ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εκστρατεία κατά παιδοφιλίας

ekstrateia-kata-paidofilias-2046169

Αμεσος θα είναι ο «εξοστρακισμός» όσων εκπαιδευτικών εμπλέκονται σε υποθέσεις παιδοφιλίας διαμήνυσε χθες ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος, προαναγγέλλοντας σύνθετη εκστρατεία αντιμετώπισης του εγκλήματος μέσω του Διαδικτύου, «κυρίως στο πρόβλημα που αφορά την παιδοφιλία, τους παιδόφιλους εκείνους που βρίσκουν μέσα από το Διαδίκτυο τρόπους να πλησιάζουν τα μικρά παιδιά». Επ’ αυτού ανακοινώνεται σήμερα σχετικό πιλοτικό πρόγραμμα ενημέρωσης των μαθητών, προϊόν συνεργασίας των υπουργείων Παιδείας – Δημόσιας Τάξης. Ο κ. Μαν.Σφακιανάκης, προϊστάμενος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τόνισε ο κ. Λοβέρδος, «μας ανέπτυξε λεπτομέρειες σχετικά με τη δράση αυτή. Εδωσε τον αριθμό των παιδόφιλων, που είναι κοντά στους 1.000, και μας είπε ότι τους ξέρει όλους. Ολοι έχουν συλληφθεί και μας έδωσε την πληροφορία ότι κάποιοι από αυτούς είναι και μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα ακόμη».

«Εκανα αίτημα, όπως ενημέρωσα χθες τη Βουλή, να μου αποσταλούν τα ονόματα και επικοινώνησα με την αρμόδια εισαγγελέα. Ολοι αυτοί -όσοι και να είναι, ό,τι και να είναι- θα τεθούν αμέσως εκτός εκπαιδευτικού συστήματος. Και όπως είπα στη Βουλή, μπορούν να πάνε οπουδήποτε -στη Δικαιοσύνη και στον Πάπα της Ρώμης- για να προασπίσουν τα επιχειρήματά τους, αλλά μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα δεν θα είναι» πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας. Παράλληλα, η ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση γονέων, φορέων αλλά και μαθητών λαμβάνει σάρκα και οστά.

Ηλεκτρονική ανθολογία

«Ενας κόσμος μαγικός. Απέραντος, ψηφιακός. Πρέπει όμως να προσέχω. Για κινδύνους που διατρέχω». Η ιδιότυπη «μαντινάδα» προέρχεται από μαθητές του Κολεγίου «Δελασάλ» Θεσσαλονίκης. «Mη δίνεις τα στοιχεία σου ποτέ σ’ ιστοσελίδες, μην κανονίζεις ραντεβού μ’ άτομα που δεν είδες» προσθέτουν συμμαθητές τους, από το γυμνάσιο Αφάντου Ρόδου. Οι πρώιμες αυτές ποιητικές απόπειρες μαθητών από 100 σχολικές μονάδες της Ελλάδος… συνέθεσαν την ηλεκτρονική ανθολογία «Ποιητική Συλλογή για το Διαδίκτυο», που δημιουργήθηκε υπό τον συντονισμό και έλεγχο της δράσης Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλείας Διαδικτύου «Με αυτήν την πρωτοβουλία θελήσαμε να βάλουμε τα παιδιά στη θέση του δημιουργού», αναφέρει στην «Κ» η υπεύθυνη της δράσης, δρ Βερόνικα Σαμαρά, «τα 185 ποιήματα που λάβαμε ήταν πρωτότυπα, αλλά και συγκινητικά».

«Ο ενθουσιασμός των μαθητών μας ήταν μεγάλος, συμμετείχαν, μάλιστα, εξίσου αγόρια και κορίτσια», σχολιάζει στην «Κ» η καθηγήτρια Πληροφορικής στο Βαρβάκειο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο, κ. Ευαγγελία Κοντοπίδη. «Τα παιδιά είναι πλέον ενημερωμένα για τους κινδύνους, ωστόσο έχουν μεγάλη δυσκολία να διαχειριστούν τον χρόνο τους, όταν βρίσκονται μπροστά στην οθόνη», διαπιστώνει η ίδια «δαπανώντας πολλές ώρες σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και videogames». Ωστόσο, οι «διαδικτυακοί» τους φίλοι είναι ως επί το πλείστον οι συμμαθητές τους και η διαδικτυακή τους σελίδα αποτελεί μικρογραφία της τάξης.

«Μετρήσεις μάς έχουν δείξει ότι ένα παιδί Γ΄ δημοτικού ξεκινάει αφιερώνοντας τέσσερις με πέντε ώρες την εβδομάδα», συμπληρώνει από την πλευρά της η καθηγήτρια Πληροφορικής στο 1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Κωνσταντίνα Ζηκούλη «όσο μεγαλώνουν, βέβαια, οι ώρες αυξάνονται αλματωδώς, δεδομένου ότι και πολλές σχολικές εργασίες απαιτούν εκπαιδευτικά εργαλεία που διατίθενται μόνον online». Το όριο ηλικίας για την εγγραφή στο Facebook είναι τα δεκατρία. «Ωστόσο, πολλά παιδιά δημοτικού δηλώνουν ψεύτικη ηλικία, για να αποκτήσουν πρόσβαση, εν αγνοία συνήθως των γονιών τους». Ετσι, το μέσο τούς «αντιμετωπίζει» ως… 33χρονους, ενώ είναι μόλις εννέα ετών. Τους εμφανίζει, επομένως, διαφημίσεις και παιχνίδια, που δεν συνάδουν με την ηλικία τους, ωθώντας τους στην καλύτερη περίπτωση στον καταναλωτισμό. …

Τα παιδιά μπορεί να μη μοιράζονται τα προβλήματα που απορρέουν από το Διαδίκτυο με τους γονείς τους, το κάνουν, όμως, συχνά με τους δασκάλους τους. «Το συνηθέστερο είναι η παρενόχληση μεταξύ των ίδιων των συμμαθητών ή μαθητών μεγαλύτερων τάξεων, που είναι όλοι τους συνδεδεμένοι στο Facebook» αναφέρει η κ. Ζηκούλη. Ως προς την παρενόχληση από αγνώστους, «αυτή κυρίως εκδηλώνεται από “επίμονα” αιτήματα φιλίας, που παρά την απόρριψη επανέρχονται, αλλά και ορισμένα προσβλητικά μηνύματα». Τους διάφορους τρόπους προστασίας, τα εξειδικευμένα φίλτρα και το “μπλοκάρισμα” υποδεικνύει ως τρόπο αντίστασης η εκπαιδευτικός. «Στόχος μας, να τους εμφυσήσουμε την υπευθυνότητα των λεγομένων τους, γιατί ό,τι αναρτάται στο Διαδίκτυο δεν χάνεται τελικά ποτέ, ακόμα και αν διαγραφούμε από το μέσο κοινωνικής δικτύωσης».