ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τι έφεραν έντεκα επενδυτές από τις ΗΠΑ

ti-eferan-enteka-ependytes-apo-tis-ipa-2021150

«Οποιος διάβαζε εφημερίδες τα τελευταία χρόνια είχε την εντύπωση πως η Ελλάδα –επιχειρηματικά τουλάχιστον– είναι χαμένη υπόθεση. Ομως αυτό που είδαμε αυτές τις ημέρες είναι κάτι εντελώς διαφορετικό», τονίζει στην «Κ» ο κ. Κρις Γκαρσία, ένας από τους «πρεσβευτές επιχειρηματικότητας» που συμμετείχαν στην αποστολή του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με τη συνδρομή της αμερικανικής πρεσβείας. Την περασμένη Κυριακή, ο κ. Γκαρσία μαζί με ακόμη δέκα επιχειρηματίες από τις ΗΠΑ οι οποίοι διαπρέπουν σε διαφορετικούς τομείς –στην αγορά τροφίμων, σε μεσιτικές επιχειρήσεις, στον χώρο των επικοινωνιών, στα χρηματοοικονομικά και στις επενδύσεις– ξεκινούσαν από διαφορετικά σημεία των ΗΠΑ ένα υπερατλαντικό ταξίδι με κύριο σκοπό να γνωρίσουν αλλά και να συμβουλεύσουν νέους Ελληνες επιχειρηματίες, διευρύνοντας τα πεδία επενδυτικών ευκαιριών.

Δισ. δολάρια

«Δεν ήξερα ότι είχα συναινέσει σε στρατιωτικά γυμνάσια», αστειευόταν τρεις ημέρες αργότερα ο ελληνικής καταγωγής Τζορτζ Μάρκους, ιδιοκτήτης επιχειρήσεων η συνολική αξία των οποίων αποτιμάται σε δισ. δολάρια. Και για του λόγου το ασφαλές: από την πρώτη συνάντηση, τη Δευτέρα το πρωί στην κατοικία του Αμερικανού πρέσβη στην Αθήνα, έως και τα τελευταία ραντεβού τους, αργά το βράδυ της Τετάρτης, οι έντεκα επιχειρηματίες από τις ΗΠΑ δεν είχαν ούτε ένα λεπτό ελεύθερο. Μεταξύ άλλων, το βαρυφορτωμένο πρόγραμμά τους περιελάμβανε συναντήσεις με παράγοντες σε δύο υπουργεία –Εξωτερικών και Ανάπτυξης–, συζήτηση στρογγύλης τραπέζης με παράγοντες της ελληνικής αγοράς, άλλη συνάντηση με εκπροσώπους και στελέχη αμερικανικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Και όχι μόνον. Μετείχαν σε ομιλίες με αντικείμενο το «επιχειρείν» και βεβαίως σε συναντήσεις με κωδικό… «βουτιά σε βαθιά νερά». Τι προέβλεπε αυτό; Νέοι, Ελληνες επιχειρηματίες, 44 άτομα συγκεκριμένα, είχαν την ευκαιρία είτε να ξεναγήσουν στα γραφεία της εταιρείας τους έναν Αμερικανό – μέλος της αποστολής είτε να πάρουν πρωινό μαζί του ή να του παραθέσουν δείπνο όπου αυτοί επέλεγαν. Από την κουζίνα του σπιτιού τους, έως το αγαπημένο τους εστιατόριο.

«Το φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα άρχισε να σχεδιάζεται πριν από περίπου δύο μήνες», εξηγεί στην «Κ» η κ. Κάρον ντε Μαρς, επικεφαλής του Παγκόσμιου Προγράμματος Επιχειρηματικότητας του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ. «Μέχρι τώρα, στόχος μας ήταν αποκλειστικά οι υπό ανάπτυξη χώρες. Η Ελλάδα, όμως, χρειάζεται ένα χέρι βοηθείας και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που μπορούμε να συνεισφέρουμε σε αυτόν τον σκοπό».

Η ίδια τονίζει πως η παρουσία του Ελληνα διπλωμάτη κ. Τάσου Κεζά στην «ομάδα» της ήταν καταλυτική ώστε να επιλεγεί η χώρα μας. Οταν έπεσε στο τραπέζι η ιδέα για μια αποστολή σε μία από τις ευρωπαϊκές χώρες που διανύουν περίοδο οικονομικής κρίσης, o κ. Κεζάς που βρίσκεται για ένα χρόνο αποσπασμένος στο State Department εξέθεσε με σαφήνεια και επιχειρήματα όλους τους λόγους για τους οποίους θα έπρεπε να επιλεγεί η Ελλάδα, καταφέρνοντας να πείσει τους Αμερικανούς συνεργάτες του. Με το που έλαβαν το «πράσινο φως», άρχισε πυρετωδώς η προετοιμασία. Πρώτη πρόκληση; Ο μηδενικός προϋπολογισμός – οι προσκεκλημένοι θα έπρεπε να καλύψουν οι ίδιοι όλα τα έξοδα της αποστολής. Ο κ. Κεζάς απευθύνθηκε αρχικά σε ομογενείς της Αμερικής – οι περισσότεροι εκδήλωσαν αρχικώς ενθουσιασμό με την ιδέα, αλλά τελικά την πρόταση αποδέχθηκαν μόνον ο κ. Τζορτζ Μάρκους και ο κ. Θάνος Τριάντ, ενεργός επενδυτής στη Σίλικον Βάλεϊ. Και εάν τα κίνητρα των δύο Ελλήνων είχαν σίγουρα να κάνουν και με την αγάπη για την πατρίδα τους, το ίδιο ισχύει και για τον Φιλ Μέλντρουμ. Toν Νεοϋορκέζο που δηλώνει «Ελληνας στην καρδιά», αφού η επιτυχία της επιχείρησής του οφείλεται σε ένα μεγάλο βαθμό στη χώρα μας (πρόκειται για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ελληνικών ελιών στην Αμερική). «Τώρα είναι η δική μου σειρά να βοηθήσω», τονίζει χαρακτηριστικά στην «Κ».

Ευκαιρίες

Μαζί τους, μεταξύ άλλων, η κ. Σέρι Ορλοβιτς, ιδρύτρια μιας εταιρείας που επενδύει σε νέες επιχειρήσεις και ήρθε αναζητώντας ευκαιρίες στην Ελλάδα. Η ίδια αποκαλύπτει πως τις βρήκε σε μια εταιρεία που εξάγει λάδι και στην πατέντα ενός νεαρού μηχανικού για ηλιακή ενέργεια… Επίσης, η κ. Ντάβια Τέμιν, της οποίας η εταιρεία ειδικεύεται στο να «ξελασπώνει» επικοινωνιακά εταιρείες με προβλήματα και πιστεύει ακράδαντα «πως η Ελλάδα μπορεί να βγει από την κρίση με ακόμη καλύτερο όνομα», αλλά και ο κ. Κέβιν Λάνγκλεϊ, ιδιοκτήτης μιας κατασκευαστικής εταιρείας, που τα τελευταία χρόνια ταξιδεύει ανά τον κόσμο εκπροσωπώντας τις ΗΠΑ στα παγκόσμια συνέδρια του G20 για νέους επιχειρηματίες. «Εχω πραγματικά εντυπωσιαστεί από τους επιχειρηματίες που γνώρισα στη χώρα σας», μας είπε τονίζοντας: «Είμαι σίγουρος πως κάποια ημέρα θα μαθαίνω για τις επιτυχίες τους και θα περηφανεύομαι πως τους είχα γνωρίσει όταν μόλις ξεκινούσαν».

«Υπάρχουν ευκαιρίες, αλλά έχετε δρόμο…»

Στο πρώτο ραντεβού της αποστολής, στην κατοικία του πρέσβη, το μήνυμα από τους εκπροσώπους τριών μεγάλων αμερικανικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ήταν συγκρατημένα αισιόδοξο: «Εχει γίνει όντως μια μεγάλη προσπάθεια και η κυβέρνηση επιτέλους “ακούει” τις ανάγκες μας. Χρειάζεται, βεβαίως, ακόμη δουλειά. Δεν γίνεται, π.χ., να μην ξέρουμε τι φόρους θα πληρώσουμε τον επόμενο μήνα ή πότε θα γίνουν εκλογές». Στις συναντήσεις τους με στελέχη του υπ. Αναπτυξης, οι Αμερικανοί επιχειρηματίες και επενδυτές ενδιαφέρθηκαν να μάθουν κυρίως για το εργασιακό καθεστώς, αλλά και για τα περί δικαίου ζητήματα. «Αληθεύει πως μια δικαστική διαμάχη μεταξύ δύο εταιρειών μπορεί να πάρει και πέντε χρόνια να επιλυθεί;», ρωτούσαν έκπληκτοι.

Στο υπ. Εξωτερικών παρακολούθησαν σε πρώτη προβολή ένα βίντεο το οποίο θα προβληθεί σε ξένα μέσα για να παρουσιάσει την Ελλάδα ως τον «απόλυτο επενδυτικό προορισμό». Αυτό ξεκίνησε να λέει στους επισκέπτες ένας από τους Ελληνες συμμετέχοντες σε μια «κλειστών θυρών» συνάντηση με παράγοντες της αγοράς – τότε παρενέβη ένας τραπεζίτης και ευγενικά τον διόρθωσε: «Σαφώς υπάρχουν ευκαιρίες, αλλά μην κοροϊδευόμαστε. Η Ελλάδα έχει δρόμο μέχρι να θεωρηθεί ιδανικό μέρος για ξένους επενδυτές. Προκύπτουν προβλήματα τα οποία ναι μεν λύνονται, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να λυθούν από κάποιον που βρίσκεται μακριά».

Κλείστηκαν οι πρώτες συνεργασίες

Την περασμένη Δευτέρα πάνω από πενήντα νέοι Ελληνες επιχειρηματίες είχαν συγκεντρωθεί από νωρίς στον «Κύβο». Χώρο όπου «κανονικά» φιλοξενεί τα γραφεία 22 νέων επιχειρήσεων και την εβδομάδα αυτή υποδέχθηκε την Αμερικανική Αποστολή Παγκόσμιας Επιχειρηματικότητας. «Είμαστε εδώ για να αφουγκραστούμε συμβουλές. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν πολύτιμη εμπειρία και είναι σημαντικό όπου είναι εφικτό να μην αναγκάζεσαι να ανακαλύπτεις τον τροχό από την αρχή», λέει στην «Κ» ο Γιώργος, που με τρεις φίλους του έχουν δημιουργήσει μια περίπλοκη και φιλόδοξη τεχνολογική εφαρμογή για τη μηχανογράφηση επιχειρήσεων. «Τώρα, αν κάποιος εντυπωσιαστεί και θελήσει να επενδύσει και χρήματα, ακόμη καλύτερα!». Ολα έμοιαζαν έτοιμα για να ξεκινήσει η εκδήλωση, όμως οι έντεκα επιχειρηματίες από τις ΗΠΑ ήταν άφαντοι. Το κέντρο είχε κλείσει από την πορεία παραγωγών και πωλητών λαϊκών αγορών και το πουλμανάκι τους είχε εγκλωβιστεί στο μποτιλιάρισμα. «Μα πώς μπορείτε να προγραμματίζετε τα ραντεβού σας;», μονολογούσαν οι Αμερικανοί όταν έφτασαν στον χώρο της εκδήλωσης.

«Γεια σου, είμαι ο Θάνος», συστηνόταν ο κ. Τριάντ σε όποιον συναντούσε, αλλά πολλοί δεν ήξεραν ότι συνομιλούσαν με τον άνθρωπο που έχει επενδύσει εκατομμύρια δολ. σε πάνω από 100 τεχνολογικές εταιρείες. Βλέπετε, δεν είχε προνοήσει ουδείς να διανείμει μια λίστα με τα βιογραφικά και τις φωτογραφίες της αποστολής και μέσα στον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί «δεν μπορούσαν να αναγνωρίσουν ποιος είναι ποιος». Ενα τέτοιο φυλλάδιο τελικά βρέθηκε και έγινε ανάρπαστο μεταξύ τους. Ο κ. Κέβιν Λάνγκλεϊ μέσα σε ελάχιστο χρόνο άρχισε να κάνει αυτό που ξέρει καλά: «προξενιά». Τις επόμενες ημέρες, με πάνω από 200 επιχειρηματικές κάρτες ανά χείρας, οργάνωνε ραντεβού μεταξύ των νέων που γνώριζε: «Το κομμάτι του παζλ που πολλές φορές λείπει είναι δίπλα σας! το μυστικό της επιτυχίας της Σίλικον Βάλεϊ είναι ένα: επιτυχημένες συνέργειες!», τους εξηγούσε.

Το βράδυ της Δευτέρας έγιναν και τα πρώτα δείπνα μεταξύ των μελών της αποστολής και Ελλήνων επιχειρηματιών. Αλλοι επέλεξαν εστιατόρια με θέα, άλλοι βόλτα στο Γκάζι, κάποιοι το Μικρολίμανο. Κάποιος διάλεξε το εστιατόριο όπου πήγε ο Σαμαράς τη Μέρκελ. Μόνο ένας από τους 44 Ελληνες «έστησε» τον Αμερικανό που είχε «αναλάβει» για δείπνο. Εκείνος περίμενε ώρα στο «λόμπι» του ξενοδοχείου, αλλά όταν δεν πήρε καν απάντηση στο mail του, επέστρεψε στο δωμάτιό του. «Δεν πειράζει», μας λέει, «βρήκα έτσι τον χρόνο να στείλω mail σε όσους είχα γνωρίσει εκείνη την ημέρα. Oλοι μας σκοπεύουμε να κρατήσουμε επαφή αφού επιστρέψουμε στις ΗΠΑ».

Την επόμενη ημέρα ξεκίνησαν τα δεκάλεπτα «συμβουλευτικής». «Μπορεί να φαίνεται λίγος ο χρόνος, αλλά είναι σημαντικό να μπορείς να μεταφέρεις το μήνυμά σου γρήγορα. Μια καλά παρουσιασμένη ιδέα δεν περνάει ποτέ απαρατήρητη», εξηγεί η κ.Κάρον ντε Μαρς, επικεφαλής της αποστολής, με τεράστια εμπειρία σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Τα δεκάλεπτα, βέβαια, δεν τηρήθηκαν από κανέναν, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ουρές στους διαδρόμους. «Ανάρπαστοι» οι δύο Ελληνες – Μάρκους και Τριάντ. Εξω από τις πόρτες τους άρχισαν τα παζάρια – «δεν κατάφερα να μπω στη λίστα του, θα μου δώσεις πέντε από τα δέκα λεπτά σου;». Ο κ. Τριάντ, ο οποίος ήρθε ψάχνοντας επενδυτικές ευκαιρίες, δήλωνε εντυπωσιασμένος από το επίπεδο πολλών εταιρειών και πιστεύει πως με τουλάχιστον δύο τεχνολογικές εταιρείες υπάρχει σοβαρή προοπτική συνεργασίας και επενδύσεων. Ο κ. Τζορτζ Μάρκους από την άλλη ήταν πιο αυστηρός: «Δεν θέλω να τους χαϊδεύω τα αυτιά. Ρώτησα ένα από τα νέα παιδιά ποιο είναι το μέγεθος της αγοράς στο οποίο δραστηριοποιούνται και δεν ήξερε να μου απαντήσει. Ε, αυτό είναι απαράδεκτο. Δεν φτάνει να είσαι ξύπνιος, να έχεις πάθος ή όραμα. Πρέπει να είσαι και απολύτως προετοιμασμένος».

Την Πέμπτη, έως και λίγες ώρες πριν φύγουν για το αεροδρόμιο, πολλά από τα μέλη της αποστολής πραγματοποιούσαν συναντήσεις με κόσμο που δεν είχαν προλάβει να δουν. «Είναι συγκινητικό κάποιος που δεν έχει να κερδίσει τίποτα από εσένα να σου αφιερώνει τόσο από τον χρόνο του», μας λέει η Δήμητρα που έχει δημιουργήσει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα για αγορά προϊόντων από Ελληνες παραγωγούς. «Το τελευταίο διάστημα, είχα κολλήσει. Ομως με συμβούλευσαν να μην περιμένω για την τέλεια στιγμή, αλλά να προχωρήσω. Να μη χάνω τις ευκαιρίες. Αν είναι ν’ αποτύχεις, μου είπαν, τουλάχιστον κάνε το γρήγορα, για να προχωρήσεις στο επόμενο βήμα, και αυτό ακριβώς σκοπεύω να κάνω!».