«Θέμα για τις γυναίκες;» – «Ήταν εύκολο, είχα πολλά να γράψω»

«Θέμα για τις γυναίκες;» – «Ήταν εύκολο, είχα πολλά να γράψω»

Μαθητές μοιράζονται με την «Κ» τις εντυπώσεις τους για το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας, που για πρώτη φορά αφορούσε την ισότητα των φύλων, τη βία κατά των γυναικών και τον φεμινισμό

4' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το κουδούνι στο 4ο Γενικό Λύκειο Καλλιθέας που θα σήμαινε τη λήξη της εξέτασης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών, δεν είχε ακόμη χτυπήσει. 

Ωστόσο, ο Νίκος είχε τελειώσει πιο γρήγορα από τους φίλους του και τους περίμενε στην είσοδο του σχολείου παίζοντας με το μπεγλέρι του. Ο γρήγορος ρυθμός που κουνούσε τις λευκές και κόκκινες χάντρες πρόδιδε τον εκνευρισμό του. Υστερα από πέντε λεπτά είδε τον φίλο του να βγαίνει από το σχολείο και να κατευθύνεται προς το μέρος του. 

«Μα, καλά, για τις γυναίκες ρε; Δεν είχαν να βάλουν κάποιο άλλο θέμα», του λέει μόλις τον βλέπει. Είναι ξεκάθαρο πως δεν το περίμενε σε καμιά περίπτωση. Με τη σειρά του, ο φίλος του φαίνεται να συμφωνεί. «Μου φάνηκε κι εμένα “κάπως” το θέμα, να σου πω την αλήθεια. Πίστευα θα βάλουν κάτι για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή». 

Η συζήτησή τους διακόπηκε από το κουδούνι. Ο ήχος που όλη την υπόλοιπη χρονιά είχε συνδυαστεί με την ώρα του διαλείμματος ή με το σχόλασμα, πλέον τους «ανάγκαζε» να σταματήσουν την προσπάθεια. «Τέλος χρόνου, παρακαλώ, σταματήστε να γράφετε».

Επειτα από πέντε λεπτά, το πρώτο «κύμα μαθητών» έκανε την εμφάνισή του. Από τις πρώτες βγήκε η Χρυσάνθη, έχοντας ένα μεγάλο χαμόγελο στο πρόσωπό της. Το θέμα τής άρεσε και την εξέπληξε ευχάριστα. «Μου φάνηκε εύκολο και είχα πολλά να γράψω», μας είπε φευγαλέα, λίγο πριν ξεκινήσει να μοιράζεται λεπτομέρειες με τη μητέρα της, που την περίμενε με αγωνία μαζί με τη μικρότερη αδελφή της. 

Το κείμενο που… μπέρδεψε

Η Ελένη, από την άλλη, δεν μπορούσε να μη σχολιάσει το τρίτο κείμενο με τίτλο «Μια φοβερή παρηγοριά», που όταν το πρωτοδιάβασε δεν μπορούσε να καταλάβει τη σχέση έχει με τον φεμινισμό. 

«Στην αρχή θεώρησα πως ήταν εντελώς “άκυρο” σε σχέση με τα υπόλοιπα κείμενα. Εν τέλει, αυτό που κατάλαβα και έγραψα είναι πως υπάρχουν ακόμη λανθασμένες αντιλήψεις από τους άνδρες περί ανδρικής τιμής, τις οποίες όμως δεν θα έπρεπε ούτε να ασπάζονται ούτε να υπηρετούν», αναφέρει η μαθήτρια στην «Κ».

Λίγο πιο δίπλα, ο Παναγιώτης συζητάει τα θέματά με την «κολλητή» του. Της λέει πως λάτρεψε το θέμα για την ισότητα των φύλων και ότι έτρεφε ελπίδες να γράψει γι’ αυτό, ωστόσο θεωρούσε πως δεν είχε πολλές πιθανότητες να επιλεχθεί. 

Της εξηγούσε τον τρόπο που ανέπτυξε το κείμενό του, ενώ παράλληλα έψαχνε τη σχολική τσάντα του που ήταν στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Από την πλευρά της, η φίλη του φαινόταν στεναχωρημένη για το γεγονός ότι χρειάστηκε να περιοριστεί στον αριθμό των λέξεων. 

«Για πρώτη φορά είχα να γράψω πολλά πράγματα, αλλά μόλις έφτασα στις 200 λέξεις συνειδητοποίησα πως έπρεπε να αρχίσω να κόβω. Δεν μπορώ να το πιστέψω», ήταν τα λόγια της. 

Από τις πορείες για τις γυναικοκτονίες, στις εξετάσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας

Το ίδιο χρειάστηκε, ενδεχομένως, να κάνει και η Αθανασία, που είχε ντυθεί στα ολόμαυρα για το πρώτο μάθημα των Πανελλαδικών. 

Οπως μας είπε, το θέμα τής ήταν απίστευτα οικείο, καθώς οι γυναικοκτονίες την είχαν κινητοποιήσει και ευαισθητοποιήσει σε μεγάλο βαθμό. 

Ετσι, τα αιτήματα των γυναικών με τις οποίες είχε φωνάξει σε πορείες στο Σύνταγμα τη βοήθησαν να εμπλουτίσει το γραπτό της. «Εγώ και πολλές φίλες μου βρεθήκαμε σε πορείες κατά της βίας των γυναικών, της έμφυλης βίας και της κακοποίησης. Επίσης είχαμε συζητήσει τόσες φορές για το κίνημα #MeToo, για τον σεξισμό που υπάρχει ακόμη στην κοινωνία, αλλά και για τα στερεότυπα της ελληνικής οικογένειας, οπότε κι εγώ γι’ αυτά έγραψα», ανέφερε. 

Ο Αναγνωστόπουλος τι έγραψε; 

Κι ενώ τα περισσότερα παιδιά έξω από το λύκειο άρχισαν να αραιώνουν, καθώς η συζήτηση πήγαινε στις απαντήσεις, και κανείς όπως φάνηκε δεν άντεχε να ακούσει αν είχε κάνει σωστά ή λάθος τις ασκήσεις, μια παρέα υποψηφίων έξω από την εκκλησία του Αγίου Νικολάου αναρωτιόταν τι να έγραψε, άραγε, ο Μπάμπης Αναγνωστόπουλος, που δίνει επίσης Πανελλαδικές μέσα από τη φυλακή όπου κρατείται για τη δολοφονία της συζύγου του, Καρολάιν Κράουτς. 

«Και τώρα αυτός, δηλαδή, τι μπορεί να έγραψε για τις γυναικοκτονίες και για τον φεμινισμό;», αναρωτήθηκε μια μαθήτρια, με τον συμμαθητή της να της απαντά πως κι αυτός είχε την περιέργεια να δει τι είχε γράψει ο Μπ. Αναγνωστόπουλος. 

Καθώς όλο και περισσότεροι μαθητές κατευθύνονται προς τα φανάρια της Ελευθερίου Βενιζέλου, η συζήτηση ξεφεύγει από το θέμα των εξετάσεων και επικεντρώνεται στο άγχος που ένιωσαν. 

Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι το άγχος τους απογειώθηκε την ώρα που περίμεναν να τους μοιράσουν τα θέματα, ενώ τα κορίτσια της παρέας τόνισαν όπως το άγχος δεν τους εγκατέλειψε καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέτασης, καθώς η ώρα λιγόστευε, αλλά όχι και οι ιδέες τους. 

«Ποιος διαβάζει Αρχαία τώρα;», είπε μια μαθήτρια, για να λάβει την απάντηση «Ελα, τελειώνουμε. Βάστα». 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή