To μεγάλο κόλπο με τη νοθεία καυσίμων

To μεγάλο κόλπο με τη νοθεία καυσίμων

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ηταν η πιο συνεπής εταιρεία στις πληρωμές της…», λέει ένας από τους μεταπωλητές καυσίμων που επικοινώνησε με την «Κ», με αφορμή τη σύλληψη του ιδιοκτήτη της ΕΤΕΚΑ, Γιώργου Σπανού. Ταυτόχρονα, στενοί συνεργάτες του κ. Σπανού σημειώνουν ότι η σχέση του με συγκεκριμένο ιδιοκτήτη αλυσίδας εννέα πρατηρίων, κυρίως στη Δυτική Αθήνα, απέβη «μοιραία», χωρίς ο ίδιος να έχει ευθύνη για όσα έκαναν πρατηριούχοι και οδηγοί. Ομως, εκείνοι που γνωρίζουν την υπόθεση από την αρχή υπογραμμίζουν ότι οι απόψεις αυτές δεν ανταποκρίνονται στα όσα κατεγράφησαν στην ηλεκτρονική παρακολούθηση των μελών της ομάδας που προωθούσε το ναυτιλιακό καύσιμο στην εσωτερική αγορά.

«Υπάρχει ένα μέρος της αγοράς, κάποιοι το υπολογίζουν στο 1/3, που στηρίζει την επιβίωσή του σε παραβατικές πρακτικές. Δεν γίνεται ο κόσμος να τουρτουρίζει και αυτοί να συνεχίζουν το βιολί τους, σαν να μην έχει αλλάξει το παραμικρό στη χώρα…», σημειώνει στην «Κ» κυβερνητικός παράγοντας. Και συνεχίζει: «Πολλά από τα μέλη του κυκλώματος πολέμησαν τα μέτρα εξυγίανσης της αγοράς, που δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα, την προηγούμενη εξίσωση των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης και τα συστήματα εισροών – εκροών, ενώ φρόντιζαν με κάθε τρόπο να υπονομεύονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί…».

Αρχικά, τα κυκλώματα λαθρεμπορίας θέλησαν να προσαρμοστούν στην εποχή που θα έπρεπε να παρουσιάζονται ολοκληρωμένα ισοζύγια «του τι μπαίνει και τι βγαίνει» σε κάθε φάση της διακίνησης καυσίμων. Σήμερα, μόλις 10 πρατήρια στέλνουν ισοζύγια στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, που είναι έτοιμη να επεξεργασθεί στοιχεία.

Πριν από ένα χρόνο, σε αλλεπάλληλες νυχτερινές εξορμήσεις με τη βοήθεια επαγγελματιών του κλάδου διαπιστώθηκε ότι σε πρατήρια που διαφήμιζαν ότι διέθεταν εγκατεστημένο σύστημα εισροών – εκροών, οι καταναλωτές πλήρωναν για ελλειμματικές παραδόσεις χάρη στο «πείραγμα» των αντλιών. Τέσσερα από τα πρατήρια αυτά ελέγχθηκαν αυτή την εβδομάδα και βρέθηκαν δεξαμενές που δεν ήταν συνδεδεμένες με τις αντλίες ή άλλες που ήταν συνδεδεμένες, αλλά δεν διέθεταν ηλεκτρονικές ράβδους μέτρησης του καυσίμου. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο εγκαταστάτης των συστημάτων αυτών ήταν ο ίδιος…

Η διαιώνιση αυτού του καθεστώτος προϋπέθετε συνέχιση ελέγχων, για τους οποίους οι ελεγχόμενοι θα ειδοποιούνταν προκαταβολικά. Και η αλήθεια είναι ότι το πρόγραμμα των ελέγχων των ΚΕΔΑΚ «έβγαινε» 3-4 μέρες πριν από τον έλεγχο, με αποτέλεσμα, κατά κανόνα, οι πρατηριούχοι να… περιμένουν τα συνεργεία ελέγχου.Ταυτόχρονα, ορισμένα από τα πρατήρια που φέρονται να εμπλέκονται στο κύκλωμα παραλαβής και διάθεσης ατελώνιστου ναυτιλιακού καυσίμου συμπεριλαμβάνονταν στα φθηνότερα πρατήρια του «Παρατηρητηρίου Τιμών» του υπουργείου Εμπορίου, προς δόξαν… των κορόιδων που αγόραζαν από αυτά, αλλά και των πολιτικών, που στο όνομα του ελέγχου των τιμών, υποδύονταν τους «φιλολαϊκούς». Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρατήρια που ελέγχθηκαν το βράδυ Τρίτης προς Τετάρτη παρουσίαζαν διαφορές 6 -7 λεπτών στο λίτρο σε σχέση με γειτονικά πρατήρια, πωλώντας σε δύο περιπτώσεις πολύ κάτω από το κόστος αγοράς, όπως εμφανιζόταν εκείνες τις μέρες. «Σε ορισμένες περιπτώσεις οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν τολμούν να αγγίξουν τέτοιους πρατηριούχους, διότι κάνουν μεγάλους τζίρους, γνωρίζουν πώς τους κάνουν, δεν θέλουν όμως να χάσουν τον πωλητή της λιανικής, αλλά και το σημείο πώλησης…», λέει στην «Κ» παλαιό στέλεχος ενός από τους δύο μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους της χώρας.

Καθώς οι επιχειρήσεις εμπορίας «βυθίστηκαν» πέρυσι στα αποτελέσματα των ισολογισμών τους, παρουσιάζοντας μεγάλες ζημίες, και οι δύο μεγάλοι όμιλοι ακολουθούν μια επιθετική πολιτική καταγραφής ισοζυγίων σε κάθε φάση της μεταφοράς, οι μικρότεροι «παίκτες» της αγοράς προσπαθούν αποκλειστικά να… «παίξουν» με τις τιμές. «Παρά το χτύπημα στο κύκλωμα της Αθήνας, που είναι ένα από τα πολλά, πρατήρια και μεταπωλητές στη Δυτική Ελλάδα και στη Μακεδονία συνεχίζουν σχεδόν ανεμπόδιστοι το έργο της νοθείας με ναυτιλιακό καύσιμο. «Εκεί», λέει στην «Κ» αξιωματούχος της ΕΛ.ΑΣ., «δεν υπάρχουν κλιμάκια, οι τοπικές αρχές αδιαφορούν και όσοι χάσουν τις άδειες γνωρίζουν ότι κάποιος συγγενής ή φίλος θα τους βοηθήσει ώστε να ξανανοίξουν το πρατήριο με άλλο όνομα»…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή