Ρεπορτάζ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Κανένα έργο δεν αλλάζει τη ζωή σε μια μεγαλούπολη όπως το μετρό. Με την έννοια αυτή, η εξαγγελία, χθες, από το υπουργείο Υποδομών της νέας γραμμής μετρό δεν μπορεί παρά να είναι μια εξαιρετική είδηση. Το μετρό ετοιμάζεται να «εισχωρήσει» σε νέες περιοχές, σε γειτονιές πυκνοκατοικημένες όπως Παγκράτι, Κυψέλη, Γαλάτσι, Καισαριανή και Ζωγράφου, δίνοντας περίπου σε οκτώ χρόνια από σήμερα μια βαθιά ανάσα στους κατοίκους τους.
Η έκπληξη της χθεσινής ανακοίνωσης από τον υπουργό Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδη αφορούσε το μέγεθος του έργου. Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (ή γραμμής «U», όπως έχει επικρατήσει να λέγεται λόγω σχήματος) δεν θα περιλαμβάνει μόνο το τμήμα Ευαγγελισμός – Αλσος Γαλατσίου, αλλά και το δυτικό κομμάτι του σχεδιασμού, από Ευαγγελισμό έως Γουδή (14 σταθμούς αντί για 9). Η νέα γραμμή θα έχει μήκος περίπου 12,5 χλμ. και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 220.000 επιβάτες ημερησίως.
Αλλαγές
Αλλά και στον σχεδιασμό του έργου υπήρξαν αλλαγές. Προστέθηκε ένας νέος σταθμός ανάμεσα στην Καισαριανή και τα Ιλίσια, επί της λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως, με το όνομα «Νήαρ Ηστ» (σχετικά κοντά στο γήπεδο της ιστορικής ομάδας). Ο σταθμός δημιουργήθηκε για να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι κάτοικοι της Καισαριανής, αφού ο σταθμός «Καισαριανή» βρίσκεται χαμηλά στην πόλη, σχεδόν στα σύνορα με τον Δήμο Αθηναίων. Επίσης διευκρινίστηκε ότι η νέα γραμμή του μετρό θα είναι απολύτως ανεξάρτητη από τις δύο σημερινές. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα απαιτηθεί η διακοπή της λειτουργίας των σημερινών γραμμών του μετρό, παρότι οι γραμμές θα συναντώνται σε δύο σημεία (Ακαδημία – Πανεπιστήμιο και Ευαγγελισμός). Επιπλέον δεν θα απαιτείται η συνέργεια των ηλεκτρονικών συστημάτων τους (βλ. απεξάρτηση από τα συστήματα της Siemens). Τέλος, για πρώτη φορά θα επιδιωχθεί από την Αττικό Μετρό, σε συνεργασία με τους δήμους, η πραγματοποίηση έργων ανάπλασης στις περιοχές γύρω από τους νέους σταθμούς.
Χρηματοδότηση
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες ο κ. Χρυσοχοΐδης, η απόφαση για την κατασκευή μεγαλύτερου τμήματος της Γραμμής 4 ελήφθη μετά τις πρόσφατες συναντήσεις με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, η οποία θα χρηματοδοτήσει τα 800 εκατ. ευρώ από το συνολικό 1,2 δισ. ευρώ που απαιτούνται (τα υπόλοιπα θα καλυφθούν από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους). «Η υλοποίηση γίνεται εφικτή πρωτίστως λόγω της χρηματοδότησης που προτίθεται να διαθέσει η ΕΤΕπ, που ξέρει ότι μπορεί να μας εμπιστεύεται», ανέφερε. «Στη δίνη της οικονομικής κρίσης το έργο είχε ξεχαστεί γιατί κανείς δεν πίστευε ότι μπορούσε να υλοποιηθεί. Ανασύραμε το σχέδιο από τα συρτάρια του εφησυχασμού και της ηττοπάθειας. Κυνηγάμε τον χαμένο χρόνο». «Η Γραμμή 4 καλύπτει ένα εμφανές κενό, έρχεται να ανακαλύψει τις γειτονιές της Αθήνας που δεν εξυπηρετούνται από μετρό», ανέφερε ο δήμαρχος Αθηναίων Γ. Καμίνης, σημειώνοντας την ανάγκη να υπάρξει διαβούλευση σε όλα τα στάδια του έργου. Ερωτώμενος από την «Κ» σχετικά με τα όρια της διαβούλευσης (με δεδομένο ότι οι παρεμβάσεις της Αυτοδιοίκησης στο έργο είχαν στο παρελθόν ατυχή αποτελέσματα, όπως η κατασκευή του σταθμού Αγ. Παρασκευής στο Χαλάνδρι), ο κ. Χρυσοχοΐδης ξεκαθάρισε ότι οι θέσεις των σταθμών δεν είναι υπό συζήτηση.
Χρονοδιάγραμμα
Ποιο είναι, λοιπόν, το χρονοδιάγραμμα του έργου; Μετά τη θετική στάση της ΕΤΕπ, η Αττικό Μετρό ανέλαβε να εκπονήσει τις οριστικές μελέτες για το τμήμα Ευαγγελισμός – Γουδή και να συμπληρώσει τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που από ετών έχει κατατεθεί στο ΥΠΕΚΑ. Οπως εκτιμά ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας, μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει συνεργασία με τους εμπλεκόμενους δήμους (Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής, Ζωγράφου), την αρχαιολογική υπηρεσία και τους οργανισμούς κοινής ωφελείας. Κατόπιν, 8-10 μήνες αργότερα, οι κοινοπραξίες που θα επιλεγούν θα κληθούν να καταθέσουν οικονομικές προσφορές. Η κατασκευή του έργου εκτιμάται ότι θα διαρκέσει περί τα 7 έτη, επομένως αν οριστεί ανάδοχος το 2016, το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Διευκρινίστηκε, πάντως, ότι στόχος είναι να παραδοθεί στο σύνολό του και όχι τμηματικά. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι όλες οι μελέτες έχουν εκπονηθεί εσωτερικά, από τα έμπειρα στελέχη της Αττικό Μετρό.
Χωρίς οδηγό, πλήρως αυτοματοποιημένοι, 17 νέοι συρμοί
Ο σχεδιασμός του έργου κρύβει αρκετές ειδήσεις:
• Η διάνοιξη της σήραγγας προβλέπεται να ξεκινήσει ταυτόχρονα από τα δύο άκρα της γραμμής, ώστε να ολοκληρωθεί ταχύτερα. Κατά την κατασκευή του έργου θα δημιουργηθούν 3.500 θέσεις εργασίας.
• Οι 17 νέοι συρμοί, που θα κατασκευαστούν ειδικά για το έργο, θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένοι (χωρίς οδηγό). Οι αποβάθρες θα είναι κλειστές (με γυαλί) και πόρτες, επομένως θα μπορούν να κλιματίζονται.
• Η νέα γραμμή πιθανότατα δεν θα συνοδεύεται από χώρους στάθμευσης. «Η φιλοσοφία αυτή έχει αποτύχει στο παρελθόν. Υπάρχουν πολλά πάρκινγκ που υπολειτουργούν. Θα το συζητήσουμε ωστόσο με τους 4 δημάρχους, προκειμένου αν επιθυμούν πάρκινγκ να το δρομολογήσουμε έγκαιρα», ειπώθηκε αρμοδίως.
• Η κατασκευή του σταθμού μετρό στην οδό Ακαδημίας θα γίνει χωρίς να κλείσει το οδόστρωμα για τα Ι.Χ. Ερωτώμενος από την «Κ» για το πώς θα διαχειριστεί η εταιρεία τη χρονική σύμπτωση των έργων στην οδό Ακαδημίας και την ανάπλαση της Πανεπιστημίου, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Τσίτουρας εκτίμησε ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. «Θα ληφθεί υπόψη. Ουαί και αλίμονο αν κλείσει το κέντρο», ανέφερε.