Τρόποι με τους οποίους ευρωπαϊκές πόλεις κατάφεραν να εντάξουν δυναμικά την ποδηλατοκίνηση στην καθημερινότητα των πολιτών τους και πώς η Θεσσαλονίκη μπορεί να ακολουθήσει ανάλογα «βήματα», συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της 88ης ΔΕΘ, σε εκδήλωση με τίτλο «Βιώσιμη κινητικότητα – βιώσιμες πόλεις: Η συμβολή των κοινόχρηστων ποδηλάτων μέσα από το παράδειγμα της Λειψίας».
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, χαρακτήρισε την κίνηση στη Θεσσαλονίκη «προβληματική», καθώς, όπως είπε, υπάρχει μακροχρόνια ταλαιπωρία λόγω των έργων του Μετρό, των κακών συγκοινωνιών αλλά και προβλημάτων που προκύπτουν από τις εργασίες κατασκευής του Flyover».
«Ως νέα δημοτική αρχή αναζητούμε τρόπους να ξεπεράσουμε αυτά τα προβλήματα, με νύχια και με δόντια να κρατήσουμε κάποιους ποδηλατοδρόμους», συμπλήρωσε. O κ. Νικηφορίδης εξήγησε πως από το σύνολο των 1.600 δρόμων του κεντρικού δήμου ελάχιστοι είναι οι ποδηλατόδρομοι, ενώ ως πιο λειτουργικός χαρακτηρίζεται ο ποδηλατόδρομος της Νέας Παραλίας, που καλύπτει τη διαδρομή από το Μέγαρο Μουσικής έως το λιμάνι.
«Το σχέδιο είναι να ενισχύσουμε τους ποδηλατοδρόμους και να προχωρήσουμε στην υλοποίηση νέων αφού, όμως, ολοκληρωθούν κάποια έργα. Ζούμε σε μια πόλη που σε μεγάλο μέρος είναι επίπεδη, υπάρχουν περιοχές που είναι πιο δύσκολες, όμως τα προβλήματα εκεί λύνονται με ποδήλατα που έχουν ηλεκτροκίνηση. Υπάρχουν διαμαρτυρίες από ποδηλάτες πως η πόλη δεν ευνοεί την υγιή κίνηση, γιατί το ποδήλατο δεν έχει ρύπους και σου δίνει τη δυνατότητα να αθληθείς», υπογράμμισε.
Το «μοντέλο» της Λειψίας
Τις πρακτικές που ακολούθησαν στη Λειψία, αδελφοποιημένη πόλη εδώ και 40 χρόνια με τη Θεσσαλονίκη, μετέφερε ο υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού Κινητικότητας της πόλης, Benjamin Wagner. «Καθορίσαμε τους βασικούς άξονες που θα κινούνται τα ποδήλατα. Κάθε ποδηλατόδρομος έγινε από την αρχή σεβαστός και αποδεκτός από τον κόσμο και καθιερώθηκε το σύστημα των ποδηλατοδρόμων», σημείωσε μεταξύ άλλων.
Στη συνέχεια, ο κ. Wagner εξήγησε πως είναι απαραίτητος ο διάλογος με τους πολίτες ώστε να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα και πως για να επιλέξει κάποιος να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο έναντι άλλων μέσων μεταφοράς πρέπει η πόλη να διαθέτει ελκυστικούς ποδηλατοδρόμους, που θα συνδυάζονται με τους αυτοκινητοδρόμους, τους πεζούς και την κίνηση των βαρέων οχημάτων.
Παραδείγματα από Βαρσοβία και Μπιλμπάο
Εκ μέρους της Nextbike, ο περιφερειακός γενικός διευθυντής νοτιοδυτικής Ευρώπης, Jhon Alexander Ramirez Ospina, έδωσε πετυχημένα παραδείγματα από τη Βαρσοβία της Πολωνίας και το Μπιλμπάο της Ισπανίας για το πώς έλυσαν τα προβλήματα και κατάφεραν μέσα σε λίγα χρόνια να εντάξουν το κοινόχρηστο ποδήλατο στις ζωές των κατοίκων τους.
Για τη Βαρσοβία, είπε πως το πλάνο ξεκίνησε το 2011, όταν δεν υπήρχε καθόλου στην κουλτούρα των πολιτών το ποδήλατο, λόγω του υπερβολικού κρύου. Αρχικά ξεκίνησαν οι υποδομές και σταδιακά έφτασαν στο επιθυμητό επίπεδο καθώς ο κόσμος αντιλήφθηκε πως πρόκειται για ένα φθηνό τρόπο μετακίνησης. Το αποτέλεσμα είναι, δέκα χρόνια μετά, να υπάρχει ένα καλό δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Οσο για το Μπιλμπάο, το πρόβλημα ήταν πως η πόλη διαθέτει λόφους. Επομένως, το 20-30% των χρηστών επωφελήθηκαν από τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ο δήμος επένδυσε χρήματα για να γίνει το ποδήλατο μέρος της αστικής κινητικότητας, ενώ το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων στηρίχθηκε και από τις αστικές συγκοινωνίες.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