Γλέζος: «Η υπογραφή συνθήκης ειρήνης προϋπόθεση για την πληρωμή οφειλών από τη Γερμανία»

Γλέζος: «Η υπογραφή συνθήκης ειρήνης προϋπόθεση για την πληρωμή οφειλών από τη Γερμανία»

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Το αίτημά μας σήμερα είναι ένα: Υπογραφή συνθήκης ειρήνης με τη Γερμανία που αποφεύγουν να υπογράψουν οι πάντα νομότυποι Γερμανοί, γιατί μόνο τότε θα υποχρεωθούν να πληρώσουν τις οφειλές τους στην Ελλάδα», τόνισε ο Μανώλης Γλέζος, βουλευτής και πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Διεκδίκησης των Οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε σήμερα στην ΕΣΗΕΑ.

Αφορμή για τη συνέντευξη Τύπου στάθηκε η συγγνώμη που ζήτησε ο Γερμανός Πρόεδρος Γιόαχιμ Γκάουκ -κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στις αρχές Μαρτίου στο χωριό Λιγκιάδες της Ηπείρου- από τις οικογένειες των θυμάτων για τις θηριωδίες που διέπραξαν οι ναζί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Παρουσία προέδρων Πανελλήνιων Αντιστασιακών Οργανώσεων, μελών του Εθνικού Συμβουλίου και βουλευτών, επιχειρήθηκε ένας απολογισμός της επίσκεψης του κ. Γκάουκ στην Ελλάδα και της συνολικής παρέμβασης του Εθνικού Συμβουλίου Διεκδίκησης και άσκηση πίεσης για την άμεση συγκρότηση και ενεργοποίηση της διακομματικής κοινοβουλευτικής επιτροπής διεκδίκησης των γερμανικών οφειλών.

«Είναι εύκολο να ζητήσει κάποιος συγγνώμη, αν δεν θέλει να αναλάβει τις συνέπειες και να πάρει αποφάσεις» είπε στο μήνυμά του ο Κριστόφ Σμικ-Γκουστάβους, καθηγητής της Ιστορίας του Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Βρέμης, ο οποίος τεκμηρίωσε και ανέδειξε το Ολοκαύτωμα στους Λιγκιάδες, σημειώνοντας πως χωρίς πίεση από την Ελλάδα στο θέμα των διεκδικήσεων η κατάσταση δεν θα αλλάξει ποτέ.

Ο Μανώλης Γλέζος ανέλυσε τις κατηγορίες οφειλών της Γερμανίας και προς το ελληνικό Δημόσιο (ζημιές στην ελληνική οικονομία, κατοχικό δάνειο, ληστεία σε αρχαιολογικούς θησαυρούς και έργα τέχνης) και προς τον ελληνικό λαό, υπογραμμίζοντας πως το ύψος των οφειλών σχετικά με τις ζημιές στην ελληνική οικονομία είναι ορισμένο από τη Διασυμμαχική Επιτροπή στο Παρίσι το 1946. «Είναι τρομερή η προσπάθεια νοθείας των ποσών που επιχειρείται το τελευταίο διάστημα», σημείωσε ο κ. Γλέζος. «Η Γερμανία έχει πληρώσει όλες τις χώρες εκτός από την Ελλάδα. Πριν τρεις μήνες αποφάσισε να συνταξιοδοτήσει τα θύματα εβραϊκής καταγωγής που βρίσκονται στο Ισραήλ. Μας εκδικείται η Γερμανία; Γιατί;». Παράλληλα, τόνισε πως «ο όρος “πολεμικές αποζημιώσεις” δεν υπάρχει στο διεθνές δίκαιο. Υπάρχουν οφειλές προσδιορισμένες από διεθνή συμβούλια. Οφειλές προς το Δημόσιο και προς τους πολίτες».

«Πόσο ειλικρινής μπορεί να είναι μια συγγνώμη όταν δεν συνοδεύεται από αντίστοιχες πράξεις; Πώς αναγνωρίζεις το ηθικό χρέος όταν δεν συνεχίζεις στην έμπρακτη αποζημίωση;» αναρωτήθηκε ο Αριστομένης Συγγελάκης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Εθνικού Συμβουλίου Διεκδίκησης κι εκπρόσωπος της αντιπροσωπείας στους Λιγκιάδες, χαρακτηρίζοντας τη συγγνώμη του Γερμανού Προέδρου ως μια σχεδιασμένη προσπάθεια κατευνασμού του ελληνικού λαού. «Δεν θα ησυχάσουμε αν δεν βρούμε δικαιοσύνη», είπε.

«Δεκαοχτώ χρόνια πριν οι Γερμανοί μιλούσαν για συμπάθεια, τώρα μιλάνε για συγγνώμη», τόνισε η Χριστίνα Σταμούλη, νομικός και μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Εθνικού Συμβουλίου Διεκδίκησης κάνοντας μία αναδρομή στο χρονικό της δικαστικής απόφασης του Διστόμου και στην άρνηση των υπουργών Δικαιοσύνης από το 2000 να εκτελέσουν τη δικαστική απόφαση.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση του Εθνικού Συμβουλίου, «70 χρόνια μετά τη λήξη της Κατοχής έχει έλθει, επιτέλους, η ώρα για τη δικαίωση της Θυσίας του ελληνικού λαού. Μιας Θυσίας, που συνέβαλε τα μέγιστα στην απελευθέρωση της Ευρώπης και της ίδιας της Γερμανίας από τον ναζιστικό ζυγό. Κάτι που η Γερμανία οφείλει να μη λησμονεί. Η καταβολή των αποζημιώσεων των θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας και των επανορθώσεων για την καταστροφή των υποδομών και την αρπαγή του πλούτου του λαού μας, καθώς και η επιστροφή του κατοχικού αναγκαστικού δανείου και των κλαπέντων πολιτιστικών θησαυρών αποτελούν προϋπόθεση για να ανοίξει μία νέα περίοδος ειρήνης και ουσιαστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο λαών, με θεμέλια την ειλικρίνεια, την ισότητα και την αμοιβαιότητα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή