ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι δυσκολίες της συμφωνίας για τα υποβρύχια

oi-dyskolies-tis-symfonias-gia-ta-ypovrychia-2014637

Πριν από τη συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με τον Ισκαντάρ Σάφα, να παραχωρήσει η Privinvest τα ΕΝΑΕ (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) στο υπουργείο Αμύνης για να ολοκληρωθούν οι εργασίες για τα τέσσερα υποβρύχια έναντι 75 εκατ. ευρώ, οι δύο πλευρές είχαν έλθει πολύ κοντά σε μία άλλη συμφωνία που ναυάγησε. Αφορούσε τη ναυπήγηση των υποβρυχίων έτσι όπως η κατασκευή τους είχε «αποτυπωθεί» στον νόμο 3885.

Οπως πληροφορήθηκε η «Κ» από δύο διαφορετικές κυβερνητικές πηγές, αυτή την εβδομάδα η ιδέα ήταν να προχωρήσει η κατασκευή των υποβρυχίων με ένα ποσό περί τα 175 – 200 εκατ., με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου και ένα μέρος ιδιωτικής χρηματοδότησης από ξένο οίκο. «Δεν αφορούσε όλα τα υποβρύχια, αλλά μόνο τα τέσσερα και το μέτρο αυτό είχε κριθεί αναγκαίο μετά μια αποτύπωση της κατάστασης από ένα μεικτό κλιμάκιο των ΕΝΑΕ και του Πολεμικού Ναυτικού πριν από 9 μήνες. Δεν προχωρήσαμε, όμως, λόγω της αλλαγής στο υπουργείο Αμύνης, αλλά και επειδή δεν υπήρχαν τα χρήματα…», είπαν οι ίδιες πηγές.

Αιφνιδιασμός

Και ο πρώην υπουργός Αμύνης, Πάνος Παναγιωτόπουλος, είχε ζητήσει συνάντηση με τον κ. Σάφα. Ωστόσο, ο Λιβανέζος την απέφυγε διότι θεωρούσε ότι δεν υπήρχαν προϋποθέσεις για να καταλήξει κάπου. Η πρόσκληση του κ. Αβραμόπουλου για την συνάντησή τους στις 25 Φεβρουαρίου τον αιφνιδίασε, όπως και η επιμονή του ότι το Π.Ν. μπορεί να ολοκληρώσει τα υποβρύχια σ’ ένα εξάμηνο.Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο κ. Σάφα ανέφερε σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που απέστειλε δύο μέρες μετά τη συνάντηση, ότι παρά τη βεβαιότητα του αρχηγού του Π.Ν. ότι θα αρκούσαν έξι μήνες για την ολοκλήρωση της κατασκευής των υποβρυχίων, ο ίδιος είναι έτοιμος να παραχωρήσει τα ΕΝΑΕ στο Π.Ν. για όσο διάστημα χρειασθεί.

Παραμένει πάντως ασαφές το σκέλος του πώς θα αποτυπωθεί συμβατικά η συμφωνία Αβραμόπουλου – Σάφα, κυρίως για το ποιος θα έχει την ποινική και αστική ευθύνη στα Ναυπηγεία αν συμβεί κάτι απρόοπτο (π.χ. ατύχημα).

Ανεξάρτητες νομικές πηγές, με γνώση της διαπραγμάτευσης, επέμεναν μιλώντας στην «Κ» ότι η υλοποίηση μιας τέτοιας συμφωνίας είναι αδύνατη χωρίς ένα συμβατικό κείμενο που να διασφαλίζει -όσο είναι δυνατόν- τα αντικρουόμενα συμφέροντα των αντισυμβαλλομένων. Η πλευρά του κ. Σάφα κατέθεσε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ένα μέρος της αλληλογραφίας που ακολούθησε στο δικαστήριο, ως απόδειξη καλής πίστης αλλά και ως απόδειξη των θέσεων που αναφέρει στην προσφυγή της.

Εργαζόμενοι, που μίλησαν στην «Κ», ανέφεραν ότι ο «διαχωρισμός» της λειτουργίας των Ναυπηγείων από την κατασκευή των υποβρυχίων είναι πρακτικά αδύνατος. «Εχουμε χρέη στη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ κ.λπ. Χρειαζόμαστε ρεύμα για να δουλέψουμε τα υποβρύχια. Ποιος θα πληρώσει τους παλιούς λογαριασμούς σε μια εταιρεία με κεφάλαιο 25.000 ευρώ;», είπε στην «Κ» ένας από τους εκπροσώπους των εργαζομένων που συνομίλησαν την περασμένη εβδομάδα με την ηγεσία του υπουργείου Αμύνης. Η ίδια προβληματική ισχύει και για τα χρέη -40 εκατ.- προς το ΙΚΑ και την εφορία. Αλλά στο ΥΕΘΑ είναι κατηγορηματικοί:

«Αυτό που συμφωνήθηκε δεν έχει σχέση με τα χρέη της ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων. Αυτά αφορούν τους επιχειρηματίες. Στη συμφωνία για τα υποβρύχια μιλάμε μόνο για την παραλαβή των σκαφών με τα 75 εκατ. που είναι γραμμένα γι’ αυτόν τον σκοπό».