Εκεί που χτυπά ο παλμός της πόλης

Εκεί που χτυπά ο παλμός της πόλης

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Εχουμε σύγκρουση, Χειμάρρας, στο Μαρούσι. Να δώσουμε προτεραιότητα. Επείγει», ακούμε να επαναλαμβάνει δύο φορές ένας νεαρός αστυνομικός σε μια αίθουσα χωρίς δυνατό φωτισμό, γεμάτη οθόνες και τηλέφωνα που χτυπάνε ασταμάτητα. Στο Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Τροχαίας Αττικής, η υπηρεσιακή ένταση δεν κάνει διαλείμματα. Σήματα έρχονται και φεύγουν, οι κάμερες δείχνουν τους περισσότερους κεντρικούς κόμβους της Αθήνας, οι ένστολοι φωνάζουν στα τηλέφωνα προσπαθώντας να συνεννοηθούν με τα πληρώματα των περιπολικών στους δρόμους της πόλης. Οι αστυνομικοί που βρίσκονται «έξω» προσπαθούν να τα προλάβουν όλα, δίνοντας προτεραιότητα στα πιο σοβαρά συμβάντα. Οι παλμοί από την κυκλοφορία των οχημάτων της Αθήνας χτυπούν εκεί.

Ο χώρος του ΘΕΠΕΚ (Θάλαμος Επιχειρήσεων Παρακολούθησης και Ελέγχου της Κυκλοφορίας) στεγάζεται στο ισόγειο της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής (ΓΑΔΑ), στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. «Στήθηκε» παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 και έκτοτε αποτελεί το βασικό… όχημα της ΕΛ.ΑΣ. για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας στην πρωτεύουσα και την επίλυση προβλημάτων. Ωστόσο, οι περισσότερες από τις μεγάλες οθόνες στον τοίχο, οι οποίες επιδεικνύονταν στα Μέσα Ενημέρωσης κατά την περίοδο των Ολυμπιακών, έχουν σβήσει. Μόνο τρεις ήταν ανοιχτές κατά την επίσκεψη της «Κ» στον ΘΕΠΕΚ. Οι εντυπωσιακές εικόνες έφυγαν, η σκληρή δουλειά έμεινε. Αυτή διευθετείται κυρίως από τις μικρές επιτραπέζιες οθόνες οι οποίες δείχνουν την εικόνα από τις συνολικά 273 κάμερες ρύθμισης κυκλοφορίας. Από αυτές οι 208 έχουν τοποθετηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Η εικόνα σε αυτές είναι αρκετά καθαρή, ωστόσο, όπως μας επαναλάμβαναν αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., δεν μπορούν να «δουν» στοιχεία που έχουν να κάνουν με προσωπικά δεδομένα πολιτών. Για να το αποδείξουν, «γύριζαν» τις κάμερες προς τις πολυκατοικίες για να δούμε ότι η εικόνα θολώνει στα σημεία όπου βρίσκονται μπαλκόνια και παράθυρα σπιτιών.

Ο ΘΕΠΕΚ συντονίζει τις κινήσεις των ομάδων της Τροχαίας που βρίσκονται στον δρόμο. Λαμβάνει τις πληροφορίες από τρεις βασικές πηγές: από τις κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας που ελέγχει, από τις κλήσεις που μεταβιβάζονται εκεί από το αντίστοιχο τηλεφωνικό κέντρο της Αμεσης Δράσης (το γνωστό «100»), αλλά και από τις πληροφορίες που συγκεντρώνουν οι άνδρες και οι γυναίκες της Τροχαίας. Στη συνέχεια προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες, δηλαδή στέλνει τροχονόμο σε κάποιο σημείο, διακόπτει την κυκλοφορία όπου χρειάζεται, ειδοποιεί να παρέμβουν άλλες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. Οι δρόμοι που «πονοκεφαλιάζουν» περισσότερο την Τροχαία είναι οι… συνήθεις ύποπτοι στους Αθηναίους: λεωφόρος Κηφισού (από Αχαρνών μέχρι ΚΤΕΛ), λεωφ. Κηφισίας (στο ύψος της Κατεχάκη), η παραλιακή, η Βουλιαγμένης κ.ά. Οι ώρες αιχμής συμπίπτουν με τις ώρες που το κύμα εργαζομένων μεταβαίνει και κατόπιν επιστρέφει από τη δουλειά του, δηλαδή το πρωί και νωρίς το απόγευμα. Οσοι καλέσουν την Τροχαία εκείνες τις ώρες για ήσσονος σημασίας ζητήματα ενδεχομένως να χρειάζεται να περιμένουν αρκετά· τα μέσα της Τροχαίας, δηλαδή περιπολικά οχήματα, ανακριτικά, γερανοί, μοτοσικλέτες και πεζοί συνήθως δεν επαρκούν κατά τις ώρες αιχμής.

Ενα πολύ συχνό πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει η Τροχαία αφορά τις πολλές διαδηλώσεις που γίνονται στην Αθήνα. Οπως αναφέρει στην «Κ» ο υποδιοικητής του ΘΕΠΕΚ Γεώργιος Αρσένος, αρκετές από τις συγκεντρώσεις δεν έχουν προαναγγελθεί (η Αστυνομία συνήθως ενημερώνεται από την προηγούμενη ημέρα για να λάβει μέτρα), αλλά γίνεται αντιληπτή από «ξαφνική» συγκέντρωση ατόμων σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Σε αυτή την περίπτωση, αστυνομικός συνομιλεί με τους διαδηλωτές για να μάθει εάν προγραμματίζουν πορεία και προς τα πού θα κινηθούν ώστε να γίνουν οι απαραίτητες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις. Σημειώνεται ότι παρά το γεγονός πως συνήθως δεν αναφέρεται επίσημα, πολλές φορές οι κάμερες της Τροχαίας έχουν εντοπίσει ύποπτα άτομα και έχει ειδοποιηθεί η Αμεση Δράση για τα περαιτέρω.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή