Από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2026 θα μπορούν οι υποψήφιοι όλων των επιστημονικών πεδίων να διεκδικήσουν μια θέση στις στρατιωτικές σχολές. Σήμερα μπορούν να εισαχθούν μόνο μέσω του 2ου επιστημονικού πεδίου, των θετικών και τεχνολογικών επιστημών.
Η απόφαση για αύξηση των δεξαμενών από τις οποίες επιλέγονται τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων εντάσσεται στο πακέτο μέτρων –το παρουσίασε κατ’ αποκλειστικότητα η «Κ» στις 6/9, σε ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου– που έχει αποφασίσει το υπουργείο Αμυνας με στόχο οι στρατιωτικές σχολές να προσελκύσουν φοιτητές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», οι μαθητές της φετινής Β΄ Λυκείου, όντας τελειόφοιτοι το 2026, θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν σε κάποια στρατιωτική σχολή ανεξαρτήτως του επιστημονικού προσανατολισμού τον οποίο έχουν επιλέξει (π.χ. θεωρητικών ή θετικών επιστημών, ή επιστημών υγείας). Ενας από τους βασικούς λόγους είναι ότι οι φετινοί υποψήφιοι έχουν ήδη επιλέξει επιστημονικό πεδίο. Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», όταν δημοσιοποιήθηκαν οι προθέσεις του υπουργείου Αμυνας οι στρατιωτικές να ενταχθούν και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία, υποψήφιοι που επέλεξαν το 2ο πεδίο για να διεκδικήσουν μια θέση σε στρατιωτική σχολή αξιωματικών σκέφθηκαν να αλλάξουν πεδίο και να επιλέξουν το 4ο (οικονομίας και πληροφορικής), καθώς οι υποψήφιοι του 4ου έχουν πλεονέκτημα σε σχέση με τους υποψηφίους του 2ου λόγω ευκολότερων μαθημάτων. Στο 2ο εξετάζονται η Νεοελληνική Γλώσσα – Εκθεση και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία, και στο 4ο η Νεοελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία. Ωστόσο, η προθεσμία για αλλαγή επιστημονικού προσανατολισμού – πεδίου έχει ολοκληρωθεί.
Από την άλλη πρέπει να βρεθεί απάντηση στις δικαιολογημένες ενστάσεις εκπαιδευτικών κατά πόσον υποψήφιοι, όπως π.χ. της θεωρητικής κατεύθυνσης που εξετάζονται σε Αρχαία, Λατινικά, Ιστορικά και Γλώσσα – Λογοτεχνία, έχουν το γνωσιακό υπόβαθρο από το λύκειο σε μαθήματα βασικά για τη φοίτηση σε κάποια στρατιωτική σχολή. Σήμερα οι εισακτέοι των στρατιωτικών σχολών εξετάζονται σε Φυσική, Μαθηματικά, Χημεία και Γλώσσα – Λογοτεχνία.
Μια απάντηση για να ξεπεραστεί το εμπόδιο είναι για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης να μετράει η επίδοσή τους στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου (το λεγόμενο «κόντρα» μάθημα του πεδίου τους). Ωστόσο υπάρχει κίνδυνος η λύση αυτή να εγείρει διαμαρτυρίες περί κατάργησης του αδιάβλητου των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς η εξέταση στα μαθήματα γενικής παιδείας γίνεται ενδοσχολικά και τα δύο από τα τέσσερα θέματα επιλέγονται από τον διδάσκοντα καθηγητή και άλλα δύο από την Τράπεζα Θεμάτων. Τέλος, τα γραπτά διορθώνονται από τον διδάσκοντα καθηγητή. Μια άλλη λύση είναι οι υποψήφιοι από το 1ο πεδίο να εισάγονται μόνο σε στρατιωτικές σχολές, το αντικείμενο των οποίων σχετίζεται με τα μαθήματα στα οποία έχουν εξεταστεί (π.χ. υπαξιωματικών εφοδιασμού).
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής
Πάντως, για να μη μείνουν κενές θέσεις στις στρατιωτικές σχολές και κατά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025 –συμβαίνει από το 2022, όταν για πρώτη φορά εφαρμόστηκε η ελάχιστη βάσης εισαγωγής, και μετά (φέτος έμειναν στα αζήτητα περί τις 450 θέσεις)– οι στρατιωτικές σχολές μείωσαν τον συντελεστή διαμόρφωσης της ΕΒΕ τους (όπως μπορούν να κάνουν όλα τα ΑΕΙ) ώστε να τη χαμηλώσουν, και άρα να πάρουν περισσότερους υποψηφίους με χαμηλότερες επιδόσεις και να συμπληρώσουν τις διαθέσιμες θέσεις.
Επίσης, για την προσέλκυση αποφοίτων λυκείου στις στρατιωτικές σχολές το υπουργείο Αμυνας έχει αποφασίσει, όπως έχει παρουσιάσει η «Κ», την αναπροσαρμογή των μισθών των σπουδαστών στις στρατιωτικές σχολές στα πρότυπα των σχολών της Αστυνομίας και την ανακαίνιση των στρατιωτικών σχολών προκειμένου αυτές να ανταποκρίνονται σε σύγχρονα πρότυπα, ώστε η ποιότητα ζωής των σπουδαστών να είναι υψηλή.