Κι όμως, η φραγή λειτουργεί μέχρι στιγμής στα σχολεία

Κι όμως, η φραγή λειτουργεί μέχρι στιγμής στα σχολεία

Πέρυσι επικρατούσε ασυδοσία. Φέτος, στις δύο πρώτες εβδομάδες, η ρουτίνα φαίνεται να αλλάζει, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των εκπαιδευτικών. Ο λόγος; Συνεργάζονται πρωτίστως οι γονείς. Οι πρώτες αποβολές και οι αντιδράσεις

6' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Επεσαν» αποβολές, κυρίως σε λύκεια και δη Επαγγελματικά, αλλά το πράγμα έχει πάει καλά. Ανέλπιστα καλά, όπως λένε στην «Κ» εκπαιδευτικοί. «Τα κινητά τηλέφωνα στην τσάντα. Δεν επιτρέπεται να τα χρησιμοποιείτε σε όλους τους χώρους του σχολείου, αλλιώς έχει αποβολή. Επίσης, να τονιστεί: Οποιος μαθητής βιντεοσκοπεί θα αλλάζει σχολείο», είναι οι ρητές εντολές του υπουργείου Παιδείας που ισχύουν από τη νέα σχολική χρονιά, και οι πρώτες εντυπώσεις των εκπαιδευτικών είναι ότι οι μαθητές έχουν αποδεχθεί και πειθαρχήσει στην απαγόρευση. Βέβαια, σύμφωνα με μαρτυρίες εκπαιδευτικών στην «Κ», έχουν επιβληθεί σε παραβάτες μαθητές πειθαρχικές ποινές, ενώ στην Αχαΐα μία αποβολή πήρε δυσανάλογη δημοσιότητα λόγω της αντίδρασης των γονέων κατά των εκπαιδευτικών που την επέβαλαν. Μάλλον σπάνια εξαίρεση, για όσους γνωρίζουν την κατάσταση στα σχολεία. Εως πέρυσι, και παρότι η ρύθμιση ήταν πιο αυστηρή καθώς απαγόρευε πλήρως ένας μαθητής να έχει κινητό τηλέφωνο μαζί του, η κατάσταση στα σχολεία είχε ξεφύγει. Οι μαθητές χρησιμοποιούσαν συνεχώς τα κινητά, ενώ συχνή ήταν η βιντεοσκόπηση μέσα στο σχολείο και η ανάρτηση του βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το πρόβλημα, φυσικά, με την αλόγιστη χρήση του κινητού αφορά τους μεγαλύτερους μαθητές των γυμνασίων και λυκείων, παρότι και στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχεδόν όλα τα παιδιά διαθέτουν κινητό τηλέφωνο.

Από τις δηλώσεις των εκπαιδευτικών στην «Κ», προκύπτει πως οι λόγοι που έως τώρα η κατάσταση κυλάει ομαλά είναι, αρχικά, ότι η οδηγία του υπ. Παιδείας ως προς τις ποινές είναι σαφής και δεν αφήνει περιθώρια οι εκπαιδευτικοί να είναι επιεικείς είτε λόγω της πίεσης των μαθητών είτε των γονιών τους. «Δεν μπορεί να υπάρξει περίοδος χάριτος, καθώς έτσι στέλνουμε λανθασμένο μήνυμα στα παιδιά και μετά είναι δύσκολο να αντιστραφεί το κλίμα», λέει, μιλώντας στην «Κ», διοικητικό στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. Η κυβέρνηση, μάλιστα, προτίθεται να τοποθετήσει lockers στα σχολεία, στην αρχή πιλοτικά σε κάποια, για να κλειδώνουν τα κινητά τους οι μαθητές και να τα παίρνουν όταν φεύγουν. Lockers, άλλωστε, υπάρχουν ήδη στα ιδιωτικά σχολεία. Ενας άλλος λόγος που έως τώρα δεν υπάρχουν αντιδράσεις είναι ότι οι σύλλογοι διδασκόντων ενημέρωσαν τους γονείς, ενώ εξήγησαν στα παιδιά γιατί δεν πρέπει να χρησιμοποιούν το κινητό στο σχολείο. Ο ρόλος των γονέων είναι κομβικός, αφού από το σπίτι το παιδί εθίζεται στη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Είμαστε, βέβαια, ακόμη στην αρχή. Ο χρόνος θα δείξει αν το μέτρο θα καθιερωθεί ή αν θα υπάρξει χαλάρωση στη συνέχεια.

Το κλίμα έχει αλλάξει

Ζέτα Καλαντζή, Φιλόλογος στο Επαγγελματικό Λύκειο Γκράβας

«Είμαι 10 χρόνια στο ίδιο σχολείο, είναι ένα δύσκολο σχολείο. Πάντα είχαμε προβλήματα με τα κινητά τηλέφωνα των μαθητών. Θυμάμαι πέρυσι, οι μαθητές της Α΄ Λυκείου αντιδρούσαν όταν τους κάναμε παρατήρηση για τη χρήση του κινητού. Η μετάβαση, φέτος, στο νέο καθεστώς απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων στο σχολείο έγινε πολύ ομαλά. Το κλίμα έχει αλλάξει, τα ίδια παιδιά –μαθητές της Β΄ Λυκείου πλέον– δείχνουν να αποδέχονται το μέτρο. Εχει, βέβαια, δοθεί αποβολή σε τρεις μαθητές γιατί χτύπησε το κινητό τους στην τάξη και πήγαν να το εμφανίσουν. Ωστόσο, είναι μικρή μειονότητα με βάση αυτό που αντιμετωπίζαμε πέρυσι. Στους καθηγητές έχει κάνει φοβερή εντύπωση η στάση των παιδιών, που υπακούουν στην οδηγία. Εχουν τρομάξει; Ισως.

Παίζει μεγάλο ρόλο οι εκπαιδευτικοί να είναι αυστηροί στο θέμα, αλλά και να έχουν μιλήσει και εξηγήσει στα παιδιά τον στόχο της απαγόρευσης. Επηρέασαν θετικά και η καμπάνια και η ξεκάθαρη στάση του υπουργείου Παιδείας στο θέμα των ποινών – και αυτό πέρασε και στους γονείς. Αλλωστε, από την οικογένεια ξεκινάει η προσπάθεια. Μακάρι να γινόταν το ίδιο και με το κάπνισμα των μαθητών μέσα στο σχολείο, και οι γονείς αλλά και το υπουργείο να είχαν αυστηρή θέση για την απαγόρευσή του.

Βεβαίως διανύουμε ακόμη την περίοδο μετάβασης. Θα δούμε πώς θα προχωρήσει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Ο έλεγχος αρχίζει από το σπίτι

Ελένη Κωσταρά, Φιλόλογος στο 3ο Γυμνάσιο Γέρακα

Εως πέρυσι τα παιδιά χρησιμοποιούσαν πολύ το κινητό τους μέσα στο σχολείο. Το είχαν ανοιχτό, έψαχναν ευκαιρία να το χρησιμοποιήσουν. Πολλές φορές είχαμε αντιμετωπίσει και περιπτώσεις βιντεοσκόπησης άλλων μαθητών, σε εξωτερικούς χώρους ή στις τουαλέτες. Είναι παιδιά γυμνασίου, αλλά συμβαίνει. Τις πρώτες ημέρες του σχολικού έτους, με το νέο πλαίσιο ποινών για τη χρήση των κινητών δεν υπήρξαν προβλήματα· άλλωστε και εμείς ενημερώσαμε τα παιδιά και ο σύλλογος διδασκόντων δείχνει κατανόηση. Βέβαια, πλέον, είμαστε υποχρεωμένοι να τηρήσουμε την απόφαση του υπουργείου Παιδείας και το γεγονός ότι είναι σαφής μάς «απελευθερώνει».

Η μετάβαση στο νέο καθεστώς απαγόρευσης των κινητών στο σχολείο έγινε πολύ ομαλά. Επηρέασαν θετικά και η καμπάνια και η ξεκάθαρη στάση του υπουργείου Παιδείας στο θέμα των ποινών.

Από την άλλη, σημαντικό ρόλο παίζουν οι γονείς. Ας πούμε, μπορεί να γίνει μια παρεξήγηση στο σχολείο, ένας μικρός τσακωμός μεταξύ μαθητών, αλλά το κλίμα μεταξύ τους να δυναμιτιστεί μέσα από τις αντιδράσεις και τους διαλόγους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα παιδιά δεν έχουν μάθει να μιλούν κατά πρόσωπο, να νιώθουν τις αντιδράσεις του συμμαθητή τους, του φίλου τους, λειτουργούν μόνο μέσα από emoji. Και αυτό δεν ευνοεί την καλή επικοινωνία. Και οι γονείς επιβαρύνουν τη θέση μας, διότι –έχει συμβεί στο παρελθόν– δεν ελέγχουν τη δραστηριότητα του παιδιού στο κινητό τηλέφωνο –τι βλέπει, τι αναρτά– όταν είναι στο σπίτι και ζητούν την ευθύνη από το σχολείο γιατί π.χ. δεν μεσολάβησε σε έναν τσακωμό συμμαθητών ο οποίος είχε ξεκινήσει από το messenger. Θα έπρεπε να είναι σύμμαχοί μας, αλλά όταν επιχειρούμε να βάλουμε όρια στο παιδί, ακόμη και με μία παρατήρηση ή μία ποινή, δικαιολογούν το παιδί τους, όχι εμάς.

