ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Χωρίς προδιαγραφές λειτουργούν τα Κέντρα Μελέτης – Ανάγνωσης

choris-prodiagrafes-leitoyrgoyn-ta-kentra-meletis-amp-8211-anagnosis-2017149

Χωρίς θεσμικό πλαίσιο λειτουργούν τα Κέντρα Μελέτης και Ανάγνωσης στη χώρα μας, στα οποία απευθύνονται πολλοί εργαζόμενοι γονείς που επιθυμούν τα παιδιά τους να βοηθηθούν στη μελέτη των μαθημάτων του σχολείου και, ταυτόχρονα, να απασχοληθούν δημιουργικά κατά τις ελεύθερες ώρες τους. Για τα Κέντρα Μελέτης δεν έχουν ορισθεί προδιαγραφές και κανόνες λειτουργίας από το υπουργείο Παιδείας, καταδεικνύοντας, σε μία ακόμη περίπτωση, ότι στην Ελλάδα είτε υπάρχει δαίδαλος ρυθμίσεων, ώστε να «χάνεται» ο πολίτης, είτε απουσία ρυθμίσεων. Το αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις είναι το οργανωτικό χάος…

Ειδικότερα, τα Κέντρα Μελέτης αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια ως μία λύση προς τους εργαζόμενους γονείς που δεν έχουν χρόνο να επιμεληθούν τη μελέτη των παιδιών και την προετοιμασία τους στα σχολικά μαθήματα της επόμενης ημέρας. Για τον λόγο αυτό τα Κέντρα Μελέτης απευθύνονται σε παιδιά μικρότερων ηλικιών –έως και 12 ετών– και λειτουργούν τις εργάσιμες ημέρες έως και τις 9 μ.μ., ενώ πολλά εξ αυτών τα Σάββατα πραγματοποιούν εκδηλώσεις και εξωσχολικές δραστηριότητες για τα παιδιά.

«Μαθαίνουμε τα παιδιά να αγαπούν το διάβασμα, να οργανώνουν τη μελέτη τους, αλλά δεν λειτουργούμε όπως οι καθηγητές των φροντιστηρίων» αναφέρει στην «Κ» η κ. Σοφία Μίντζια, η οποία διαθέτει ένα τέτοιο κέντρο στο Χαλάνδρι, εφαρμόζοντας το σουηδικό πρότυπο ανάπτυξης κέντρων που έχει στο επίκεντρό του την ψυχαγωγία και τη μάθηση του παιδιού και όχι μόνο την προετοιμασία του για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας. Παράλληλα, υπάρχουν Κέντρα που αναπτύσσουν ποικίλες δραστηριότητες και κατά τους θερινούς μήνες.

Οι δύο μορφές

Είναι, λοιπόν, προφανές ότι τα αμιγή Κέντρα Μελέτης έχουν άλλο στόχο από τα φροντιστήρια, τα οποία –στην παραδοσιακή τους μορφή– έχουν κύριο στόχο να βοηθήσουν τους μαθητές στα μαθήματα που είναι αδύναμοι (στο λύκειο τους βοηθούν να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις). Ομως, στο ξεκίνημά τους τα Κέντρα λειτούργησαν με δύο μορφές:

– Σε εγκαταστάσεις μαζί με φροντιστήρια, σε απλές αίθουσες με θρανία ή τραπέζια, ενώ και τώρα ορισμένα Κέντρα έχουν τμήματα προετοιμασίας των παιδιών για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Γυμνάσια. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα Κέντρα είναι φροντιστήρια.

– Σε εγκαταστάσεις παιδικών σταθμών, μετά την ολοκλήρωση του πρωινού τους ωραρίου.

Τα Κέντρα Μελέτης, όμως, δεν είναι φροντιστήρια. Συγκεκριμένα, καθώς τα Κέντρα φιλοξενούν μικρά παιδιά θα πρέπει να έχουν προδιαγραφές (για παράδειγμα, μέτρα πυρασφάλειας και έξοδοι κινδύνου) για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών με βάση τις ιδιαιτερότητες και τις δυνατότητες των παιδιών έως 12 ετών. Επίσης, την ανάγκη θεσμοθέτησης ειδικών όρων λειτουργίας καταδεικνύει το γεγονός ότι, ενώ τα παιδιά των μικρών αυτών ηλικιών παίζουν και περπατούν στο πάτωμα, θα πρέπει να τηρούν συγκεκριμένους όρους υγιεινής (π.χ. αντιβακτηριακή μοκέτα). «Δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο σχετικό με τα Κέντρα Μελέτης. Γι’ αυτό δεν γνωρίζουμε ποιες προδιαγραφές πρέπει να τηρούνται, των φροντιστηρίων ή των παιδικών σταθμών ή κάποιες άλλες», ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 5.960 φροντιστήρια ξένων γλωσσών και 2.589 μέσης εκπαίδευσης, όμως η κ. Μίντζια έπειτα από προσπάθεια στα γρανάζια της γραφειοκρατίας κατάφερε να ανοίξει νέα επαγγελματική κατηγορία στην αρμόδια ΔΟΥ, καταδεικνύοντας το θεσμικό κενό για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες.