ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τέλος η ΝΕΛ από δύο επιδοτούμενα δρομολόγια του Βορείου Αιγαίου

telos-i-nel-apo-dyo-epidotoymena-dromologia-toy-voreioy-aigaioy-2043408

Εκπτωτη κήρυξε χθες τη ΝΕΛ και τη θυγατρική της, Sea Link Ferries, το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, από δύο επιδοτούμενα δρομολόγια του Βορείου Αιγαίου, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανακούφιση των πολύπαθων νησιωτών. Πρόκειται για το δρομολόγιο της ΝΕΛ που συνδέει τη Σάμο, την Ικαρία, τη Χίο, τη Μυτιλήνη και τη Λήμνο με την Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη και για το δρομολόγιο της Sea Link που συνδέει το Λαύριο με τα Ψαρά και τα Μεστά Χίου.

Το πρώτο εξ αυτών εξυπηρετείτο από το πλοίο «Θεόφιλος» (έτος ναυπήγησης 1975), το οποίο μάλιστα, παρά τα συνεχή προβλήματα που παρουσίαζε, είχε προ μηνών εξασφαλίσει από το υπουργείο νέα παράταση ζωής, ώς τον Νοέμβριο του 2016 (σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, έπρεπε να είχε αντικατασταθεί ήδη από το 2012). Στα τέλη Ιουλίου, τη θέση του «Θεόφιλου» είχε πάρει το «European Express» (έτος ναυπήγησης 1974), που αντικαταστάθηκε μόλις δύο εβδομάδες αργότερα.

«Θέλουμε συνέπεια, να εξυπηρετείται το νησί από πλοία Α΄ ή Β΄ κατηγορίας», δηλώνει στην «Κ» ο Δ. Μαρινάκης, νέος δήμαρχος Λήμνου. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μ. Βαρβιτσιώτης είχε προϊδεάσει για τη χθεσινή απόφαση με την παρέμβασή του στη διημερίδα για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του ΒΑ Αιγαίου, που έγινε στα τέλη Αυγούστου στη Μυτιλήνη. Δεν είναι τυχαίο ότι η ΝΕΛ προχώρησε την περασμένη Παρασκευή σε προληπτική καταγγελία της σύμβασης του δρομολογίου του «Θεόφιλου», επικαλούμενη μη έγκαιρη καταβολή οφειλών από το Δημόσιο.

Η έκπτωση των εταιρειών συνεπάγεται και κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών υπέρ του Δημοσίου, ύψους 1,5 εκατ. ευρώ για κάθε δρομολόγιο. Επιπλέον, η ΝΕΛ και η Sea Link Ferries αποκλείονται από δημόσιους διαγωνισμούς για ένα χρόνο. Ο Ι. Αβραντίνης, διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ, δεν δείχνει διατεθειμένος να καταθέσει τα όπλα. «Θα πολεμήσουμε την απόφαση έκπτωσης στα δικαστήρια, και θα κερδίσουμε», δηλώνει στην «Κ». Μιλάει οργισμένα για διακριτική μεταχείριση σε βάρος της εταιρείας του από το κράτος και τις τράπεζες και καταγγέλλει ότι η μη αναπροσαρμογή των ναύλων τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια ανάλογα με τον πληθωρισμό, όπως προβλεπόταν από τις συμβάσεις, κόστισε στην εταιρεία 7 εκατ. ευρώ σε απολεσθέντα έσοδα.

Μαζί με την απόφαση έκπτωσης, ο κ. Βαρβιτσιώτης υπέγραψε χθες πρόσκληση ενδιαφέροντος για τα δύο δρομολόγια, που επιδοτούνται συνολικά με 8,65 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Βάσει τροπολογίας που ψηφίστηκε μέσα στο καλοκαίρι, ο υπουργός έχει τη δυνατότητα, κατόπιν της εκδήλωσης ενδιαφέροντος των εταιρειών, που θα γνωστοποιηθεί στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών την Παρασκευή, να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση διάρκειας έως τριών μηνών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το δρομολόγιο της Β. Ελλάδας θα έχει ως τελικό προορισμό πλέον μόνο την Καβάλα. Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο περαιτέρω τροποποιήσεων (προσθήκη της Πάτμου, απάλειψη της Ικαρίας) στο συγκεκριμένο δρομολόγιο, αλλά και αποκοπής των Ψαρών από απευθείας σύνδεση με την Αττική (τους τελευταίους μήνες, το συγκεκριμένο δρομολόγιο δεν εκτελούνταν, με τη ΝΕΛ να έχει προσθέσει τα Ψαρά στο δρομολόγιο Λαύριο – Αγιος Ευστράτιος – Λήμνος).

Μία άλλη εκκρεμότητα αφορά δεύτερη τροπολογία που είχε επιχειρήσει να περάσει το υπουργείο, Εδινε τη δυνατότητα λύσης πολυετών συμβάσεων κοινή συναινέσει χωρίς κατάπτωση των σχετικών εγγυητικών επιστολών. Η τροπολογία αυτή απεσύρθη, καθώς η κυβέρνηση είχε κατηγορηθεί ότι χαριζόταν στους ακτοπλόους, αλλά συζητείται το ενδεχόμενο να προωθηθεί εκ νέου.

Ο Ι. Σπιλάνης, επίκουρος καθηγητής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και πρώην γ.γ. του υπουργείου Ναυτιλίας, που βρέθηκε στην πρόσφατη διημερίδα, χαρακτηρίζει «πολύ επικίνδυνο προηγούμενο» την τροπολογία εκείνη σχετικά με ιδιώτες που παραβιάζουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις απέναντι στο Δημόσιο. Πηγές του υπουργείου πάντως δηλώνουν στην «Κ» ότι «δεν συζητάμε άμεσα για νέα κατάθεση της τροπολογίας».