Ηλεκτρονική εξοικονόμηση πόρων

Ηλεκτρονική εξοικονόμηση πόρων

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πάνω από τέσσερα εκατομμύρια ευρώ έχει εξοικονομήσει η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) το 2013, από τη διεξαγωγή ηλεκτρονικών δημοπρασιών κατά τις διαδικασίες πρόχειρων διαγωνισμών προμηθειών. Τα εντυπωσιακά στοιχεία που παραθέτει η «Κ» καταδεικνύουν ότι οι προμηθευτές που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς υπερτιμολογούσαν επί χρόνια τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο από την πλευρά του κατακύρωνε προσφορές χωρίς να αναζητεί την πιο συμφέρουσα λύση.

Χαρακτηριστική περίπτωση, που αποδεικνύει την απόκλιση μεταξύ οικονομικών προσφορών και πραγματικού τελικού κόστους, είναι ο πρόσφατος διαγωνισμός της ΣΤΑΣΥ για την Προμήθεια, Αναγόμωση και Συντήρηση Πυροσβεστήρων των γραμμών 1, 2 & 3 του μετρό. Ο διαγωνισμός που διεξήγαγε η ΣΤΑΣΥ, το αποτέλεσμα της οποίας διαμορφώνει την τιμή εκκίνησης της ηλεκτρονικής δημοπρασίας, στα τέλη Ιανουαρίου, είχε προϋπολογίσει 50.000 ευρώ για το παραπάνω έργο. Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός του έργου καθορίζεται με βάση το κόστος παλαιότερης προμήθειας που έχει καταβάλει η εταιρεία για το αντίστοιχο έργο. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν τέσσερις εταιρείες εκ των οποίων οι δύο προσέφεραν τίμημα 49.238 ευρώ και 48.080 ευρώ, δηλαδή πολύ κοντά στον προϋπολογισμό που είχε ορίσει η εταιρεία. Η τρίτη εταιρεία, που προσέφερε 48.258 ευρώ, αποκλείστηκε καθώς δεν είχε προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά κατά την υποβολή του φακέλου. Η τέταρτη εταιρεία υπέβαλε προσφορά περιορισμένη κατά πάνω από 50% σε σχέση με την τιμή του προϋπολογισμού (22.371,28 ευρώ). Η εταιρεία, έχοντας αξιολογήσει τις προσφορές, κατακύρωσε ως συμφερότερη την προσφορά του τελευταίου, η οποία αποτέλεσε και την τιμή εκκίνησης της ηλεκτρονικής δημοπρασίας. Στη δημοπρασία συμμετείχαν οι δύο από τις αρχικώς τέσσερις εταιρείες που είχαν συμμετάσχει (ο προμηθευτής που προσέφερε τη χαμηλότερη τιμή και εκείνος που προσέφερε 48.080 ευρώ). Υστερα από 28 «χτυπήματα» μεταξύ των δύο τελικών διαγωνιζομένων, η εταιρεία που κέρδισε τον διαγωνισμό κατέληξε να προσφέρει το έργο έναντι 16.371,28 ευρώ. Οι μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ της αρχικής τιμής και αυτής που επιτεύχθηκε τελικώς καταδεικνύουν το όργιο σπατάλης που σημειωνόταν επί χρόνια στο Δημόσιο.

Το εντυπωσιακότερο όλων είναι ότι δεν υποχρεούνται όλοι οι δημόσιοι οργανισμοί να ακολουθούν τη διαδικασία της ηλεκτρονικής δημοπρασίας στους διαγωνισμούς τους, παρά μόνο σε όσες προβλέπεται στον κανονισμό τους.

Αντίστοιχο περιστατικό παρατηρείται σε διαγωνισμό της ΣΤΑΣΥ για την αντικατάσταση υαλοπίνακα στον σταθμό «Περιστέρι» όπου ο προϋπολογισμός όριζε αντίτιμο 6.000 ευρώ, και οι δύο προμηθευτές που συμμετείχαν στην δημοπρασία προσέφεραν αρχικώς 6.000 ευρώ και 2.400 ευρώ. Μετά το τέλος της δημοπρασίας η πρώτη εταιρεία ήθελε να αναλάβει το έργο έναντι 2.020 ευρώ (και όχι 6.000 ευρώ που ζήτησε αρχικώς), και η δεύτερη -η οποία πήρε και το έργο- έναντι 1.980 ευρώ.

Πλεόνασμα

Η τροποποίηση των διαδικασιών προμηθειών συνέβαλε και στα θετικά οικονομικά αποτέλεσμα που εμφάνισε η ΣΤΑΣΥ το 2013. Σύμφωνα με τα οριστικά αποτελέσματά της, η ΣΤΑΣΥ κατέγραψε πλεόνασμα 5.566.592 ευρώ, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόχος που προβλεπόταν στον προϋπολογισμό της ήθελε την εταιρεία να εμφανίζει το 2013 έλλειμμα 18,8 εκατ. ευρώ, ενώ το 2012 κατέγραψε έλλειμμα 27,308 εκατ. ευρώ και 32,121 εκατ. ευρώ το 2011.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή