Σε αργία για 30 ημέρες τέθηκε ο σταθμάρχης του ΟΣΕ στο ΣΚΑ, που έδωσε λανθασμένη εντολή στην αμαξοστοιχία 1307 που έρχονταν από το Κιάτο προς Αθήνα, με αποτέλεσμα δύο τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή από αντίθετες κατευθύνσεις, δηλαδή μεταξύ των σταθμών Αθηνών – Αγίων Αναργύρων, όπου γίνονται τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια.
Σε περίπτωση που οι δύο αμαξοστοιχίες συνέχιζαν τα δρομολόγια, τότε ενδέχεται να μην αποτρεπόταν μία μετωπική σύγκρουση. Σημειώνεται πως το περιστατικό θα διερευνηθεί από ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ ενώ έχουν συγκεντρωθεί και τα ηχητικά από το VHF και το GSMR.
Το συμβάν κατεγράφη σήμερα το πρωί, στις 9:13, όταν η αμαξοστοιχία 1210 αναχώρησε από τον τον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών και άρχισε να κινείται προς τον σταθμό Αγίων Αναργύρων.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες από τον ΟΣΕ, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση τον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών η 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο σταθμάρχης, ωστόσο, των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210 ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307 κινητοποιήθηκαν.
Επικοινώνησε ο πρώτος με GSMR με τον σταθμάρχη του ΣΚΑ όπου δόθηκε άμεση εντολή ακύρωσης της κίνησης της αμαξοστοιχίας, ενώ ταυτόχρονα ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε με VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε πως ήδη κινείται προς τον σιδηροδρομικό σταθμό Αγίων Αναργύρων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΟΣΕ που ακολούθησε, και ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό. Ο ΟΣΕ υποστηρίζει ότι η ακινητοποίηση έγινε πριν οι δύο αμαξοστοιχίες βρεθούν στην ίδια, μονή γραμμή.
Επειτα η 1210 περίμενε να περάσει η 1307 και να συνεχίσει αργότερα το δρομολόγιο της.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τον ΟΣΕ, οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν με 60χλμ/ώρα, ενώ η απόσταση μεταξύ των δύο τρένων ήταν κοντά στα 3 χιλιόμετρα.
«Ήταν λάθος του σταθμάρχη. Ωστόσο λειτούργησαν τα μέτρα ασφαλείας που περιγράφονται στον γενικό κανονισμό κυκλοφορίας από τους μηχανοδηγούς και αποφεύχθηκε κάποιο συμβάν», αναφέρουν από τον ΟΣΕ. Αξίζει να σημειωθεί πως, στο τμήμα από σταθμό Λαρίσης- Αγιους Αναργύρους η γραμμή είναι μονή λόγω των εργων υπογειοποίησης ενώ παράλληλα δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση που αποτελεί μία ισχυρή δικλείδα ασφαλείας και αποτρέπει ανθρώπινα λάθη.
Τι λέει ο ΟΣΕ
«Αναφορικά με περιστατικό που σημειώθηκε σήμερα 13 Σεπτεμβρίου 2024, στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, ο ΟΣΕ τονίζει τα εξής:
Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο Σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. ΠΡOTOY εισέλθει στην μονή γραμμή.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:
• Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
• Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
• Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
• Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».
Τι λέει το σωματείο των μηχανοδηγών
«Σήμερα το πρωί 13/9, οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 παραλίγο να συγκρουστούν μετωπικά, μεταξύ των σταθμών της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς. Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε την σύγκρουση είναι ο Πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση, από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή την τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: “…το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών”. Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic Τrain και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα».