Συγκοινωνίες: άνοδος χωρίς κρατικό δεκανίκι

Συγκοινωνίες: άνοδος χωρίς κρατικό δεκανίκι

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Θετική «τροχιά» έχουν πάρει οι συρμοί του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ τόσο σε επίπεδο εσόδων όσο και σε επίπεδο κίνησης. Η πλειονότητα των δεικτών της εταιρείας ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) για το επτάμηνο του 2014 δείχνουν ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς έχουν πάρει την ανιούσα, απαλλαγμένα μάλιστα από την ανάγκη κρατικής επιδότησης, η οποία διοχετεύεται στα πιο προβληματικά (σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών) μέσα, στα οδικά (λεωφορεία και τρόλεϊ). Το αποτέλεσμα λειτουργίας της ΣΤΑΣΥ για το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2014 έκλεισε στα 12,178 εκατ. ευρώ, βελτιωμένο κατά 109,06% σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2013.

Το επτάμηνο του 2014 πωλήθηκαν κάρτες απεριορίστων διαδρομών αξίας 27,76 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 19,93%, και εισιτήρια αξίας 48,906 εκατ. ευρώ, με τις πωλήσεις από εισιτήρια να έχουν αυξηθεί κατά 12,60%. Συνολικά τα έσοδα από πωλήσεις καρτών και εισιτηρίων που διαμορφώθηκαν στα 76,670 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν κατά 15,15%.

Η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στα 162,511 εκατ. επιβάτες, αυξημένη οριακά σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα κατά 2,96%, οπότε και επιβιβάστηκαν στα μέσα σταθερής τροχιάς 157,836 εκατ. επιβάτες. Την ίδια στιγμή όμως η ενίσχυση των ελέγχων κατά της λαθρεπιβίβασης φαίνεται ότι έφερε καρπούς, καθώς ο αριθμός των προστίμων αυξήθηκε κατά 43,29% (καταλογίστηκαν 49.591 πρόστιμα), ενώ η αξία τους ανήλθε στα 3,614 εκατ. ευρώ, ενισχυμένη κατά 37,35%.

Τα συνολικά έσοδα λειτουργίας της εταιρείας από το έργο της διαμορφώθηκαν στα 83,003 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 14,58%, ενώ τα έξοδα λειτουργίας προσέγγισαν τα 71 εκατ. ευρώ, έναντι 66,614 εκατ. ευρώ το επτάμηνο του 2013, ενισχυμένα κατά 6,32%. Τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών «έκλεισαν» στα 78,438 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 15,34%, ενώ τα υπόλοιπα έσοδα λειτουργίας (έσοδα κεφαλαίων, διαφημίσεων κ.τ.λ.) αυξήθηκαν κατά 2,99%, καθώς διαμορφώθηκαν στα 4,565 εκατ. ευρώ, έναντι 4,432 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των εσόδων από εμπορική εκμετάλλευση βελτιώθηκε κατά μόλις 3,07% και διαμορφώθηκε στα 3,472 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση συρμών και οχημάτων (αφίσες στους συρμούς κ.τ.λ.) μειώθηκαν κατά 3,49% και έκλεισαν στα 692.917 ευρώ. Μειωμένα κατά 3,07% εμφανίστηκαν και τα έσοδα από τα πλαίσια/πάνελ των σταθμών, καθώς διαμορφώθηκαν στα 189.230 ευρώ έναντι 195.230 ευρώ το αντίστοιχο επτάμηνο του 2013. Μειωμένες κατά 17,61% ήταν οι εισπράξεις από τις μισθώσεις των μηχανημάτων ΑΤΜ στους σταθμούς (753.758 ευρώ), ενώ οι μισθώσεις κινητής τηλεφωνίας εμφανίστηκαν σχεδόν στάσιμες, με ελαφρά μείωση κάτω του 1% (0,93%). Καταγράφηκε οριακή αύξηση (0,11%) των εσόδων από μισθώσεις καταστημάτων, που ανήλθαν σε 407.460 ευρώ από 406.996 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Εξαιρετικά καλή εικόνα εμφάνισαν τα έσοδα από μισθώσεις ακινήτων και άλλες προωθητικές ενέργειες, που έφεραν στα ταμεία της ΣΤΑΣΥ 603.291 ευρώ. Η αύξηση αυτής της κατηγορίας εσόδων διαμορφώθηκε στο ιλιγγιώδες ποσοστό του 91,13%, καθώς πέρσι το αντίστοιχο ποσό διαμορφώθηκε στις 315.652 ευρώ.

«Τα οικονομικά αποτελέσματα της ΣΤΑΣΥ αποδεικνύουν ότι μια δημόσια επιχείρηση μπορεί με εξορθολογισμένη διαχείριση στον τρόπο λειτουργίας της να πετύχει κερδοφόρα οικονομικά αποτελέσματα και να λειτουργεί επιτυχώς χωρίς κρατική χρηματοδότηση σε τομείς που παγίως και παραδοσιακά επιδοτούνται στην Ευρώπη, καθώς η συνήθης κρατική ενίσχυση σε ευρωπαϊκά συστήματα αστικών συγκοινωνιών ανέρχεται στο 30%-40% των λειτουργικών τους δαπανών», δήλωσε με αφορμή τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Νίκος Παπαθανάσης που πρόσθεσε ότι «η συνεχιζόμενη σημαντική αύξηση της κερδοφορίας της ΣΤΑΣΥ για δεύτερο συνεχή χρόνο είναι κάτι που θα το ζήλευε οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρεία τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, και είναι αποτέλεσμα τόσο της δουλειάς των εργαζομένων όσο και των προσπαθειών της διοίκησης».

Aνησυχία

Την ίδια στιγμή όμως υπάρχει ανησυχία για την επίπτωση που θα έχει στα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών η μείωση της τιμής των εισιτηρίων (από 1,40 σε 1,20 ευρώ). Η μείωση της τιμής των εισιτηρίων εκτιμάται ότι μεταφράζεται σε απώλειες 20 εκατ. ευρώ ετησίως για όλες τις συγκοινωνιακές εταιρείες, ωστόσο στόχος είναι να περιοριστούν οι απώλειες από την αύξηση της επιβατικής κίνησης που θα επιφέρει η μείωση των κομίστρων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή