ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Με γοργούς ρυθμούς τα οδικά έργα

me-gorgoys-rythmoys-ta-odika-erga-2010849

Περισσότερες από 4.000 θέσεις εργασίας εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου στην κατασκευή των τεσσάρων παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων. Το υπουργείο Υποδομών παρακολουθεί στενά την πρόοδο των εργασιών, καθώς το χρονοδιάγραμμα δεν αφήνει περιθώρια για καθυστερήσεις. Η προσοχή των υπηρεσιών εστιάζεται στις λιγοστές μεν αλλά επείγουσες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.

Ας δούμε πού βρίσκονται τα πράγματα στους τέσσερις άξονες, μετά την καταβολή των πρώτων 866 εκατομμυρίων ευρώ από την πρόσφατη συμφωνία Δημοσίου, τραπεζών και κατασκευαστών.

• Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα
Η κοινοπραξία Απιον Κλέος εργάζεται σήμερα σε τέσσερα εργοτάξια (στο Ζευγολατιό, το Ξυλόκαστρο, την Αιγείρα και το Αίγιο) απασχολώντας περί τα 950 άτομα. Μέχρι τον Σεπτέμβριο εκτιμάται ότι ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στο έργο θα έχει φθάσει τα 2.300 άτομα.

Οσον αφορά την πρόοδο του έργου, οι χωματουργικές εργασίες βρίσκονται στο 60,7%, η κατασκευή τοίχων αντιστήριξης στο 27%, οδοστρωμάτων στο 22% και ασφαλτικών στο 15%. Οι δέκα διπλές σήραγγες του έργου βρίσκονται συνολικά στο 70%, με τις πιο προχωρημένες κατασκευαστικά να είναι οι σήραγγες Δερβενίου (98%) και Ακράτας (94%). Αρχαιολογικές ανασκαφές πραγματοποιούνται μόνο σε τρία σημεία και θεωρείται ότι βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Να σημειωθεί ότι η δημοπράτηση του τμήματος Πάτρας- Πύργου (που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο) τοποθετείται πλέον τον Μάιο.

• Αντίρριο – Ιωάννινα
Οι ρυθμοί στο έργο είναι ακόμα χαμηλοί (η συνολική πρόοδος του έργου ανέρχεται στο 32,5%), αλλά ανεβαίνουν συνεχώς. Σήμερα απασχολούνται 650 άτομα σε πέντε εργοτάξια (Εύηνος, Αμβρακία, Σύκουλα, Γυμνότοπος, Πέρδικα), τα οποία εκτιμάται ότι τα φθάσουν τα 3.000 μετά το καλοκαίρι. Το χρονοδιάγραμμα του έργου, πάντως, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο, καθώς μεγάλα τεχνικά έργα δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει, ιδίως στο βόρειο κομμάτι του. Για παράδειγμα, το έργο έχει 23 μεγάλες γέφυρες, εκ των οποίων οι 8 δεν έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται (οι πιο προχωρημένες είναι οι γέφυρες Ευήνου, στο 90% και Μακύνειας, στο 70%). Επίσης εκκρεμούν ορισμένες απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές ανασκαφές. Η σημαντικότερη των εκκρεμοτήτων πάντως είναι η σήραγγα της Κλόκοβας, που μόλις πρόσφατα αποφασίστηκε ότι θα κατασκευαστεί. Ο εργολάβος πρέπει να καταθέσει το ταχύτερο δυνατόν τις μελέτες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου (τόσο για την Κλόκοβα, όσο και κάποια άλλα σημεία όπου αποφασίστηκε να γίνουν βελτιώσεις στη χάραξη). Μόλις το ΥΠΕΚΑ δώσει το «πράσινο φως» θα μπορέσει να ξεκινήσει η διαδικασία των απαλλοτριώσεων. Σε κάθε περίπτωση, η ολοκλήρωση της σήραγγας τοποθετείται χρονικά από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών το καλοκαίρι του 2016.

• Ε65
Σε ό,τι απέμεινε από το «δίδυμο» της Ιονίας Οδού έργο, οι εργασίες ουσιαστικά δεν έχουν ξεκινήσει. Σε τέσσερα εργοτάξια (Τρίκαλα, Καρδίτσα, Ανάβρα, Λιανοκλάδι) απασχολούνται σήμερα περί τα 200 άτομα. Το κομμάτι Ξυνιάδας- Τρικάλων, πάντως, είναι πεδινό, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και συνεπώς δεν επείγει. Οσον αφορά το κομμάτι της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης που βρίσκεται υπό κατασκευή στον Μαλιακό κόλπο ως δημόσιο έργο (και θα «ενταχθεί» στον Ε65), το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι κινείται και πάλι ικανοποιητικά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Αύγουστο του 2015.

• Μαλιακός – Κλειδί
Τέλος, ο πιο προχωρημένος από τους τέσσερις άξονες εκτιμάται ότι θα δοθεί στην κυκλοφορία τον Αύγουστο του 2015. Σήμερα στο έργο απασχολούνται περίπου 400 άτομα σε 6 εργοτάξια μέσα και γύρω από τις 3 μεγάλες σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα. Ο αριθμός των απασχολούμενων εκτιμάται ότι θα φθάσει τους 1.000 μέχρι τον Σεπτέμβριο. Οσον αφορά την πρόοδο των εργασιών, στις δύο σήραγγες των Τεμπών έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού. Ενώ στη σήραγγα Πλαταμώνα η διάνοιξη του πρώτου κλάδου θα ολοκληρωθεί μέσα στον μήνα και του δεύτερου τον Μάιο. Το έργο περιλαμβάνει και 27 γέφυρες, που βρίσκονται στο 54%  (οι 13 από τις 27 είναι έτοιμες σε ποσοστό άνω του 80%). Η μόνη γέφυρα που δεν έχει ξεκινήσει είναι εκείνη της νότιας εισόδου των σηράγγων, λόγω ζητήματος που έπρεπε να λυθεί με την ΕΡΓΟΣΕ.