

Παραγωγός γνωστής εταιρείας, η οποία δεν ήθελε να ονομαστεί, λέει στην «Κ» πως έχει ακούσει να επιλέγονται έτσι ηθοποιοί, αλλά στην δική τους εταιρεία δεν συμβαίνει. «Σε καμία περίπτωση δεν έχουμε μπει στη διαδικασία να κοιτάξουμε αν κάποιος έχει followers», αναφέρει.

«Τελείως άσχετο»

Ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και σκηνογράφος Γιώργος Νανούρης είναι, πάντως, κατηγορηματικός μιλώντας στην «Κ». Τονίζει ότι δεν τον αφορά καθόλου αν οι ηθοποιοί έχουν πολλούς ακόλουθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Ούτε που το έχω σκεφτεί ποτέ, το θεωρώ ένα τελείως άσχετο πράγμα και δεν με αφορά καθόλου», δηλώνει. «Αλίμονο αν φτάσουμε εκεί», προσθέτει, υπογραμμίζοντας ότι το κριτήριο επιλογής ηθοποιών έχει σχέση μόνο με την υποκριτική τους δεινότητα. «Να είναι πολύ ταλαντούχοι», λέει στην «Κ», «και να ταιριάζουν στον εκάστοτε ρόλο».

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή