Το μοντέλο που μείωσε τις τιμές των εισιτηρίων

Το μοντέλο που μείωσε τις τιμές των εισιτηρίων

3' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Προσπάθησα να μπω στη θέση των τροϊκανών. Να καταλάβω επί της ουσίας τι θέλουν από εμάς. Η απάντηση μου φάνηκε αυτονόητη. Θέλουν αυτό ακριβώς που θα θέλαμε και εμείς από μια ανοργάνωτη χώρα αν τις δανείζαμε τα χρήματά μας πριν από 15 χρόνια και επιδιώκαμε με κάθε τρόπο να διασφαλίσουμε ότι θα τα πάρουμε πίσω. Και κάπως έτσι, αντί να υπακούσουμε με τους συνεργάτες μου στο έτοιμο σχέδιο που βρήκαμε, εισηγηθήκαμε στους τροϊκανούς ακριβώς το αντίθετο. Και τους πείσαμε ότι με την πρότασή μας όχι μόνον θα υλοποιηθεί πιο γρήγορα αλλά και πιο αποτελεσματικά ο κοινός μας στόχος. Δηλαδή η ανασυγκρότηση του ΟΑΣΑ και η μετατροπή του σε έναν βιώσιμο φορέα συγκοινωνιών».

Οσοι είστε τακτικοί επιβάτες του μετρό, των λεωφορείων, των τρόλεϊ και του τραμ έχετε καταλάβει το θέμα. Από αύριο η τιμή του εισιτηρίου, αντί να αυξηθεί, όπως είχε προαναγγελθεί, μειώνεται στα 1,20 ευρώ (από 1,40 που ήταν έως σήμερα). Οσοι, δε, επιλέγουν στο εξής τις μηνιαίες κάρτες (ενοποιούνται πλέον στα 30 ευρώ από 45 ευρώ που κόστιζε για το μετρό) θα μπορούν να μετακινούνται προς και από τη δουλειά τους με 1 ευρώ την ημέρα και μάλιστα χρησιμοποιώντας όλα τα ΜΜΜ. Για, δε, τους φοιτητές και τους συνταξιούχους, η καθημερινή μετακίνησή τους θα στοιχίζει πλέον μόνον 0,50 ευρώ. Μόνη αύξηση προκύπτει για τους επιβάτες που χρησιμοποιούσαν τη μηνιαία κάρτα των λεωφορείων (κόστιζε 20 ευρώ και την επέλεγε το 17% του κοινού). Αλλά ο ΟΑΣΑ αποφάσισε συνειδητά τη συγκεκριμένη επιβάρυνση, καθώς, εκτός από την ενοποίηση της τιμής των εισιτηρίων, προχωρεί και σε πλήρη αναδιοργάνωση των δρομολογίων με στόχο να προτρέπει τους επιβάτες να χρησιμοποιούν περισσότερο το μετρό. Με απλά λόγια, θα καταργήσει λεωφορειακές διαδρομές που συμπίπτουν με το δίκτυο του μετρό και θα αυξήσει παράλληλα τα τοπικά δίκτυα των λεωφορείων προκειμένου να εξυπηρετούν καλύτερα και συχνότερα τους σταθμούς του μετρό.

Κατάλληλα εφόδια

Ολα τούτα που φαντάζουν πλέον δεδομένα δεν ήταν καθόλου αυτονόητα πριν από λίγους μήνες. Ο μόλις 36 ετών διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ κ. Γρ. Δημητριάδης, όταν ανέλαβε τον Νοέμβριο του 2013 τον Οργανισμό, βρήκε έτοιμο το σχέδιο της τρόικας που περιλαμβάνεται και στο τελευταίο Μνημόνιο. Προέβλεπε αύξηση του εισιτηρίου στα 1,80 ευρώ, αύξηση της μηνιαίας κάρτας στα 60 ευρώ, αλλά και 850 απολύσεις, καθώς αυτός ήταν ο μόνος τρόπος που αντιλαμβάνονταν οι δανειστές μας ότι θα μπορούσε να φέρει αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΑ, έχοντας ήδη διαπιστώσει και το τεράστιο πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής. Γι’ αυτό και προσπάθησε να μπει στο μυαλό τους, όπως είπε και στον πρόλογο.

Τι έκανε ο κ. Δημητριάδης διαθέτοντας βέβαια και τα κατάλληλα εφόδια (έχει, μεταξύ άλλων, δύο μεταπτυχιακά στις επιχειρηματικές σχέσεις και τις διεθνείς διαπραγματεύσεις); Δημιούργησε μια ομάδα νέων ανθρώπων και κατέστρωσε γρήγορα ένα σχέδιο ανασυγκρότησης του ΟΑΣΑ (restructuring plan) πείθοντας με στοιχεία τους τροϊκανούς ότι θα είναι αποδοτικότερο από το δικό τους. «Δεν ανακαλύψαμε τον τροχό», λέει ο ίδιος. «Απλώς συνδυάσαμε επιτυχημένα μοντέλα του εξωτερικού και ιδέες που υπήρχαν ήδη μέσα στον όμιλο, αλλά ποτέ δεν είχαν εφαρμοστεί επειδή στην Ελλάδα πάντα αιωρείται ένας φόβος ότι, αν αλλάξει, κάτι θα προσκρούσει σε αντιδράσεις».

Ανατροπή

Με απλά λόγια, η ομάδα Δημητριάδη, αποδεικνύοντας με αριθμούς και πίνακες ότι οι αυξήσεις των εισιτηρίων από την αρχή της κρίσης οδήγησαν στα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, κατήρτησε ένα εντελώς διαφορετικό πλάνο που στοχεύει στην ενοποίηση όλων των ΜΜΜ και στη λεγόμενη οικονομία κλίμακας. Υποστήριξε με μελέτες και στοιχεία ότι με τον ανασχεδιασμό του δικτύου και με τη λογική «με 1 ευρώ την ημέρα κινούμαι παντού» η χρήση των ΜΜΜ έχει τη δυνατότητα να αυξηθεί κατά 50 εκατομμύρια επιβάτες μέσα στους επόμενους κιόλας μήνες.

Δεν ήταν εύκολο να πεισθούν οι τροϊκανοί – και κυρίως οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ που είχαν εισηγηθεί τις αυξήσεις. «Η αντιπρότασή μας αρχικώς τους αιφνιδίασε, αλλά στη συνέχεια έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς τους τροφοδοτούσαμε διαρκώς με στοιχεία απαντώντας με επιχειρήματα σε κάθε τους ερώτηση ή ένσταση. Και εντέλει τους πείσαμε ότι ακόμη και με τις μετριοπαθέστερες προβλέψεις μας ο Οργανισμός μπορεί να γίνει βιώσιμος», λέει ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος ευελπιστεί πλέον το σχέδιο της ομάδας του να επιβεβαιωθεί και στην πράξη.

Είναι αυτονόητο πως όσα διαβάσατε δεν έχουν μόνον τον χαρακτήρα εγκωμίου στην ομάδα Δημητριάδη. Αποβλέπουν κυρίως να καταδείξουν ότι η χώρα χρειάζεται επειγόντως δικό της σχέδιο, δικές της ιδέες, με λίγα λόγια δικό της όραμα. Το είπε αυθόρμητα και με τη μετριοπάθεια που τον χαρακτηρίζει ο ίδιος: «Δεν είναι μπαμπούλες οι τροϊκανοί. Τα χρήματά τους θέλουν να διασφαλίσουν. Αλλά για τους πείσεις ότι κάνουν λάθος σε μια συνταγή τους, πρέπει να τους αντιτάξεις με επιχειρήματα ένα άλλο αξιόπιστο σχέδιο. Αυτό δηλαδή που θα εφάρμοζες για να πετύχεις τη βιωσιμότητα ενός δημόσιου οργανισμού, ακόμη κι αν δεν έπρεπε να διαπραγματευτείς μαζί τους»…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή