ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ξανά άνοδος της κίνησης στο κέντρο της Αθήνας

xana-anodos-tis-kinisis-sto-kentro-tis-athinas-2047880

Σταθερή παραμένει σε γενικές γραμμές η κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, με μικρές αυξομειώσεις ανάλογα με τον οδικό άξονα. Χαρακτηριστικό είναι ότι η οδός Πανεπιστημίου, ο οποία προτείνεται να κλείσει για τα Ι.Χ., έχει σημειώσει τους τελευταίους μήνες του προηγούμενου χρόνου τη μεγαλύτερη αύξηση στην κυκλοφορία. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ανησυχία σχετικά με τις επιπτώσεις της σχεδιαζόμενης ανάπλασης στον κυκλοφοριακό χάρτη του κέντρου.

Η μεγάλη πτώση στην κυκλοφορία, που σημειώθηκε από το 2010 και μετά, έχει αρχίσει να αντιστρέφεται. Στους μεγάλους οδικούς άξονες της Αθήνας η πτώση της κυκλοφορίας κυμαίνεται στο 2%-3% σε σχέση με πέρυσι, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. Σύμφωνα με τις εκθέσεις του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, που καταγράφει την κυκλοφορία των οχημάτων στους βασικούς δρόμους της πρωτεύουσας, το διάστημα Οκτωβρίου 2013 – Μαρτίου 2014 η κίνηση των Ι.Χ. στην οδό Πανεπιστημίου αυξήθηκε κατά 3%-7% τους μήνες Οκτώβριο – Δεκέμβριο 2013, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012-2013, και κατόπιν μειώθηκε τον Ιανουάριο κατά 5%. Το διάστημα Οκτωβρίου 2013 – Μαρτίου 2014 η ταχύτητα κίνησης των οχημάτων στη λεωφόρο Αλεξάνδρας μειωνόταν συνεχώς, από 2% έως 5% κάθε μήνα. Το διάστημα Απριλίου – Ιουνίου 2014, σύμφωνα με την ίδια πηγή, η κίνηση στην οδό Σταδίου μειώθηκε από 3% έως 10%, ενώ στην οδό Πειραιώς αυξήθηκε από 3% έως 7%. Μικρή πτώση παρουσίασε η κίνηση στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας, της τάξης του 3%-5%.

Η σταδιακή μεταβολή των κυκλοφοριακών δεδομένων στο κέντρο, σε συνδυασμό με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που προτείνονται στο πλαίσιο της ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου, έχει τους τελευταίους μήνες «ζωντανέψει» και πάλι τη δημόσια συζήτηση γύρω από το εγχείρημα. Οι ενστάσεις δεν αφορούν απαραίτητα το συγκοινωνιακό/κυκλοφοριακό κομμάτι του έργου, αλλά και άλλες πτυχές του.

«Η κυκλοφοριακή μελέτη στην οποία βασίζεται το σχέδιο ανάπλασης υποτιμά σοβαρά την πραγματική ζήτηση, υπερτιμά, εξίσου σοβαρά, την ικανότητα των αρτηριών που εναπομένουν να εξυπηρετήσουν την κίνηση και πάσχει από σοβαρές τεχνικές ελλείψεις», λέει στην «Κ» ο κ. Αμεντέο Οντόνι, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΜΙΤ (Massachusetts Institute of Technology), ο οποίος έχει ασχοληθεί με την κυκλοφοριακή μελέτη του έργου. «Θα ήταν τεράστιο σφάλμα να μην επανεξεταστούν προσεκτικά οι παραδοχές και το περιεχόμενο της μελέτης. Αλλιώς, το έργο πιθανότατα θα μετατρέψει την ήδη προβληματική κατάσταση στο κέντρο και τις όμορες περιοχές σε κυριολεκτικά χαώδη».

Η κριτική απέναντι στη σχεδιαζόμενη ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου ποικίλλει. «Εκτιμώ ότι η κυκλοφορία στο κέντρο θα περάσει ένα “δύσκολο” διάστημα προσαρμογής, αλλά τελικά θα ισορροπήσει, και για τα όποια σημειακά προβλήματα δημιουργηθούν θα δοθούν τελικά λύσεις. Για εμένα δεν είναι αυτό το μείζον», εκτιμά ο κ. Γιάννης Χανδάνος, συγκοινωνιολόγος, τέως πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. «Η ανάπλαση της Πανεπιστημίου έχει κάποιο οικονομικό κόστος. Αν ήμουν δήμαρχος Αθηναίων, θα προτιμούσα να εξετάσω τους τρόπους που θα μπορούσα να παρέμβω στις πιο προβληματικές περιοχές από τα επτά διαμερίσματα της πρωτεύουσας, ώστε να ενωθούν οι σταθμοί του μετρό με πάρκα, σχολεία και δημόσιες υποδομές και να διευκολυνθεί η ζωή των κατοίκων».

Η εταιρεία Αττικό Μετρό, πάντως, που φέρει την ευθύνη της κυκλοφοριακής μελέτης, εκτιμά ότι η κριτική που ασκείται είναι άδικη. «Η εταιρεία Αττικό Μετρό έχει τους επιστήμονες και τα κυκλοφοριακά μοντέλα ώστε να υπολογίσει σωστά την εξέλιξη της κυκλοφορίας στο κέντρο», λέει ο κ. Παν. Κλήμης, διευθυντής μελετών της εταιρείας. «Η σταδιακή ανάκαμψη της κυκλοφορίας έχει ληφθεί υπόψη και, όταν πια οι ρυθμίσεις εφαρμοστούν, η κυκλοφορία σταδιακά θα ισορροπήσει και κατόπιν θα μπορούν να ληφθούν τα όποια διορθωτικά μέτρα χρειαστούν».

Προσφυγή από 55 πολίτες

Οι αντιδράσεις ως προς την ανάπλαση της Πανεπιστημίου δεν εξαντλούνται στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου. Προ δεκαημέρου συζητήθηκε στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας προσφυγή που κατέθεσαν 55 πολίτες (ανάμεσα στους οποίους αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί, δημοτικοί σύμβουλοι και άλλοι) λόγω της απουσίας Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), μιας μελέτης που εκπονείται μόνο στις περιπτώσεις έργων που εκτιμάται ότι έχουν ευρείες επιπτώσεις.

Οπως εκτιμούν μιλώντας στην «Κ» η αρχιτέκτων-πολεοδόμος Ράνια Κλουτσινιώτη και ο πολιτικός μηχανικός Σπύρος Καβουνίδης, που ξεκίνησαν την κινητοποίηση, με το κλείσιμο της Πανεπιστημίου για τα Ι.Χ. δεν αποδίδεται χώρος στους πεζούς, αφού ο δρόμος θα συνεχίσει να υπάρχει για ταξί και άλλες κινήσεις οχημάτων, ενώ θα φιλοξενήσει τα δύο ρεύματα κίνησης του τραμ. Ενώ, παράλληλα, ο ήδη υψηλός κυκλοφοριακός φόρτος θα μεταφερθεί στους παρακείμενους δρόμους, που ήδη κινούνται σε επίπεδα κορεσμού.

Πού βρίσκεται σήμερα η υπόθεση; Τον περασμένο Φεβρουάριο, το υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου. Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι το έργο εντάχθηκε στο ΣΕΣ 2014-2020 για χρηματοδότηση και ότι πρόκειται σύντομα να δημοπρατηθεί. Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός και οι μελέτες του έργου έχουν χρηματοδοτηθεί από το Ιδρυμα Ωνάση.