Δεν γκρινιάζουν πια

Γιάννης Μπαρτζώκας, Μαθηματικός, διευθυντής στο 2ο Πρότυπο Λύκειο Αθήνας

Η εικόνα έως τώρα είναι ανέλπιστα καλή. Εξηγήσαμε στους μαθητές ότι δεν είναι βίτσιο μας να επιβάλλουμε ποινές εάν χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο μέσα στο σχολείο – πρόκειται για υπουργική οδηγία η οποία, εντέλει, είναι προς όφελός τους. Το γεγονός ότι οι ποινές είναι θεσμοθετημένες, και δεν είναι απολύτως στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών, είναι καθοριστικό στη συμπεριφορά των παιδιών.

Το γεγονός ότι οι ποινές είναι θεσμοθετημένες, και δεν είναι απολύτως στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών, είναι καθοριστικό στη συμπεριφορά των παιδιών. 

Παράλληλα, δεν έχουμε εισπράξει γκρίνια από τους γονείς. Πέρυσι ας πούμε, υπήρξαν περιπτώσεις γονέων που μας έλεγαν ότι δίνουν το κινητό στο παιδί για να μπορούν να επικοινωνούν μαζί του. Τώρα οι μαθητές και οι γονείς, και αυτό το ξεκαθαρίσαμε, μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα του σχολείου. Ρωτήσαμε τους μαθητές εάν θέλουν να μας δίνουν το κινητό το πρωί και να το παίρνουν στη λήξη των μαθημάτων. Δεν είχαμε απάντηση. Νομίζω, άλλωστε, ότι εάν συμβεί αυτό, θα αρχίσει το παιχνίδι του κλέφτη με τον αστυνόμο. Καλύτερα οι μαθητές να γνωρίζουν τις επιπτώσεις εάν κάνουν χρήση του κινητού και να το διαχειρίζονται μόνοι.

Να μείνουμε αυστηροί

Λυδία Χάσεμ, Φιλόλογος σε λύκειο της Μυτιλήνης

Η κατάσταση έως τώρα είναι καλή, αλλά να τονίσω ότι τα παιδιά θεωρούν το κινητό αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους. Πέρυσι θυμάμαι είχαμε και περιστατικά bullying μέσω βιντεοσκόπησης στο διάλειμμα. Μάλιστα οι γονείς παρεμβαίνουν, τις περισσότερες φορές υπέρ των παιδιών τους. Και αυτό δεν βοηθάει. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είμαστε κάθετοι, στην ίδια γραμμή υπέρ της τήρησης του μέτρου.

Κατανοούν τον σκοπό

Σοφοκλής Σωτηρίου, Φυσικός στην Ελληνογερμανική Σχολή

Στο σχολείο ίσχυε η απαγόρευση και τα προηγούμενα χρόνια, άρα δεν υπάρχει διαφορά φέτος. Η επικοινωνία των παιδιών με τους γονείς τους γίνεται μέσω της γραμματείας. Και οι γονείς το έχουν δεχθεί. Βεβαίως, να επισημάνω ότι οι νεότεροι γονείς μαθητών αντιδρούν περισσότερο στην απαγόρευση του κινητού, μάλλον γιατί είναι πιο εξοικειωμένοι με αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας και δίνουν στα παιδιά τους κινητό τηλέφωνο από πολύ μικρή ηλικία. Νομίζω όμως ότι όλοι κατανοούν τη στόχευση του μέτρου και δεν δημιουργούν προβλήματα.

Πέρυσι η χρήση του κινητού ήταν εκτεταμένη, προφανώς πολύ περισσότερο στα διαλείμματα. Φέτος, ενημερώσαμε τους γονείς για το νέο πλαίσιο ποινών, το εξηγήσαμε και στα παιδιά.

Ισως το πρώτο μούδιασμα

Χάιδω Καλλιτσάκη, Φιλόλογος στο 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Αθήνας

Πέρυσι η χρήση του κινητού ήταν εκτεταμένη, προφανώς πολύ περισσότερο στα διαλείμματα. Φέτος, καλά πάμε προς το παρόν. Ενημερώσαμε τους γονείς για το νέο πλαίσιο ποινών, το εξηγήσαμε και στα παιδιά. Στο γυμνάσιο, πάντως, είναι πιο εύκολο να τηρηθούν τα μέτρα, καθώς, λόγω ηλικίας, δεν ήταν έως πέρυσι εκτεταμένη η χρήση του. Μάλιστα είναι φυσικό πως έχουν αυξηθεί τα παιδιά που έρχονται και ζητούν να τηλεφωνήσουν στους γονείς από το τηλέφωνο του σχολείου. Οι γονείς επίσης είναι θετικοί. Είναι το πρώτο μούδιασμα των μέτρων; Θα δείξει. Μικρό καλάθι κρατάω.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT