ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η Ελλάδα ελκύει ξανά ομογενείς

i-ellada-elkyei-xana-omogeneis-2015824

«Timing is everything». Αυτή ήταν η αφοπλιστική απάντηση που έδωσε στο ακροατήριο ο Ελληνοαυστραλός Νίκος Γονιός, όταν του ζητήθηκε να δώσει ως πρεσβύτερος συμβουλές προς νέους Ελληνες επιχειρηματίες. Οπως τόνισε ο 42χρονος που δραστηριοποιείται επιτυχώς εδώ και είκοσι χρόνια στις επιχειρήσεις λογισμικού και στις online υπηρεσίες, «το ζητούμενο δεν είναι απαραίτητα τα χρήματα, αυτά δεν αποτελούν εχέγγυο για την επιτυχία». «Τώρα, μπορεί οι συνθήκες να μην είναι ιδανικές στην Ελλάδα για ορισμένες επιχειρήσεις· πρέπει να αφουγκραστείτε τι σηκώνει η αγορά και να της το προσφέρετε», εξήγησε στους παρευρισκόμενους στην τρίτη συνάντηση του υπό σύσταση Angel Investors Network της Αθήνας.

Το τρίπτυχο της επιτυχίας

Το τρίπτυχο της επιτυχίας, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η δυνατή ομάδα, η εξωστρέφεια και η… ταπεινότητα, «που κρατάει τη στιγμή της επιτυχίας τον νέο επιχειρηματία να πατάει στη γη…». Ο ίδιος, όντας επιχειρηματίας στην απομονωμένη Αυστραλία και έχοντας ως βάση το Σίδνεϊ, αξιοποίησε εξαρχής το Διαδίκτυο για να κάνει τις επιχειρήσεις του εξωστρεφείς. «Οταν κάποιος ξεκινάει μια επιχείρηση, πρέπει να σκέφτεται παγκόσμια, είναι μονόδρομος, ειδικά όταν η βάση του είναι μια χώρα όπως η Ελλάδα».

Τη στιγμή που χιλιάδες Ελληνες φλερτάρουν με το όνειρο της μετανάστευσης στην Αυστραλία, ο Νίκος Γονιός, γεννημένος στο Σίδνεϊ το 1971 από Ελληνες γονείς, κάνει ακριβώς το αντίθετο: σκέφτεται να επεκτείνει την επιχειρηματική του δραστηριότητα στην Αθήνα. «Βρίσκομαι εδώ για να ανιχνεύσω ευκαιρίες στην ελληνική αγορά», εξηγεί στην «Κ», «σκοπεύω να υποστηρίξω οικονομικά δύο-τρεις ελληνικές online επιχειρήσεις, στις οποίες θα μεταφέρω όσα έχω μάθει». Αποτελεί η μεταφορά τεχνογνωσίας προς την Ελλάδα τάση που διαμορφώνεται στους κόλπους της ελληνικής παροικίας; «Συζητείται πολύ, αλλά λίγοι εντέλει το τολμούν» απαντά, «εν μέρει ευθύνεται και η νοοτροπία των επιχειρηματιών σας εδώ, που νομίζουν ότι τα κάνουν όλα άριστα και δεν δέχονται οδηγίες από κανέναν».

Ο ίδιος επέλεξε εταιρείες που, όπως σε σπαστά ελληνικά περιέγραψε, «αναπτύσσονται αργά, θέλω να τις βοηθήσω να προχωρήσουν γρήγορα, μέσω του mentoring αλλά και του κεφαλαίου που βάζω». Ούτε το τζετ λαγκ ούτε η κακή εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό μοιάζουν να πτοούν τώρα τον πολυμήχανο Ελληνοαυστραλό. «Από εδώ και στο εξής θα έρχομαι ανά δύο μήνες στην Αθήνα και θα κάθομαι για 10 ημέρες». Κατά τη γνώμη του, υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στον τουρισμό και την αγροτική οικονομία. «Το μάρκετινγκ της Ελλάδας είναι πολύ αδύναμο, στην Αυστραλία δεν υπάρχει καμία προβολή της Ελλάδας προκειμένου να προσελκύσει τουρίστες», αναφέρει. «Την πρώτη διαφήμιση για διακοπές σε ελληνικά νησιά την είδα στην τηλεόραση του ξενοδοχείου μου στην… Αθήνα».

Το «βάπτισμα του πυρός» στην ελληνική πραγματικότητα ο κ. Γονιός το πήρε κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα πριν από 18 μήνες, «έχω την αίσθηση ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο τα περιγράφουν τα ΜΜΕ». Αυτό που τον αποκαρδίωσε «είναι τα αδιάθετα ακίνητα, διαμερίσματα και γραφεία μέσα στην καρδιά της πόλης σας». Φυσικά, η σύγκριση του κόστους ζωής και παραγωγής μεταξύ Ελλάδας και Αυστραλίας είναι αδυσώπητη. «Η Αυστραλία έχει γίνει πολύ πιο ακριβή από όλη την Ευρώπη, ακόμα και από χώρες χωρίς κρίση», καταλήγει.

Ο 42χρονος επιχειρηματίας από το Σίδνεϊ ήρθε ως προσκεκλημένος του υπό σύσταση δικτύου. Σε πείσμα των καιρών, στα ελληνικά start ups έχουν αρχίσει να εμφανίζονται οι περίφημοι angel investors, δηλαδή οι ιδιώτες επενδυτές πρώιμου σταδίου και υψηλού ρίσκου. Πρόκειται για ανθρώπους, όπως ο κ. Γονιός, που έχουν ήδη γνωρίσει τη διττή όψη της επιχειρηματικότητας, της επιτυχίας και της αποτυχίας, και προτίθενται να γίνουν συνοδηγοί με νεότερους επιχειρηματίες, προσφέροντας εμπειρία, τεχνογνωσία, επαφές και οικονομική υποστήριξη. Το πλέον συνηθισμένο, μάλιστα, είναι να επενδύουν ομαδικά, ώστε να περιορίζεται το ρίσκο τους. Στην Αθήνα, μια ομάδα επιχειρηματιών στον χώρο της πληροφορικής ξεκίνησε από τον Δεκέμβριο τη σταδιακή συγκρότηση του πρώτου εθνικού δικτύου επενδυτών. Εως τώρα οργανώθηκαν τρεις συναντήσεις, στις οποίες παρουσιάστηκαν αντίστοιχα επιτυχημένα δίκτυα στη Μ. Βρετανία, τη Φινλανδία και την Αυστραλία.