Τρομακτική ήταν η αύξηση των περιστατικών εγκατάλειψης θυμάτων τροχαίων στην Ελλάδα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αναδεικνύοντας ένα αιματηρό καλοκαίρι εγκληματικής ασυνειδησίας στους δρόμους της χώρας.
Συγκεκριμένα, τα μέλη του πανελλαδικού συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα (SOSΤΕ) κατέγραψαν μέσα σε δύο μήνες 38 περιπτώσεις εγκατάλειψης ανθρώπων έπειτα από συγκρούσεις, που προκάλεσαν 46 θύματα – δύο νεκρούς και 44 τραυματίες, αρκετοί από τους οποίους με βαρύτατους τραυματισμούς, όπως κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, κακώσεις νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμούς κ.λπ.
«Είναι πραγματικά εκρηκτική η αύξηση των τροχαίων με εγκατάλειψη το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Ξεκινήσαμε ως σύλλογος να καταγράφουμε αυτές τις περιπτώσεις από τον Ιανουάριο του 2024. Το πρώτο εξάμηνο καταγράψαμε 46 περιστατικά εγκατάλειψης, δηλαδή λιγότερα από οκτώ τον μήνα.
Ιούλιο και Αύγουστο ο μέσος όρος ήταν 19 τον μήνα, μάλιστα τον Αύγουστο έφτασαν τα 22!», λέει στην «Κ» ο Γιώργος Κουβίδης, εκ μέρους του συλλόγου SOSTΕ.
Από τα 46 θύματα οι 25 ήταν μοτοσικλετιστές (54%), 10 πεζοί (22%), έξι ποδηλάτες (13%), τέσσερις οδηγοί Ι.Χ. και μία οδηγός αμαξιδίου, η οποία μάλιστα είναι και πρωταθλήτρια. Μεταξύ των δραστών, οι 34 ήταν οδηγοί Ι.Χ., τρεις οδηγοί μηχανής κι ένας οδηγός πατινιού!
Οσον αφορά την κατανομή κατά περιοχή, στα νησιά του Αιγαίου καταγράφηκαν εννιά συμβάντα, στην Αττική έξι, στην Πελοπόννησο έξι, στη Στερεά Ελλάδα πέντε, στα νησιά του Ιονίου τέσσερα, στην Κρήτη τέσσερα και στη Μακεδονία δύο περιστατικά, όπως και στη Θράκη.Είναι αξιοσημείωτο, όπως υπογραμμίζουν και τα μέλη του συλλόγου, πως υπάρχει μεγάλη αύξηση του αριθμού των τροχαίων με εγκατάλειψη στα νησιά, όπως επίσης πως το 74% των περιστατικών σημειώθηκε σε κατοικημένες περιοχές.
Οι δράστες είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα οδηγοί Ι.Χ., ενώ τα θύματα αναβάτες μοτοσικλετών. Αν και οι συλλήψεις δραστών είναι λίγες, σε αρκετές περιπτώσεις συνδέονται με χρήση αλκοόλ, έλλειψη άδειας οδήγησης, σε μία περίπτωση βρέθηκαν ναρκωτικές ουσίες στο σπίτι του δράστη κ.λπ. Ορισμένοι από τους δράστες εγκαταλείπουν το θύμα στον δρόμο για να αποφύγουν τη διαδικασία του αυτοφώρου, ειδικά εάν έχουν πιει ή κάνει χρήση ουσιών και παραδίδονται στη συνέχεια στην αστυνομία.
«Η κουλτούρα της εγωιστικής επιθετικής οδήγησης είναι πολύ διαδεδομένη στη χώρα μας και ειδικά το καλοκαίρι έρχεται στο προσκήνιο», τονίζει ο κ. Κουβίδης, συμπληρώνοντας πως η αυξημένη χρήση αλκοόλ αλλά και ουσιών είναι βασικοί παράγοντες για την πρόκληση τροχαίων με θύματα και για την εγκατάλειψή τους.
«Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στον έλεγχο από την Τροχαία. Στην Ελλάδα δεν γίνεται ναρκοτέστ στον δρόμο, όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Ακόμη και τα αλκοτέστ είναι ελάχιστα. Για παράδειγμα, τον Αύγουστο η τροχαία στα Χανιά είχε μόνο μία συσκευή αλκοτέστ, με μία δεύτερη να έχει σταλεί στην Αθήνα για επισκευή. Αν είναι δυνατόν για μια περιοχή με τόσο κόσμο το καλοκαίρι», σημειώνει ο κ. Κουβίδης.
Οπως σημειώνει, το 2023 στην Κρήτη είχαν συμβεί 32 θανατηφόρες τροχαίες συγκρούσεις από τις οποίες οι 17 συνδέονταν με χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.
Ο πανελλαδικός σύλλογος SOSTE επαναφέρει ορισμένες βασικές προτάσεις του. Πρώτον, την τοποθέτηση καμερών στο οδικό δίκτυο των πόλεων.
Δεύτερον, τη θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα στις κατοικημένες περιοχές, που είναι και ο κύριος τόπος των συμβάντων, με μεγάλο μέρος των θυμάτων να είναι πεζοί και παιδιά.
Τρίτον, αλλαγή της ποινικής αντιμετώπισης όσων εγκαταλείπουν τα θύματα στον δρόμο, από πλημμέλημα που είναι σήμερα σε κακούργημα, όπως ισχύει για όλες τις άλλες περιπτώσεις εγκατάλειψης θυμάτων, εκτός τροχαίων συγκρούσεων.
Οι αριθμοί
38 περιστατικά σε δύο μήνες, όταν το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαμε 46 (κάτω από 8 ανά μήνα).
46 θύματα: 2 νεκροί και 44 τραυματίες.
28 από τα 38 περιστατικά (74%) σε κατοικημένες περιοχές.